یک تحلیلگر مسائل جهان عرب درباره تحولات اخیر عربستان بر این باور است : بن سلمان اگر بخواهد جایگاه خود را به هر طریقی حفظ کند برای خراب کردن وجهه آنها تهمت هایی سیاسی و امنیتی از جمله خیانت بر آنها وارد می کند. این موضوع می تواند سایر رقبای بن سلمان را بترساند و نگران کند.
کد خبر: ۱۲۶۱۶۱۱

صباح زنگنه تحلیلگر مسائل عرب در گفت وگو با جام جم انلاین، با اشاره به بازداشت مقامات عربستان از سوی محمد بن سلمان ولیعهد این کشور گفت: افرادی که از سوی بن سلمان بازداشت شدند رقیب بالقوه او هستند. این رفتارها صرفا برای کسب قدرت و تلاشی برای حذف رقبا است. چه در زمان حیات پدر و چه بعد از فوت او این افراد مطرح ترین افراد در خانواده سلطنتی هستند و در حقیقت به خاطر محکم کاری و از جانب احتیاط دستور بازداشت این افراد را صادر کرده است.

وی در ادامه افزود: بن سلمان اگر بخواهد جایگاه خود را به هر طریقی حفظ کند برای خراب کردن وجهه آنها تهمت هایی سیاسی و امنیتی از جمله خیانت بر آنها وارد می کند. این موضوع می تواند سایر رقبای بن سلمان را بترساند و نگران کند. بنابراین چه ملک سلمان بیمار باشد و چه فوت کرده باشد فرقی نخواهد کرد. دستگیری آنها برای پیشگیری از بروز هرگونه رقابت سیاسی در آینده است.

زنگنه در پاسخ به این سوال که ایا اقدام بن سلمان با حمایت امریکا و اسرائیل صورت گرفت گفت: چند جریان در آمریکا وجود دارد. برخی از جریانات مخالف بن سلمان و برخی موافق او هستند. اما تمامی جریانها به دنبال منافع آمریکا هستند. هر حاکمی که از خود قدرتی در محافظت از منافع آمریکا نشان بدهد توسط ایالات متحده حفظ می شود. اگر بخواهد آمریکایی ها اطلاعات لازم را از جریانات مخالف او در اختیار وی می گذارند. دقیقا چیزی شبیه به دوران رضاخانی که انگلیس عوامل گوناگون خود را در گوشه و کنار ایران داشت. اما در نهایت رضاخان پذیرفت که می توانست ضرب شست خود را به همه این گروهها نشان دهد.

این تحلیلگر مسائل عرب درباره شخصیت محمد بن سلمان تصریح کرد: اتفاقاتی که افتاده نشان از شخصیت جاه طلبی و سلطه طلبی بن سلمان است. ولی آمریکا و اسرائیل اطلاعاتی در اختیار او می گذارند تا منافع آنها را به خوبی حفظ کند.که همین اطلاعات اینده بن سلمان را دگرگون و خراب می کند.

زنگنه با اشاره به تحولات بعد از فوت ملک سلمان تصریح کرد: اوضاع داخل خانواده سلطنتی تا حدودی آشفته خواهد بود و این اشفتگی وضعیت کشور را در درون به بن بست های سیاسی امنیتی و اقتصادی فراوانی می برد. عربستان در چنین شرایطی تضعیف شده و درآمد نفتی خود را به آمریکا و اسرائیل داده است و با کسری بودجه روبرو کرده و اعتبار عربستان در جهان اسلام را زیر سوال برده. بنابراین آنچه مانع از بروز و ظهور اعتراضات شده شخص ملک سلمان است که بزرگ این خانواده است با نبود ملک سلمان همه چیز از دید باقی شاهزادگان مجاز خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر در انتخابات2020 ترامپ رای نیاورد امکان شکست بن سلمان نیز هست گفت: حتما رییس جمهوری دموکرات در آمریکا بن سلمان را با مشکلاتی جدی روبرو می کند. اکثر سیاست های او در منطقه مورد مخالفت است البته در خصوص فروش اسلحه فرقی بین دموکرات و جمهوری خواهان نیست ولی حمایت مطلقی که بن سلمان در سایه ترامپ دارد در فضای ریاست جمهوری یک دموکرات وجود نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها