ازآنجاکه دوره جوانی زمان انتخاب‌ها و تصمیمات مهم در طول مدت زندگی بوده، بنابراین خواندن کتاب‌های مناسب می‌تواند نقش به سزایی برای ادامه روند رشد، در زندگی داشته باشد. در این مقاله به معرفی کتاب‌هایی که باید قبل از 30 سالگی خواند ، می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۲۷۰۰۵۷

کتاب ماحصل تجربه و اندوخته‌های بشری انسان در طولانی مدت است. خواندن کتاب انسان را به دنیایی از دانسته‌ها وارد می‌نماید.

کتاب‌هایی که جوانان باید بخوانند

هدف از خواندن، یادگیری اطلاعات جدید و کسب علم و دانش است. کتاب‌ها حاوی اطلاعات مختلفی برای افراد هستند که با مطالعه آن، ذهن، مطالب جدیدی را در خود تراوش و ذخیره می‌نماید.

1.   کتاب جاناتان مرغ دریایی

کتاب جاناتان مرغ دریایی از نوشته‌های ریچارد باخ بوده، که در رده داستان‌های کوتاه قرار گرفته است. این داستانی زندگی همه‌ی انسان‌ها است؛ کسانی که بدون هیچ ترسی به سمت زندگی خودساخته در جامعه حرکت کرده‌اند.

"سرانجام پیروز شده بود. سرعت نهایی! یک مرغ دریایی با سرعت سیصد و پنجاه کیلومتر در ساعت! موفقیت عظیمی بود، باشکوه‌ترین لحظه در تاریخ مرغان دریایی! و گشوده شدن عصری تازه در برابر جاناتان. همان‌طور که به سوی جایگاه خلوت تمرین خود پرواز می‌کرد، بال‌هایش را برای شیرجه از ارتفاع هشت‌هزارپایی جمع کرد. همان موقع تصمیم گرفت نحوه‌ دور زدن را کشف کند."

2.    کتاب ناطور دشت

رمانی به قلم نویسنده آمریکایی جروم دیوید سالینجر است. مترجم در ابتدای این کتاب می‌گوید: ناطورِ دشت داستان آدمی است شبیه من و خودت. روایت زندگی پسر جوانی که سعی دارد تو این دنیای نکبتی، پیچ‌وخم‌های زندگی را از سر بگذراند و ببیند آخرسر کجای این دنیا باید بایستد. مطالعه این کتاب به همگان پیشنهاد می‌شود، چرا که بی‌شک یکی از تاثیرگذارترین کتاب های داستان‌ آمریکایی است.

کتاب‌هایی که جوانان باید بخوانند

"اگر آمده‌ای بشنوی متولد کدام شهرم و کودکیِ نکبتم چطور گذشته و مامان بابام قبل از به‌دنیاآمدنم چه می‌کردند و چه می‌دانم از این دیویدکاپرفیلدبازی‌ها... بی‌خیال! اذیتت نمی‌کنم، راستش اعصابش نیست. تعارف نکرده باشم این‌ها هم خمیازه‌آورند، هم اگر به گوش مامان بابام برسد که از زندگی‌شان چیزی درز داده‌ام، بنده‌خداها بواسیرشان در می‌رود. آن‌قدر حساس‌اند که نگو و نپرس، به‌خصوص بابا"

3. کتاب جین ایر

اثر فوق نوشته شارلوت برونته از نویسندگان زن به‌نام قرن نوزدهم میلادی بوده و در سال ۱۸۴۷ در انگلستان به چاپ رسیده است. عاشقانه‌ای با مشکلات اجتماعی؛ داستان غم‌انگیز یک دختر جوان که در پی یافتن جایگاهش در دنیایی پررنج، با چالش‌هایی سختی روبه‌رو می‌شود.

کتاب‌هایی که جوانان باید بخوانند

"سن جان پرسید: «صدایی می‌شنوی؟ چیزی می‌بینی؟» من هیچ‌چیز ندیده بودم، ولی صدایی در جایی فریاد کرد. جین… جین… و دیگر هیچ. احتمالا گفته بودم این صدا از کجاست؟ چراکه این صدا نه از اتاق بود، نه از خانه بود، نه از باغ بود، نه از آسمان. نه از زیرزمین بود، نه از بالای سرم. ولی آن صدا را شنیده بودم. هرچند که هیچ‌گاه امکان این‌که بدانم آن صدا از کجاست، وجود ندارد. ولی آن صدا متعلق به یک انسان بود. انسانی که می‌شناختم و دوستش می‌داشتم"

4.   کتاب کیمیاگر

کیمیاگر یکی از آثار پائولو کوئیلو، از جذاب‌ترین‌‌های دنیای ادبیات جهان بوده که بیش از ۱۵۰ کشور دنیا آن را  منتشر و به ۵۲ زبان ترجمه گردیده است. استفاده از جملات قصار و آموزنده، زیبایی این کتاب را چندیدن برابر نموده است. در ادامه می‌خوانیم داستان چوپان جوانی که به دنبال رویاهایش می‌رود.

" با گوسفندهایم در چراگاهی بودم. بچه‌ای سر رسید و با حیوانات شروع کرد به بازی… خیلی دوست ندارم هرکسی بیاید و با گوسفندهایم بازی کند، آن‌ها از آدم‌هایی که نمی‌شناسند می‌ترسند، اما هرازگاهی بچه‌ها می‌توانستند با آن‌ها بازی کنند بی آن‌که میش‌ها بترسند. این برایم جالب بود که بدانم حیوانات چگونه سن آدم‌ها را تشخیص می‌دهند؛ چرا از بچه‌ها نمی‌ترسند و با آن‌ها زود انس می‌گیرند؟"

5.   انسان در جستجوی معنا

اگر می‌خواهید به اندوخته‌های زندگی‌تان اضافه نمایید و درکی فراتر از ذهن در زندگی داشته باشید، انسان در جستجوی معنا را بخوانید. این کتاب نوشته ویکتور فرانکل بوده که در آن  خاطراتی از وضعیت خود و سایر قربانیان اردوگاه‌ اجباری جنگ دوم جهانی بیان می‌کند.

"در اردوگاه کار اجباری ما نمی‌توانستیم دندان‌هایمان را مسواک بزنیم. با این‌حال و باوجود کمبود ویتامین لثه‌هایمان سالم‌تر از پیش بود. اتفاق می‌افتاد به علت لوله‌‌های یخ بسته نمی‌توانستیم خود را یا حتی قسمتی از بدنمان را بشوییم. بااین‌حال زخم دست‌هایمان که به گل و کثافت آلوده بود چرک نمی‌کرد."

6.   کتاب بیشعوری

خاویر کرمنت در کتاب فوق اعتقاد دارد بیشعوری خطرناک‌ترین بیماری تاریخ بشریت و اعتیاد است، نه بداخلاقی و سوء رفتار؛ و این کتاب را تالیف نموده تا بتواند راهی برای درمان بیماری بیشعوری در دسترس همگان قرار دهد. وی در مقدمه کتابش می‌گوید: چه بی‌شعور باشید و چه درگیر با بی‌شعورها، با انتخاب این کتاب دست‌کم راهنمای خوبی انتخاب کرده‌اید و راه را عوضی نرفته‌اید.

"آیا از اینکه همسایه‌تان زباله‌هایش را در جوی آب می‌ریزد عصبانی هستید؟ آیا تا به حال پیش آمده که در اداره‌ای برای گرفتن یک امضا روزها و ساعت‌ها در آمدوشد باشید؟ آیا احساس می‌کنید برخوردهای رئیس‌تان با شما توهین‌آمیز است؟ آیا با شنیدن حرف‌های سیاست‌مداران دچار رعشه و ناسزاگویی می‌شوید؟ هیچ دلتان خواسته یک صندلی را بر فرق پزشکی بکوبید که بدون آنکه اجازه بدهد در مورد بیماری‌تان توضیحی بدهید شروع به نوشتن نسخه کرده است؟"

7.     کتاب قهوه سرد آقای نویسنده

قهوه سرد آقای نویسنده پرفروش‌ترین نوشته روزبه معین، قصه‌ای عاشقانه و معمایی؛ اثری که در توانست توجه اهالی ادب را در کوتاه مدت به خود جلب کند.

"من چند سال پیش دیوانه‌وار عاشق شدم، وقتی که فقط ده سال داشتم، عاشق یه دختر لاغر و قدبلند شدم که عینک ته استکانی می‌زد و پونزده سال از خودم بزرگ‌تر بود، اون هر روز به خونه‌ی پیرزن همسایه می‌اومد تا ازش پیانو یاد بگیره. ازقضا زنگ خونه پیرزن خراب بود و معشوقه‌ی دوران کودکی من مجبور بود زنگ خونه‌ی ما رو بزنه"

8.   کتاب من او

جنجالی‌ترین داستانی تاریخی فارسی اثر رضا امیرخانیست، رمانی که شامل روایتی عاشقانه، تاریخی، سیاسی و ... بوده و در سال 78 به چاپ رسیده است. نوشته‌های جذاب این کتاب باعث شد تا بارها تجدید چاپ شود و تاکنون در رده پرفروش‌ترین کتاب‌های ایرانی قرار گیرد.

"بوی یاس تمام شد. همان بوی یاسی که حیاط را برداشته بود و به آسمان برده بود. دیگر چیزی نبود که ما را نگه دارد. از بالای آسمان به زمین افتادیم. شاید به خاطر قانون جاذبه، البته همان قانون جاذبه بود که ما را آن بالا نگه داشته بود. جاذبه نیوتنی و خورشید که نه، جاذبه ی مهتاب و ماه را می‌گویم. روی زمین افتادیم و اشک‌هایمان محکم روی زمین ریخت و شکست ، دلمان. تنها بنایی که اگر بلرزد ، محکم‌تر می‌شود ، دل است. دل آدمی زاد."

در خاتمه باید بدانیم که خرید کتاب (https://www.gajmarket.com/) کار چندان دشواری نبوده، اگر هدفتان از خواندن مشخص باشد، راه انتخاب کتاب خوب برایتان هموار خواهد بود. با مراجعه به سایت گاج مارکت،  بهترین کتاب های جوانان را خریداری نمایید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها