رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

از 15 تیر زدن ماسک در تمام محل های تجمع الزامی می شود

رئیس جمهور روابط بسیار صمیمانه و نزدیک بین سه قوه را تنها راه رسیدن به موفقیت و پشت سر گذاشتن مشکلات کشور دانست و با تاکید بر اینکه در این موضوع راه دومی وجود ندارد، اظهارداشت: امروز به رغم مشکلات تحریم و عوارض ناشی از بیماری عالمگیر کرونا، نیاز به استقراض خارجی و استقراض از بانک مرکزی نداریم اما نیازمند وحدت، تعاون و یاری یکدیگر هستیم.
کد خبر: ۱۲۶۹۸۸۴

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا با بیان اینکه سال 99 سخت ترین سال کشور از لحاظ فشار اقتصادی دشمن و بیماری عالمگیر کرونا است، گفت: دوران پیوند و پیروزی است و با وحدت و انسجام، خداوند پیروزی را نیز نصیب ما خواهد کرد.

رئیس جمهور همچنین در موضوع کرونا با تاکید بر اینکه برای مقابله با کرونا همه باید اصول بهداشتی را رعایت کنند و راه دوم نداریم، افزود: از 15 تیر ماه، زدن ماسک در تمام محل های تجمع الزامی می شود.

دکتر روحانی اقدامات همه بخش های کشور در مقابله با بیماری کرونا را کم نظیر خواند و با اشاره به اینکه تا امروز دارو و واکسنی برای کرونا نیامده و ممکن است این وضعیت ادامه یابد و باید خودمان را برای مقابله بلندمدت آماده کنیم، گفت: نگذاریم در استان ها به نقطه پیک کرونا برسیم و همه مردم باید یاری کنند چرا که شدت ناگهانی بیماری، جهادگران درمانی کشور را تحت فشار بیشتر می گذارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه محل تجمع، محل خطر شیوع کرونا است، مراقبت از سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای را در مواجهه با بیماری کرونا ضروری خواند و اظهارداشت: طبق مصوبه امروز ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، هر شهرستانی که به وضعیت قرمز می رسد ستاد استانی می تواند برای محدودیت یک هفته ای به وزیران بهداشت و کشور پیشنهاد بدهد تا در نهایت با تصویب رئیس جمهور به مرحله اجرا گذاشته شود.

دکتر روحانی به موضوع افزایش اجاره بهای مسکن اشاره کرد و گفت که طبق مصوبه ستاد کرونا، از فردا اضافه اجاره بها نسبت به سال قبل نباید در تهران بیشتر از 25 درصد، در کلان شهرها بیشتر از 20 و در بقیه شهرها بیشتر از 15 درصد باشد.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با تبریک هفته قوه قضائیه، گفت: سال 60 سال بسیار سختی برای مردم بود و حوادث بسیار تلخی در آن سال اتفاق افتاد که شاید تلخ‌ترین حادثه در سال 60 ماجرای انفجار محل مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران در سرچشمه تهران بود که در آنجا یک شخصیت بسیار والای ما شهید آیت‌الله بهشتی و 72 نفر دیگر از یاران ایشان به شهادت رسیدند و عده‌ای هم زخمی شدند.

دکتر روحانی اظهارداشت: آنقدر آن حادثه مهم بود که مخالفین ما و ضدانقلاب فکر می‌کردند توانستند ضربه نهایی را به نظام وارد کنند و گفتند که دیگر مجلس شورای اسلامی اکثریت پیدا نمی‌کند و در این شرایط رئیس جمهور هم عزل شده بود و با این شرایطی که درست شده اصلاً شرایط انتخابات بوجود نمی‌آید.

رئیس جمهور گفت: امام(ره) با آن توان و بیان قوی‌شان و بعد هم همه مردم، واقعاً 7 تیر کشور را عوض کرد، اصلاً همه مردم یک حالت دیگری پیدا کردند و این جمله که «ایران پر از بهشتی است» شعار همه مردم در سراسر کشور در آن روز بود و تشییع جنازه آن بزرگوار یک تحول عظیم و بزرگی بوجود آورد.

متن سخنان دکتر روحانی در این جلسه به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

سالگرد 7 تیر 1360 است، سال 1360 در تاریخ کشور آن مقداری که یادمان است شاید در قرن اخیر از لحاظ امنیتی سخت‌ترین سال کشور بود، چه از لحاظ امنیت داخلی چه از لحاظ امنیت ملی یعنی از یک طرف هجمه عراق بود که از سال 59 شروع شده بود از 31 شهریور، از یک طرف هجمه منافقین در داخل بود که از 31 خرداد شروع شده بود، این شرایطی بود که قبلاً سابقه‌ای برای آن در این حد نداشتیم الان هم بعد از سال 60 از لحاظ امنیتی نظیر آن سال را نداریم.

سال بسیار سختی برای مردم بود و حوادث بسیار تلخی در آن سال اتفاق افتاد که شاید تلخ‌ترین حادثه در سال 60 ماجرای انفجار محل مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران در محله سرچشمه تهران بود که در آنجا یک شخصیت بسیار والای ما شهید آیت‌الله بهشتی و 72 نفر دیگر از یاران ایشان در یک حادثه به شهادت رسیدند و البته عده‌ای هم زخمی شدند.

آنقدر آن حادثه مهم بود که مخالفین ما و ضدانقلاب فکر می‌کردند توانستند ضربه نهایی را به نظام وارد کنند. گفتند که مجلس شورای اسلامی دیگر اکثریت پیدا نمی‌کند و در این شرایط رئیس جمهور هم عزل شده بود با این شرایطی که درست شده و اصلاً شرایط انتخابات بوجود نمی‌آید. یک چیزی در ذهن‌شان بود که این ضربه، ضربه نهایی است.

امام(ره) با آن توان و بیان قوی‌شان و بعد هم همه مردم، واقعاً 7 تیر کشور را عوض کرد، اصلاً همه مردم یک حالت دیگری پیدا کردند این کلمه «ایران پر از بهشتی است» که شعار همه مردم در سراسر کشور آن روز بود و در تشییع جنازه آن بزرگوار یک تحول عظیم و بزرگی بوجود آورد و در آن ایام یک مثلث شوم خطرناکی از لحاظ امنیتی بالای سر کشور ما بود که آمریکایی‌ها و صدام و منافقین بودند. کشورهای دیگری هم بودند البته، اما به طور عمده این مثلث شوم بود که کشور را دچار مشکلات عظیم کرد.

ما یک شخصیت والای کم‌نظیرمان را از لحاظ علمی، مدیریتی، جامع بودن و مسلط بودن به شرایط سیاسی دنیا، مسلط بودن به چند زبان زنده دنیا و شخصیت کم‌نظیری را متأسفانه در آن حادثه از دست دادیم و به همان دلیل هم بخاطر اهمیت آن ایام، هفته قوه قضائیه هم در همین ایام واقع می‌شود که این هفته بسیار مهم را خدمت همه قضات کشور و همه مسئولین قوه قضائیه تبریک می‌گوییم و گرامی می‌داریم.

این قوه بسیار مهم که در ادامه عرضم خواهم گفت که در شرایط امروز کشور تنها راه روابط بسیار صمیمانه و نزدیک بین سه قوه است و راه دومی برای ما وجود ندارد در شرایط فعلی کشور حتماً باید این وحدت، اتحاد و یگانگی بین همه قوا باشد، همان که من در روز افتتاح مجلس شورای اسلامی گفتم که پیوند ما را به پیروزی می‌رساند و گفتم که دوران پیوند و پیروزی است.

اگر همه با هم پیوند لازم را داشته باشیم و متحد و منسجم باشیم ان‌شاء الله خداوند پیروزی را نصیب ما خواهد کرد و جالب است که این چند ماه پشت سر هم در تاریخ ما قرار گرفته است خرداد برای مجلس است یعنی 7 خرداد افتتاح مجلس است، تیر برای قوه قضائیه است 7 تیر هفته قوه قضائیه است. مرداد برای ریاست جمهوری است 12 مرداد زمانی است که رئیس جمهور جدید کار خودش را آغاز می‌کند و تنفیذ‌اش را از دست رهبری می‌گیرد.

8 شهریور که ماه بعد است هفته دولت است یعنی مجلس، قوه قضائیه، ریاست جمهوری و دولت 4 ماه همه پشت سر هم در تاریخ کشور ما اینجوری قرار گرفته است و اینها همه باید همین‌جور که ماهشان متصل است باید کارشان هم متصل باشد و در کنار همدیگر باشد.

سال 1360 سخت‌ترین سال از لحاظ امنیتی برای ما بود. سال 1399 سخت‌ترین سال کشور از لحاظ فشار اقتصادی دشمن و بیماری عالمگیر است. این هم در تاریخ کشور ما بی‌نظیر بوده است. یعنی همین‌طور که مسأله امنیتی سال 60 گفتم نظیرش را کمتر در تاریخ کشورمان پیدا کنید.

از لحاظ فشار اقتصادی، فشاری که از سال 97 آغاز شد، در سال 98 بیشتر ‌شد و در سال 99 هم بیشتر می‌شود. امروز شدیدترین فشار اقتصادی بر کشور عزیزمان وارد می‌شود و خطرناکترین بیماری هم همه جهان را فراگرفته و این دو با هم ضمیمه شده است. چنین بیماری در تاریخ کشور نداشتیم. لااقل در این یک قرن و بیش از یک قرن و از حدود 140 سال پیش در کشورمان چنین بیماری بی‌سابقه است. در دنیا هم از سال 1918، یعنی حدود صد سال پیش، بی‌نظیر بوده است که همچون بیماری مسری و جهان‌شمولی همه جا را فرا بگیرد.

این شرایط سخت و خطرناکی را که با آن مواجه شدیم، کمتر سراغ داریم. سابقه نداشته که یک بیماری اینقدر روی اقتصاد، اجتماع، زندگی مردم و سیاست و روابط بین‌الملل اثر گذاشته باشد. ممکن است یک بیماری یک روزی بوده و خطرناک هم بوده، اما وضع اقتصادی دنیا اینجوری نبوده است.

حالا خودمان را به عنوان کشوری که تحت فشار تحریم هستیم کنار می‌گذاریم. کشورهایی که تحت تحریم و هیچ فشاری، هیچ تحریمی نبوده و هیچ فشار اقتصادی ندارند، مثل کشورهای اروپایی و آمریکا، اینها که هیچ فشاری نداشتند، شما ببینید بعد از کرونا چه شدند!

شرایطی پیش آمد که در آمریکا امروز 25 درصد افزایش بیکاری دارند. تحریم نبودند و فقط همین بیماری روی اقتصادشان اینچنین اثر گذاشته است. کاهش تولید ملی را کم یا زیاد در تمام کشورهای صنعتی بزرگ مشاهده می کنیم. از آن طرف برخی از مشاغل به طور کامل برای چند ماه تعطیل شده است، مثل مشاغل حمل و نقل، گردشگری، تالارها، اجتماعات. 2 تا 3 ماه در سراسر دنیا تعطیل شده و شما ببینید چه ضربه عظیمی بر اقتصاد جهانی وارد شده است. صادرات در ماه آوریل و مه در بعضی کشورهای صنعتی، 25 درصد و بعضی از کالاها مثل پتروشیمی 29 درصد و بعضی از کالاها مثل خودرو 15 درصد کاهش پیدا کرده است.

یک حادثه جهانی است. اینکه دیروز مقام معظم رهبری فرمودند که کسی نباید این ویروس را عادی تلقی کند، کاملا درست است. البته ایشان عمدتاً بهداشت و سلامت مدنظرشان بود و درست هم هست و علاوه بر آن از لحاظ اقتصادی هم همین‌طور است. هیچ بیماری‌ای سابقه ندارد در طول یک قرن که اینقدر در اقتصاد اثرگذاشته باشد، تورم‌ها را بالا برده، جی‌دی‌پی‌ها را پایین آورده و تولید ناخالص داخلی را پایین آورده، ارزش پول ملی را پایین آورده، بورس را پایین کشیده است. حالا غیر از کشور ما که خوشبختانه از این یکی‌اش مصون بودیم و شرایط خوبی داشتیم و امیدواریم مسئولین اقتصادی آن را در بازار سهام حفظ کنند. می‌بینیم همه جا لطمه خورده است.

خروج سرمایه از بسیاری از کشورهای آسیایی و غیرآسیایی اتفاق افتاده است. از چند کشور 70 میلیارد دلار سرمایه خارج شده است. این برای چند کشور است، 2 الی 3 کشور است.

بحمدالله به عنوان کشوری که تحت تاثیر این بیماری هستیم و تحت فشار هم هستیم، تا امروز یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم. نه در سال 97، نه در سال 98 و نه در سال 99 که ان‌شاء الله تا پایان سال استقراض نخواهیم داشت و کشور را اداره می‌کنیم.

اما شما ببینید در اروپا چه خبر است، استقراض؛ انگلیس این ایام برای بعد از کرونا 273 میلیارد پوند استقراض کرده است. در دنیا چه خبر شده و چه وضعی دارند. تازه در بسیاری از کشورهای دنیا، بیماری که بستری می‌شود از او پول می‌گیرند، برای آزمایش پول می‌گیرند. در ایران در مواردی که بیمارستان و پزشک آزمایش را ضروری بدانند، پول نمی‌گیریم. کسی که بستری می‌شود از او پول نمی‌گیریم. شما ببینید دنیا چه وضعی دارد و ما چه وضعی در کشورمان داریم.

در داستان حمل و نقل در بعضی از کشورها، 80 درصد درآمد حمل و نقل در این 2، 3 ماهه کاهش پیدا کرده است. در بعضی از کشورها کمتر و تا 40 درصد بوده است. آثار اجتماعی بیماری چقدر زیاد بوده و چقدر از لحاظ روانی و خشونت، خشونت اجتماعی و خانوادگی آمار بالا رفته است. اصلاً تصور مردم از این بیماری یک آنفلوآنزا بود که آمد و رفت و تمام شد. بله ممکن است از یک جهاتی شباهتی به آنفلوآنزا باشد، اما این بیماری دنیا را متحول کرده به سمت گرفتاری و مشکلات برده و اقتصاد دنیا را تضعیف کرده است.

امروز بار مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش همگان است. خدمت ملت عزیز ایران عرض می‌کنم، کار وزارت بهداشت و درمان افتخار آمیز بوده، کار بخش تولید، حمل و نقل، بخش کشاروزی، صنعت، بانک مرکزی، اقتصاد و بورس افتخار آمیز بوده است. اینها کار کم‌نظیری انجام دادند. کسی جمع و تفریق کند و با دنیا مقایسه کند تا ببیندن کار عظیمی انجام گرفته است و همه تلاش کرده‌اند.

خدمت ملت ایران شهادت می‌دهم همه مسئولینی که می‌شناسم و با آنها آشنا هستم، 6 ماه است که حتی یک روز استراحت نکرده و پشت سر هم کار کرده و شبانه‌روز تلاش می‌کنند؛ البته معنی‌اش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است، بله یکسری مشکلات باقی مانده است، اما کار بزرگی شده است.

کمک کردیم، به عده‌ای که مشاغل‌شان تحت فشار بوده وام دادیم؛ آنجاهایی که امکان‌پذیر بوده به مردم وام دادیم؛ بسته معیشتی ویژه برای 3 میلیون خانواده در 4 ماه اخیر که 2 تای آن در یک ماه بود 4 نوبت کمک معیشتی دادیم؛ کمک معیشتی هم برای 18 میلیون خانواده از پارسال ( ماه آبان 98)شروع کردیم و پرداخت می‌کنیم. این بسته‌های معیشتی و کمک‌هایی که انجام می‌دهیم و اضافه حقوقی که انجام گرفته اینها حداکثر توان دولت بوده و دولت این توانش را بکار گرفته و امروز بحمدالله نه نیاز به استقراض خارجی و نه بانک مرکزی داریم البته به وحدت و اتحاد نیاز داریم؛ حتماً به تعاون و همکاری و یاری همدیگر نیاز داریم ؛ اینها قطعی و ضروری برا ما است و بدون آن نمی‌توانیم کار کنیم؛ اگر می‌خواهیم در این شرایط بسیار سخت، سال را تمام کنیم که قاعدتاً تا پایان سال با این کرونا روبرو هستیم و با آن مقابله کنیم و شاید در ماه‌های آینده یک آنفلوآنزا کمک این ویروس بیاید؛ باید متحدتر و متشکل‌تر در کنار همدیگر باشیم.

الان موقع دعوا نیست؛ بر فرض یک کسی نظری دارد، الان وقت دعوای مجلس و دولت نیست؛ وقت دعوای قوه قضائیه و دولت نیست؛ این سه قوه امروز باید کامل متحد باشند و همدیگر را یاری کنند؛ نیروهای مسلح در کنار اینها و رهبری معظم بالا سر همه اینها، همه باید در کنار یکدیگر باشیم و مردم باید حضور کامل در صحنه داشته باشند؛ بدون حضور و یاری مردم حتماً موفق نخواهیم شد، اما با یاری مردم حتماً موفق خواهیم بود؛ چون یاری مردم آمد «یدالله مع الجماعه» وقتی همه آمدیم، آن وقت دست خدا هم است؛ آن دست خداست که کار نهایی را انجام می‌دهد و ان‌شاء الله دست خدا بالا سر ما خواهد بود و عبور خواهیم کرد.

نکته‌ای می‌خواهم خدمت مردم بگویم راجع به مسأله ویروس کرونا؛ همه می‌دانیم که ریشه‌ این ویروس در دی‌ماه در چین منتشر و بعد در آخر بهمن در کشور با این ویروس مواجه شدیم. این ویروس قدم به قدم آمد همه جهان را گرفت؛ یعنی هیچ کشوری را نیامد استثناء کند؛ حالا یک کشوری بیشتر و یکی کمتر؛ همه را تحت تأثیر قرار داد و همه کشورها دچار این گرفتاری شده و ناچار شدند محدودیت‌ها را اعمال کنند. همه کشورها بعد از مدتی، یک ماه، 40 روز، کمتر و بیشتر، محدودیت‌ها را کم کردند و کاهش دادند و برداشتند؛ این چیزی است که همه کشورها با هم عمل می‌کنند و جلو می‌روند.

در کشور ما هم این ویروس علی الظاهر اول در 2 استان قم و گیلان وارد شد و بعد از آن در استان‌های مختلف شیوع پیدا کرد و به تدریج آمد؛ حالا می‌بینید که هر استانی که قبلاً بارانداز این ویروس نبوده، حالا بارانداز این ویروس شده و ویروس آنجا رفته است و شروع کرده و همینطور اعلام می‌کنند که 5، 6 استان وضعیت‌اش قرمز است و شرایط سختی دارد؛ بعضی از استان‌ها در وضعیت هشدار است، یعنی بعد از اینها نوبت آنها بشود؛ پس ما این را داریم و در ادامه راه، خواهیم داشت.

6 ماه از این بیماری تقریباً گذشته است؛ تا امروز واکسنی برای این بیماری نیامده است؛ تا امروز دارویی هم برای این بیماری نیامده است؛ ممکن است 3 ماه الی یک سال دیگر ادامه پیدا کند و ممکن است تا زمانی که به واکسن برسیم؛ پس باید خودمان را باید برای بلندمدت آماده کنیم.

بنده از هفته اولیه‌ شیوع این ویروس گفتم باید با این ویروس مدت مدیدی زندگی کرده و سازگاری داشته باشیم و خودمان را آماده کنیم؛ بعضی‌ها آن زمان فکر کرده بودند اگر 10، 15 روز برویم خانه و از خانه خارج نشویم تمام می‌شود؛ معلوم بود که با 10، 15 روز در خانه ماندن تمام می‌شود؛ البته کمک بزرگی می‌کند.

مردم بدانند این ویروس وارد هر استانی شده و شیوع پیدا کرد، کار ما این است که نگذاریم پیک تند پیدا کند یا به صورت کله‌قندی این شیوع بالا می‌رود؛ آنجا دچار مشکل می‌شویم؛ حرکت این ویروس به صورت ملایم است و یک پخی درست می‌کند و عبور می‌کند ما باید سراغ دومی باشیم و کار دیگری نمی‌توانیم بکنیم برای اینکه از این حالت کله‌قندی به حالت پخ برسیم و اینجا یاری مردم را می‌خواهد؛ همه مردم باید در صحنه بیایند و چون اگر یک شدت ناگهانی یک مرتبه‌ای ایجاد شود، یک دفعه بیمار فراوانی به بیمارستان می‌ریزند و تخت‌ها و آی‌سی‌یوها پر می‌شود و این جهادگران عزیز خسته و ناتوان شده و خیلی کار سخت می‌‌شود.

بنابراین اینکه گفته می‌شود مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند، برای این است که ما با کمترین خسارت و پیچیدگی عبور کنیم البته وقتی در آن استان عبور کردیم، یک مقدار کار سهل می‌شود ولی در عین حال باید اصول بهداشتی را مراعات کنیم.

حالا باید در این شرایط چه کار کنیم. باید همه حرف، مشاغل، خدمت‌دهندگان و مردم اصول بهداشتی را مراعات کنند و راه دومی نیست که راه دوم درمان یا واکسن است که نداریم و راه آن فقط مراعات اصول بهداشتی است.

مراقبت کنیم که عمدتاً چیز پیچیده‌ای نیست. فاصله از همدیگر اولین اصل است و مراقب این باشیم که اگر یک جا جمعیت متراکم می‌شود و مخصوصاً سرپوشیده است، حتماً از ماسک استفاده کنیم و به طور مداوم دست‌مان را بشوییم. خیلی پیچیدگی ندارد این 2 و 3 کار اصلی است و خیلی از کارهای جزیی دیگر هم است بنابراین ما باید امروز همدیگر را کمک و یاری کنیم و دستورالعمل‌ها را مراعات کنیم.

محل تجمع محل خطر است. وقتی می‌گوییم فلان شهرستان قرمز شد، بله نسبت به شهرستانی قرمز، یکی نارنجی و یکی سفید است ولی در محل تجمع و وقتی جمعیت کنار هم جمع شد خود آن مکان به طور اتوماتیک قرمز می‌شود و ممکن است آن شهر سفید باشد اما وقتی یک عروسی می‌شود و همه دور هم در سالنی جمع می‌شوند و یا یک عزایی می‌شود و همه در کنار هم جمع می‌شوند و یا یک میهمانی در خانه‌ای داده می‌شوند و همه اقوام در کنار هم جمع می‌شوند، کنار سفره می‌نشینند، بغل دست هم می‌نشینند، با هم تعریف می‌کنند و آن یکی سرفه و یکی دیگر عطسه می‌کنند و فکر می‌کنیم عروسی و میهمانی به خوبی تمام شد، نه اتفاقاً سرآغاز گرفتاری شد.

شما می‌بینید یک عده‌ای 3 روز الی یک هفته بعد ناچار می‌شوند به بیمارستان بروند و عده‌ای کارشان به آی‌سی‌یو و عده‌ای هم خدای ناکرده کارشان به فوت برسد بنابراین محل تجمع را باید منطقه قرمز بدانیم و شهر قرمز هم مکانی قرمزی است که باید بیشتر مراعات شود.

مرتب به مسئولین می‌گوییم که ماسک ارزان‌قیمت و ساده تقسیم کنند اما از مردم خواهش می‌کنند که درست کردن ماسک در خانه بسیار ساده و آسان است یعنی همه می‌توانند یک ماسک درست کنند البته ماسک ارزان هم باید در اختیار مردم باشد و این چیزی است که امروز وزارت بهداشت ما بیش از همه تأکید می‌کند و امروز در یک جدولی نشان داده شد که اگر 2 نفری که با هم هستند هر دو ماسک داشته باشند چه وضعی پیش می‌آید، یکی داشته باشد چه وضعی پیش می‌آید و یکی داشته باشد و یا هیچ کدام نداشته باشند، چه وضعی پیش می‌آید.

این قاعدتاً در صدا و سیما نشان داده شد و مردم باید در این زمینه کاملاً آگاه باشند که چه شرایطی خواهد بود البته همه ما باید مراقب سالمندان و بیماران زمینه‌ای باشیم و علی القاعده دیگران اگر دچار این بیماری می‌شوند 80 الی 88 درصد نجات پیدا می‌کنند یعنی آنها اگر بیماری زمینه‌ای نداشته باشند و سالمند نباشند و اگر سالمند باشند این مشکل بیشتر می‌شود و اگر بیماری زمینه‌ای باشد، مشکل می‌شود بنابراین نسبت به اینها باید مراقب بود.

اما امروز در ستاد ملی چند تا مصوبه داشتیم که یک مصوبه به نظر من بسیار مهم بود و آن مربوط به استان‌هایی است که برخی از شهرستان‌های آن ها قرمز است و طبق مصوبه امروز ستاد استانی‌ هر شهرستانی که قرمز است، می‌تواند برای محدودیت برای مدت یک هفته به وزیر کشور، وزیر بهداشت و درمان پیشنهاد بدهد و با هماهنگی این 2 کمیته سلامت و اجتماعی – امنیتی اگر توافق کردند و با اطلاع و تأیید رئیس جمهور برای یک هفته اجرا می‌شود و اگر لازم بود دومرتبه تمدید می‌شود، اگر شدت عملی می‌خواهیم نسبت به شهرستان‌های قرمز نشان دهیم.

دوم اینکه هر کجا که محل تجمع است، ماسک را دیگر الزامی می‌دانیم از هفته آینده این ترتیبات تهیه شود از 15 تیرماه ماسک را الزامی کنیم تا آخر تیرماه اگر دیدیم لازم است دومرتبه تمدید کنیم، تمام محل تجمع هایی که وزارت بهداشت می‌گوید آن محل و آن اجتماع از نظر من قرمز است، لیست‌اش مشخص و معلوم است و همه باید نظارت کنند و همه باید دستورالعمل را اجرا کنند.

در این زمینه بنا شد تا هفته آینده از نظر قانون و مقررات، اتحادیه‌ها، تعزیرات، بخش‌های مختلف، نیازی به یک ماده قانونی علاوه بر وظایفی که هست دارند، بیاورند و تصویب کنیم که همه آنها بیایند نسبت به قوه قضائیه در اینجا نکته‌ای گفته شد که باز هم با هماهنگی قوه قضائیه یک ماده‌ای را تهیه کنید که در چه مواردی خارج از نوبت قوه قضائیه کمک و رسیدگی کند که بتوانیم در بعضی از مکان‌ها و در بعضی از شهرستان‌های قرمز ماسک را الزامی بکنیم،‌آنجایی که اجتماع و مکان سرپوشیده است، الزامی کنیم در بعضی جاها خودشان می‌دانند ولی در اینجاها بخاطر اهمیت مسأله برای همه الزامی می‌شود.

نکته دیگری که در جلسه امروز تصویب شد، کمک به مستأجرین بود، این ایام هم در زمینه مسکن، آنهایی که می‌خواهند مسکنی را تهیه کنند و بخرند ،مسکن و اجاره بها گران شده و برای مردم طاقت‌فرسا شده است.

امروز گفتیم که وزارت مسکن و همچنین وزارت کشور طرح‌هایی را بیاورند برای مسأله مسکن، اگر چیزی لازم است تصویب کنیم اینجا که زمین ارزان‌تر در اختیار سازنده قرار بگیرد. مصالح با تسهیلات در اختیار سازنده قرار بگیرد، تشریفات شهرداری به حداقل برسد و حتی‌الامکان غیرحضوری بشود و قرار شد تهیه شود و هر چه لازم است تصویب کنیم.

اما نسبت به اجاره بها، ما در یک مقطعی گفته بودیم که اجاره 2 ماه تمدید شود چون بنگاه‌ها باز نبود و همه جا تعطیل بود و از آن عبور کردیم، بعد از آن اجاره‌ها بسته شد. اجاره‌ها خیلی مستأجرین را تحت فشار قرار داد. هر جا اجاره‌ای تاکنون منعقد نشده و موجر و مستأجر متنی را تا امروز امضاء نکرده اند از فردا که این مصوبه ما ابلاغ می‌شود، یک مقرراتی امروز گذراندیم که اضافه اجاره‌بها، نسبت به سال قبل در تهران 25 درصد بیشتر نمی‌تواند باشد در کلانشهرها از 20 درصد و در بقیه شهرها 15 درصد بیشتر نمی‌تواند بشود. این 3 تا را به عنوان مصوبه اعلام کردیم و از فردا باید اجرا و عمل کنند و این مبنایی است برای اجاره بها.

اینکه این اجاره بهایی که از فردا منعقد می‌شود تا کی معتبر است اینجا محل بحث بود و اینجور تصمیم گرفته شد که این اجاره بها تا زمانی معتبر خواهد بود که وزارت بهداشت و درمان ما شرایط این ویروس را از حالت اضطرار خارج کند و بگوید شیوع آنچنانی نیست و از آن تاریخی که وزارت بهداشت ما اعلام کرد، 3 ماه دیگر این اجاره بها تمدید می‌شود و بعد از 3 ماه می‌توانند با توافق جدید زندگی کنند بنابراین مصوبه ما بر این مبنا است که تصویب شده است.

البته راجع به انتخابات در 11 حوزه انتخابیه‌ هم گفته شد که با چه مقرراتی این انتخابات را برقرار کنند.

ان‌شاء الله بقیه مباحث ما شنبه آینده به حول و قوه الهی.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها