Logo jame jam online for Site - SVG - Positive
بازار عمومی کد خبر: ۱۲۷۵۴۰۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹  |  ۱۲:۳۴

خود هیپنوتیزم یا هیپنوتیزم درمانی روشی موفق برای کاهش استرس است. این روش، دربهای ذهن را رو به ایده‌های جدید یا فرایندهای فکری باز می‌کند، این شرایط در مواجهه با رفتارهای مشکل ساز مثل انواع اعتیادها بسیار مفید است. به همین دلیل آموزش خود هیپنوتیزم می تواند در حل مشکلات درونی کمک زیادی به شما بکند.

اگر در مورد میزان استرس خودتان یا یکی از عزیزانتان نگران هستید؛ می‌توانید با پزشک یا مشاور، مشورت کنید. عدم درمان استرس برای سلامت و بهزیستی خطرناک است.

هیپنوتیزم درمانی روشی مهم برای برنامه ریزی مجدد ذهن مان است. منابع خود هیپنوتیزم زیادی در قالب CD ها، فایل MP3 ها و سایر محتوای ضبط شده وجود دارد. اما قبل از انتخاب هر یک دقت کنید که این دوره آموزشی توسط چه کسی ارایه شده است. و قبل از به کارگیری این مطالب از اعتبار آنها و حرفه‌ای بودن درمانگرانشان مطمئن شوید.

دکتر محمد بهشتیان در چند مطلب به طور مقصل درباره هیپنوتیزم و روش های انتخاب یک هیپنوتیزم درمانگر متبحر توضیح داده است که در سایت ایشان (beheshtiyan.ir) می توانید این مطالب را مطالعه کنید.

شیوه کار خود هیپنوتیزم چگونه است

طبق کارهای زیگموند فروید؛ ذهن انسان را می‌توان به سه حوزه مجزای هوشیاری تقسیم کرد: هشیار، نیمه هشیار و ناهشیار. بررسی ذهن براساس عمق بخش‌های مختلفش مفید است.
به اعتقاد فروید، ذهن هشیار، سطحی ترین بخش از ذهن است و در قبال معنادادن به اموری که به طور مستقیم از آنها آگاهی داریم (مثل سطوح استرس) مسئول است.نیمه هشیار پایین تر از سطح هشیار قرار دارد و به راحتی در دسترس نیست. سطح نیمه هشیار احساس‌ها و واکنش ما نسبت به شرایط یا موقعیت‌های خاصی را کنترل می‌کند که مبتنی بر یادگیری حاصل از تجارب گذشته است. همچنین عملکردهای ضروری بدن مثل تنفس را کنترل می‌کند.
ذهن ناهشیار (unconscious)، عمیق ترین بخش ذهن است و دستیابی به آن بسیار دشوارتر از دو سطح دیگر است. ناهشیار حاوی خاطرات سرکوب شده حاصل از رویدادهای تروماتیک است. خود هیپنوتیزم امکان دسترسی به ذهن ناهشیار را ساده تر می کند.
هیپنوتیزم با رسیدن به حالت آرامش، دستیابی به اعماق ذهن را مسیر می‌کند و نیمه هشیارمان را بازنویسی یا دوباره برنامه ریزی می‌کند.
خود هیپنوتیزم با آرام سازی جسمانی و روانی امکان عبور از ذهن هشیار را فراهم کرده و ایده‌ها و افکار مثبت را وارد ذهن ناهشیار می‌کند. بعد از بیداری از حالت هیپنوتیزم، افکار و ایده‌های جدید موجود در نیمه هشیار در نهایت روی ذهن هشیار اثر داشته و در نهایت باعث تغییر رفتارها می‌شوند.
هیپنوتیزم درمانی راه حل فوری نیست‌؛ بلکه رسیدن به ذهن نیمه هشیار نیازمند تمرین و تداوم است تا پیام های جدید فراخوانی شده و به کار روند.

اصول انجام هیپنوتیزم درمانی
برای خود هیپنوتیزم یا اجرای موفق هیپنوتیزم درمانی باید با ذهن باز، این فرایند را آغاز کنیم. برای این درمان به موارد زیر نیاز دارید:
باید بخواهید که هیپنوتیزم شوید
بیش از حد شکاک نباشید
از هیپنوتیزم شدن نترسید
فرایندهای دخیل در این درمان را بیش از حد تحلیل نکنید
باید به دلیل استفاده از خود هیپنوتیزم فکر کنید. باید به پیامی که می‌خواهید به خودتان داده یا ایده هایی که می‌خواهید درون ذهن نیمه هشیارتان بکارید؛ فکر کنند. هنگامیکه به حالت هیپنوتیزم رسیدید باید روی عبارت های کوتاهی کار کنید. برخی از این عبارت ها به صورت زیر هستند:
هوشمندانه و صادقانه: اگر واقعاً نمی‌خواهید کاری را انجام داده یا به چیزی برسید؛ پس نمی‌توانید ایده های مربوط به آن را در نیمه هشیارتان بکارید.
مثبت: باید از عبارت هایی با ماهیت مثبت استفاده کنید.
ساده: باید از عبارت هایی بسیار ساده که بیش از چند کلمه نیستند؛ استفاده کنید.
برخی از نمونه عبارت‌های هیپنوتیزمی شخصی به شرح زیر هستند:
برای التیام استرس در محل کار می‌توان از این عبارت استفاده کرد:«سرکار، آرام هستم».
برای رفع رفتار اعتیادآور مثل سیگار کشیدن می‌توان از این عبارت استفاده کرد:«دیگر سیگاری نیستم».
برای کاهش استرس قبل از سخنرانی می توان از این عبارت استفاده کرد:«سخنران با اعتماد به نفس هستم».
به خاطر بسپارید که این عبارت‌ها در حکم پیام هایی برای نیمه هشیار خودتان هستند. به کارگیری ضمیر من، تمرکز روی یک اقدام مشخص و عبارت‌هایی با زمان حال را فراموش نکنید. برای شروع کار روی یک یا دو عبارت را تمرین کنید و در ذهنتان را روی آنها متمرکز شوید.
گام های اجرای خود هیپنوتیزم
در صورتی که به دنبال یادگیری خودهیپنوتیزم هستید؛ دوره آموزش خود هیپنوتیزم دکتر بهشتیان به صورت گام به گام و کاملا عملی به شما کمک می کند وارد خلسه هیپنوتیزمی شوید. قبل از اجرای خود هیپنوتیزم برای اولین بار به فردی از نزدیکان اطلاع دهید. رسیدن به حالت هیپنوتیزم کمی مثل خواب آلودگی است. پس به کس دیگری بگویید که می‌خواهید چرت بزنید. این کار باعث می شود تا دیگر نگران حواسپرتی یا مزاحمت از جانب دیگران نشوید. یکی از فواید خود هیپنوتیزم این است که دیگر نگران اطرافیانتان نیستید؛ درست مثل وقتیکه به خواب رفته اید. پس اگر موقعیت اضطراری ایجاد شد؛ کسی که به او اطلاع داده اید؛ می‌تواند شما را صدا کند.
1.برای شروع فرایند باید به لحاظ جسمانی به حس آرامش و راحتی برسید. می توانید از یک تکنیک آرام سازی استفاده کنید.
2.شی ای پیدا کنید که بتوانید توجه و دیدتان را روی آن متمرکز کنید. در حالت ایده آل می توانید به کف زمین مقابلتان یا دیوار روبرویتان نگاه کنید.
3.ذهنتان را از تمامی افکار پاک کنید و فقط روی شی مدنظر متمرکز شوید. این کار کمی مشکل است ولی برای کنار گذاشتن افکار، وقت بگذراید.
4.از چشمانتان آگاه شوید، در مورد سنگین شدن و بسته شدن آرام پلکهایتان فکر کنید. در حین بسته شدن چشم هایتان به تنفس خودتان فکر کنید. عمیق و شمرده نفس بکشید.
5.به خودتان بگویید که با هر نفس، آرام تر می شوید. تنفستان را کند کنید و با هر نفس به آرامش عمیق و عمیق تری برسید.
6.از چشم ذهنتان برای مجسم کردن حرکت شی به سمت بالا یا پایین یا اطراف استفاده کنید. این شی می‌تواند پاندولی باشد که در مقابلتان حرکت می‌کند یا هر شی دیگری را در نظر بگیرید که به آرامی و به نوبت در حرکت است. در ذهنتان حرکت به سمت بالا و پایین یا به سمت عقب و جلو را مجسم کنید.
7.در ذهنتان به آرامی و به کندی شمارش معکوس از عدد 10 را انجام دهید و بعد از هر عدد با خودتان بگویید که در حال آرام شدن هستم. به این صورت:«10 در حال آرام شدن هستم . . . 9 در حال آرام شدن هستم و غیره».
8.به خودتان خاطر نشان کرده و باور کنید که بعد از اتمام شمارش به حالت خود هیپنوتیزم خواهید رسید.
9.هنگامیکه به حالت هیپنوتیزمی رسیدید باید روی عبارات شخصی که آماده کرده بودید؛ متمرکز شوید. روی هر عبارت متمرکز شده و با چشم ذهنتان آن را مجسم کنید و در افکارتان آن را تکرار کنید. آرام و متمرکز بمانید.
10.قبل از خروج از حالت خود هیپنوتیزم، آرام شده و ذهنتان را پاک کنید.
11.به آرامی و با افزایش تدریجی انرژی تا 10 بشمارید. همان فرایند رسیدن به حالت خود هیپنوتیزم را برای بیدار شدن معکوس کنید. بین هر عدد از عبارهای مثبت استفاده کنید. به این صورت:«1، وقتی بیدار می شوم حسی مثل بعد از یک شب خوابیدن خواهم داشت و غیره».
12.هنگامیکه به عدد 10 رسیدید کاملاً بیدار و سرزنده خواهید بود. به آرامی ذهن هشیارتان را درگیر رویدادهای روزمره کرده و حس سرزندگی را تداوم دهید.
امیدوارم این مطلب برای آشنایی بیشتر با خود هیپنوتیزم و فرایند آموزش خود هیپنوتیزم به شما کمک کرده باشد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل: