پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

موج دوم کرونا قدرت سرایت بیشتری دارد / ویروس 100 درصد جهش پیدا کرده است

یک پزشک متخصص بیماری های عفونی می گوید که شیوع ویروس کرونا بسیار وسیع تر از چیزی است که تصور می کنیم.
کد خبر: ۱۲۷۰۳۱۹

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر محمدرضا عابدینی پناه پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد: در حالی که وارد موج دوم کرونا شده ایم سهل انگاری در سطح جامعه موج می زند. بسیاری از افراد حتی ابتدایی ترین موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند و بازگشایی برخی از اشغال و اماکن در این موقعیت بسیار خطرناک و جبران ناپذیر است. اکنون در کنار توصیه به مردم باید این سوال را از آنها بپرسیم با چه جراتی تا این اندازه ویروس کرونا را نادیده گرفته اند؟

دکتر عابدینی پناه افزود: موج دوم کرونا قدرت سرایت بیشتری دارد و این به دلیل جهش پیدا کردن ویروس است. از نظر من ویروس کووید19 جهش پیدا کرده اما این مسئله باز هم نیاز به تحقیقات مبتنی بر ژنتیک شناسی دارد.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: طیف وسیعی از انواع علائم در رابطه با بیماری کرونا وجود دارد. اکنون به ضرس قاطع باید بگویم هرگونه علامتی در بدن می تواند نشانه ای از کرونا باشد، از عطسه و سرفه که عادی ترین علائم هستند تا هرگونه علامت گوارشی و مغزی.

عابدینی پناه تاکید کرد: وضعیت بسیار بحرانی است، اکنون بیمارستان ها باید با ظرفیت پذیرش بیشتری روبرو شوند. نکته حائز اهمیت این است که بر خلاف موج اول فقط افراد سالمند نیستند که گرفتار کرونا می شوند، ویروس کرونا اکنون به جوانان هم رحم نمی کند.

وی اذعان داشت: هرگونه مراجعه غیرضروری به بیمارستان ها و مراکز درمانی باید ممنوع اعلام شود. انجام جراحی های زیبایی و هرگونه روند درمانی غیرضروری لازم نیست و باید به دوران بعد از شیوع انتقال پیدا کند.

عابدینی پناه گفت: فکر کردن به از بین رفتن ویروس کرونا در هوای گرم و یا به بازار آمدن واکسن مخصوص به آن اکنون نگرشی بسیار ساده لوحانه است. هم اکنون در جنوب کشور اپیدمی کرونا به شدت افزایش یافته و از واکسن کرونا هم فعلا خبری نیست. حداقل 12 الی 14 ماه طول می کشد تا این واکسن به بازار بیاید. پس تنها راه چاره حفظ مسائل بهداشت فردی است. استفاده از ماسک، دستکش های استاندارد و لاتکس، استفاده از مایعات و ژل های ضدعفونی کننده دست، شستن مداوم دست ها، عدم تماس با فرد مبتلا، حفظ فاصله اجتماعی و در خانه ماندن مهم ترین عوامل دوری از کرونا است.

این پزشک متخصص در رابطه با تاثیر برخی از ویتامین ها در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در بدن گفت: چنین چیزی صحت ندارد. این ساده لوحانه است که تصور کنیم مثلا اگر ویتامین C و یا ویتامین D ویروس کرونا را در بدن از بین می برند، خیر چنین نگرشی درست نیست. این ویتامین ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند اما ویروس را از بین نمی برند. تفاوت بین تقویت سیستم ایمنی با از بین بردن ویروس زیاد است و چون عده زیادی این تفاوت را درک نمی کنند به اشتباه فکر می کنند که اگر شخصی که کرونا گرفته ویتامین بخورد بهبودی پیدا می کند. صد البته مصرف ویتامین کار بسیار خوبی است و در سلامت جسمانی تاثیر دارد. افراد باید ویتامین مورد نیاز بدن خود را فراهم کنند تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند. در زمان ابتلا به کرونا و یا هر بیماری دیگری هم می توانند انواع ویتامین را مصرف کنند تا برای آینده سیستم ایمنی خود را تقویت کنند اما تصور اینکه ویتامین موجب از بین رفتن ویروس می شود نادرست است.

وی در پایان گفت: موج دوم کرونا یک بحران جدی است اما سهل انگاری در جامعه که الان می بینیم اوضاع را بدتر هم می کند. از تمامی هم وطنانم می خواهم به عواقب سهل انگاری خود فکر کنند. اگر هم میخواهید سرکار بروید تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید. رعایت کردن این پروتکل ها بسیار بسیار راحت تر از درمان کرونا است.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۳
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
۰
۰
هر روز میگید ویروس کرونا خطرناکه ولی تالارهای عروسی شهر تهران را تعطیل نمی کنید . وقتی عروسی برگزار میشه اقوام درجه یک مجبور میشن برن. تو رو خدا تالارها رو تعطیل کنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
۰
۰
تالارهای عروسی شهر تهران رو ببندید. ما نگران پدر و مادرهامون هستیم
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
۰
۰
راحت بگید همه قراره بمیریم و نه خبری از واکسن هست و نه و دارو...به سلامتی

نیازمندی ها