مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آگهی‌های همسریابی مجوز وزارت ارشاد ندارد

وزیر بهداشت اعلام کرد: هیچ دارویی برای تست روی بیماران کرونا در ایران، مصرف نشده است. مانند همه کشورها از داروهایی مانند رمدسیویر که اثرنسبی بر بیماری داشته استفاده و تجربیات خود را به سازمان بهداشت جهانی اعلام کردیم و برای انجام این کار هیچ وجهی به هیچ کس در ایران پرداخت نشده است.
کد خبر: ۱۲۸۹۸۵۰

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، سعید نمکی در نامه ای به سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی جامعه ستاد ملی مدیریت کرونا نوشت: پیرو پخش ادعای آقای دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق در فضای مجازی مبنی بر اخذ مبالغی از سوی سازمان جهانی بهداشت جهت آزمایش داروهای مربوط به ویروس کووید ۱۹ در کشورمان از آنجا که مطمئن شوم که در این روز و شب های سخت در میدان مبارزه با بیماری پدیده ای از نظرم مغفول نمانده باشد کلیه اجزای موضوع را بررسی کردم.

وی افزود: از روزهای آغازین بیماری کمیته ای متشکل از ۴۵ نفر از متخصصان و صاحبنظران به عنوان کمیته علمی تشکیل و بر همه ابعاد و پروتکل های درمانی نظارت داشت و از آنجا که این بیماری داروی تاثیرگذار ۱۰۰درصد تایید شده نداشت، لذا تلاش کردیم هر دارویی که در هر کجای جهان تاثیرگذاری نسبی آن اعلام می شود علی رغم فشار سنگین تحریم ها وارد کشور و استفاده و بلافاصله تولید داخل آن را نیز به همت تولیدکنندگان داخلی آغاز کنیم. در این راستا از سازمان های بین المللی و مردم نهاد و کشورهای دوست در جهان نیز مقداری از داروها اهدا شد.

نمکی نوشت: سازمان جهانی بهداشت از روزهای نخست به عنوان سازمان بین المللی ناظر بر امر سلامت با توجه به شیوع جهانی بیماری به شکل پاندمی، با سیاست تبادل اطلاعات از کشورها به یکدیگر برای تسهیل در مهار بیماری، سعی کرد با جمع آوری تجربیات کشورها به خصوص آنها که امکانات و زیرساخت های علمی و تجهیزاتی بیشتری دارند، داروها و روش های موثر را ارزیابی و به عنوان دستاوردی موثر در اختیار دیگران قرار دهد. تشکیل ساختار کوواکس برای در اختیار قرار دادن واکسن از کشورهایی که در ساخت آن زودتر به نتیجه می رسند، به آنان که توفیقی در این زمینه نداشته اند و تعیین سهمیه برای کشورهای فقیر و در حال توسعه با قیمت مناسب نیز در همین راستا بود.

وزیر بهداشت افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو، متعهد به اعلام نتایج اثربخشی روش ها و داروهای بکارگرفته به سازمان بهداشت جهانی بود که اثرات دارویی که در جهان همزمان مصرف می شد همچون رمدیسیویر و برخی از داروهای دیگر که از چین تا آمریکا و اروپا مصرف می شد نیز از مواردی بود که به علاوه تجربیات منحصر به فرد کشورمان قرار بود به سازمان جهانی بهداشت اعلام شود.

نمکی تاکید کرد: وزن کشور جمهوری اسلامی ایران در این گزارش حاکی از عظمت زیرساخت، همت متخصصان و دانشگاهیان توانمند و توجه ای است که نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران به مراقبت از مردم در پاندمی داشت و توانست به هر طریق داروی مورد نیاز مردم را تهیه و در بستری کردن بیماران در اوج تحریم های ظالمانه، نگذارد بیمار نیازمندی بدون دارو و رسیدگی های خاص بماند و این از افتخارات تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. مسلما آنها که در پذیرش و مراقبت از بیماران و تهیه مایحتاج داروی آنها ضعیف تر عمل کردند، گزارش کمرنگ تری هم دارند.

وزیر بهداشت در این نامه خطاب نوشت: اینجانب از طریق معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت از ایشان (احمدی نژاد) درخواست کردم که اگر مستنداتی در مورد ادعایشان دارند ارائه کنند که میسر نشد لذا متذکر می شوم که در طول مدت بیماری کووید ۱۹ اولا: هیچ دارویی که همزمان در کشورهای دیگر همچون آمریکا، اروپا و آسیا مصرف نشود، در کشورمان جهت تست روی بیماران، مصرف نشده است. بررسی کارآزمایی بالینی دارویی که دانشمندان داخلی از منابع گیاهی و شیمیایی تست کرده و پس از تست های حیوانی، وارد مطالعه انسانی و منجر به صدور پروانه شده از این قاعده مستثنی است.

نمکی افزود: ثانیا، هر گونه وجهی جهت موارد فوق الذکر به هیچکس در جمهوری اسلامی ایران پرداخت نشده، هدایای دارویی و تجهیزات پزشکی مورد مصرف همزمان در جهان نیز امری متداول است که با نیت خیرخواهانه در شرایط اضطراری صورت می گیرد که در بین آنها نیز چنین موردی وجود نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها