حالا که ماه روزه‌داری با شیوع کرونا همزمان شده است،‌ شاید یکی از دغدغه‌هایمان تاثیر روزه‌داری بر عملکرد سیستم ایمنی بدن باشد؛ باید توجه کرد که رعایت تغذیه صحیح برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ لازم است و نگرانی از تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد
کد خبر: ۱۲۶۴۹۳۶

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بنابر دستورالعمل منتشر شده از سوی وزارت بهداشت جهت تغذیه در ماه رمضان و پیشگیری از بیماری کووید 19،‌ مطالعات متعددی نقش موثر روزه‌داری را در سلامتی به خصوص بر روی سطح گلوگز خون، چربی‌های خون و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده‌اند. در اغلب بیماری‌هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آن‌ها دخالت دارند، روزه‌داری مفید است.

روزه‌داری می‌تواند موجب کاهش پاسخ‌های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود. همچنین فعالیت سلول‌های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبین‌های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند در طب روزه‌داری بیشتر شده و در مجموع روزه‌داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

بنابراین با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های A، D، E، C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن، روی و سلنیوم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ لازمند، نگرانی از تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

توصیه‌های تغذیه‌ای جهت تقویت سیستم ایمنی

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با رعایت نکات زیر می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را در زمان روزه‌داری تقویت کنید:

- با توجه به نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن، توصیه می‌شود در وعده‌های سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین A شامل انواع سبزی‌ها، و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات برای افزایش سطح ایمنی بدن مصرف شود.

-‌ سعی شود منابع غذایی ویتامین D مانند ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم‌مرغ برای افزایش سطح ایمنی بدن استفاده شود.

- برای تامین ویتامین E به عنوان آنتی‌اکسیدان و کمک کننده سیستم ایمنی بدن می‌توان از روغن‌های مایع مانند کانولا، ‌آفتابگردان و ذرت در طبخ غذا و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب‌زمینی در وعده‌های غذایی سحر و افطار یا از انواع آجیل مانند فندوق، بادام و گردو در وعده‌های افطار تا شام استفاده کرد.

-‌ مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C  شامل میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه‌فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می‌شود.

- مصرف منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ‌سبز و میوه‌ها، ‌شیر و لبنیات، ‌انواع گوشت‌ها، زرده تخم‌مرغ، ‌ غلات سبوس‌دار، حبوباتی مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها مانند پسته، بادام، فندوق و گردو جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن در این ایام توصیه می‌شود.

-‌ دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری توصیه می‌شود. آهن در منابع گیاهی و حیوانی یافت می‌شود. منابع حیوانی آن عبارتند از گوشت قرمز، مرغ و ماهی که حاوی "آهن هم" (آهن "هم" از قابلیت جذب بالایی برخوردار است و در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن جذب می‌شود) هستند. در عین حال منابع گیاهی آن شامل انواع سبزی‌ها، حبوبات، ‌میوه‌های تازه و خشک و غلات کامل که "آهن غیرهم" دارند. اگرچه تخم‌مرغ از منابع حیوانی آهن است، اما آهن آن "غیر هم" است. اگر منابع غذایی آهن به همراه ویتامین C مصرف شوند، ‌جذب آهن افزایش می‌یابد.

-‌ برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی و تامین ویتامین B۱۲ توصیه می‌شود از منابع پروتئین‌های حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم‌مرغ و لبنیات استفاده شود.

- مصرف غذاهای غنی از روی شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم‌مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در وعده‌های غذایی سحر، افطار و شام در این ایام توصیه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها