یک پزشک متخصص می گوید احتمال سرایت کرونا از طریق جریان هوا بسیار کم است و احتمالات درباره اینکه این ویروس به راحتی از طریق هوا به افراد مختلف سرایت پیدا می کند کم است.
کد خبر: ۱۲۶۳۲۵۰

 حسن ملکان متخصص بیماری های ریوی در گفت و گو با جام جم آنلاین ، عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا در سطح کشور به وضعیت نگران کننده ای رسیده است و نمی توان در رابطه با آن با اغماض صحبت کرد. مردم از یک سو برخی شایعات را به راحتی باور می کنند و از سوی دیگر برخی نکات هم متاسفانه رعایت نمی شود.

ملکان گفت: مراجعان زیادی دارم و برخی از آنها می گویند که آیا روند ابتلا نزولی شده و آیا کاهش پیدا کرده است؟ من آمارگیر نیستم و تنها بر اساس شواهد خودم صحبت می کنم. سیر ابتلا کم نشده است و اینکه برخی گمان می کنند وضعیت به حد سفید رسیده اصلا درست نیست. فکر نمی کنم به این زودی به وضعیت سفید برسیم.

این متخصص بیماری های ریوی افزود: بی مبالاتی ها باعث می شود تا برخی به محض شنیدن اخباری که هیچ پایه و اساسی ندارد روال سابق را در پیش بگیرند به این ترتیب که به اماکن عمومی می روند و فراموش می کنند که رعایت بهداشت فردی تا چه اندازه پراهمیت است.

وی بیان داشت: ویروس کرونا به راحتی سرایت پیدا می کند این در حالی است که به سادگی می توان از بروز آن جلوگیری کرد و ساده ترین راه هم ماندن درخانه است. اگر هم مجبور به خروج از خانه هستید فاصله اجتماعی را رعایت کنید، ماسک بزنید و دستکش بپوشید. مصرف ویتامین C فراموش نشود و البته به این نکته توجه داشت که تا حد امکان از وسایل عمومی استفاده نکنید.

ملکان تاکید کرد: متاسفانه در شرایطی که واقعا لازم است مردم تمامی توصیه های پیشنهادی را رعایت کنند هر روز خبر جدیدی به گوش می رسد که اصلا به نفع سلامت جامعه نیست. یک روز می گویند ویتامین C نقشی در قوی تر شدن سیستم ایمنی بدن ندارد و یک روز دیگر هم می گویند استفاده از ماسک بی فایده است. یک روز هم می گویند که دستکش فایده ای ندارند.

این متخصص ریه ادامه داد: نقش ویتامین C در سلامت بدن غیرقابل انکار است. مسلما این ویتامین سیستم ایمنی بدن را قوی تر می کند. اما نکته ای که مغفول مانده این نیست که اگر کرونا داشته باشید و این ویتامین را در حجم بالا مصرف کنید خوب می شوید. منظور این است که ویتامین C بدن هر فرد عادی را مقاوم تر در برابر هر بیماری از جمله کرونا می کند. در رابطه با ماسک هم من نیز می دانم ذرات ریز کرونا قابل عبور از هر ماسکی است اما استفاده از ماسک با این وجود باز هم ضروری است. اصلا به این مطالب توجه نکنید که استفاده از ماسک فایده ای ندارد. حتی اگر یک تاثیر حداقلی برای ماسک در نظر بگیریم به خاطر آن هم که شده باید ماسک بزنید.

این پزشک متخصص در پاسخ به این پرسش که سرایت از طریق تنفس عادی و حرف زدن فرد مبتلا هم صحت دارد یا خیر گفت: سرایت از طریق گوش، چشم و بینی است. به این ترتیب که ذرات ویروسی ناشی از عطسه و سرفه فرد آلوده وارد از طریق گوش، چشم و بینی به بدن فردی وارد می شود که در نزدیکی فرد آلوده قرار دارد، ماسک ندارد و علاوه بر آن فضای آلوده را تنفس کرده است.

وی در پایان گفت: همه خسته اند، به خصوص کادر درمانی. با شایعات و با حضور در امکان عمومی آنها را خسته تر نکنیم. وضعیت بحرانی است و این چیزی است که بسیاری از افراد خوشبین باید درک کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها