jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۱۲۶۰۰۳۳ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸  |  ۱۱:۵۹

در گزارش زیر درباره‌ مواد غذایی‌ صحبت خواهیم کرد که برخلاف ادعا‌هایی که در مورد سالم بودن آن‌ها می‌شود، در واقع برای سلامت شما مضر هستند.

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر قصد دارید تغذیه‌ سالمی داشته باشید باید بدانید که این مسأله فقط به میزان آگاهی شما بستگی دارد. متأسفانه صنعت مواد غذایی با تبلیغات گمراه کننده درباره‌ مواد غذایی‌ای که در واقع ناسالم هستند و ارزش غذایی‌ای ندارند، تشخیص اینکه چه چیزی واقعاً سالم است و چه چیزی نه را گاهی سخت کرده.

در گزارش زیر درباره‌ مواد غذایی‌ صحبت خواهیم کرد که برخلاف ادعا‌هایی که در مورد سالم بودن آن‌ها می‌شود، در واقع برای سلامت شما مضر هستند.

آب میوه

این مسأله شامل آب پرتقال هم می‌شود. دهه‌ها است که صنعت مواد غذایی آب میوه‌ها و اسموتی‌ها را به عنوان جایگزینی سالم برای میوه‌ها به مردم می‌فروشد. اما آن‌ها نه تنها به همان اندازه‌ی نوشابه در خود قند دارند، بلکه فاقد ویتامین و حاوی کالری‌های پوچی هستند که انرژی‌ای به شما نمی‌دهند.

به جای آن میوه بخورید. اگر علاقه‌ی زیادی به آب میوه دارید می‌توانید خودتان در خانه درست کنید، اما به خاطر داشته باشید که آب میوه‌ها در مقایسه با خود میوه‌ها قند خیلی بیشتری دارند.

شیر

برخلاف چیزی که از کودکی به ما گفته شده، وجود شیر و مواد لبنی در رژیم غذایی ما واجب نیست. گرچه شیر حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم و ویتامین D قابل جذب است، اما در صورت مصرف زیاد، احتمال دارد بیشتر از مقدار مجاز برای یک روز کالری دریافت کنید. اگر بزرگسال هستید و به طور مرتب گوشت و تخم مرغ هم مصرف می‌کنید، ممکن است مصرف شیر سلامت شما را به خطر اندازد.

به جای آن در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید و میزان مصرف شیرتان را تغییر دهید. به علاوه، برای کلسیم، ویتامین D و پروتئین منابع دیگری هم وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید بدون آنکه کالری زیاد شیر را دریافت کنید، رژیم غذایی خود را غنی سازید.

نوشابه‌های رژیمی

نوشابه همیشه ماده‌ غذایی ناسالمی تلقی شده و مهم‌ترین ایراد آن هم قند زیادی است که در آن وجود دارد. به همین دلیل صنعت مواد غذایی دست به کار شد و شروع به تولید نوشابه‌های بدون قند و کم کالری کرد. اما در مورد اینکه فسفات درون این نوشابه‌ها در مقادیر زیاد می‌تواند تعادل معدنی استخوان‌های بدن ما را بر هم بزند، کمتر صحبت شده. این مسأله حتی ممکن است شما را درگیر یک چرخه‌ی باطل کند، به این ترتیب که شما به خاطر از دست رفتن مواد معدنی بدن تان احساس خستگی می‌کنید و بعد نوشابه‌ی بیشتری می‌نوشید تا هوشیار و بیدار باشید.

به جای آن آب بنوشید. یک فنجان قهوه یا چای بدون قند هم جایگزین خوبی محسوب می‌شود. اگر احساس می‌کنید که باید چیز شیرینی بخورید، چند تکه میوه میل کنید.

ماهی سالمون پرورشی

ماهی سالمون یکی از منابع خوب چربی‌های سالم و امگا ۳ محسوب می‌شود. اما متأسفانه سالمون‌های پرورشی حاوی مقادیر زیادی مواد آفت کش هستند که به سلامت انسان صدمه می‌زنند. گرچه در بعضی کشور‌ها از غذای تازه برای پرورش ماهی‌های سالمون استفاده می‌شود و استفاده از مواد آفت کش در مزرعه‌های پرورش ماهی کنترل می‌شود، اما افزایش تقاضا باعث شده تمرکز فقط روی پرورش ماهی‌ها گذاشته شود، در نتیجه محل پرورش آن‌ها به محیط مناسبی برای رشد شپش‌های دریایی تبدیل می‌شود. پرورش دهندگان ماهی هم برای مبارزه با این شپش‌ها استفاده از مواد شیمیایی را افزایش داده اند.

به جای آن اگر نمی‌خواهید که مصرف ماهی سالمون را کنار بگذارید، حتماً از پرورشی نبودن آن مطمئن شوید. سالمون غیر پرورشی هم البته لزوماً سالم نیست. اما می‌توانید با تحقیق و پرس و جو یک مزرعه‌ی پرورش ماهی مطمئن پیدا کنید.

ماهی تن

مقامات کشور اسپانیا به تازگی توصیه کرده اند کودکان زیر ۱۰ سال و زنان باردار هیچ شکلی از ماهی تن را مصرف نکنند. علت این مسأله جیوه‌ بسیار زیادی است که در ماهی تن وجود دارد، فلزی سمی که می‌تواند باعث بیماری‌های عصبی، گوارشی یا ایمنی شود.

به جای آن مصرف ماهی تن را محدود کنید و به دنبال ماهی‌هایی باشید که از دریاچه‌های محلی و آب‌های تحت نظارت صید شده اند. توصیه‌هایی که در مورد مصرف ماهی در کشورتان می‌شود را همیشه دنبال کنید.

نان غلات کامل

نان کالری بالا و ویتامین و فیبر کمی دارد. هر برش از نان سفید تا حدود ۳ گرم قند در خود دارد. در تولید نان‌های گندم کامل معمولاً از قند بیشتری استفاده می‌شود تا تلخی آرد آن احساس نشود.

به جای آن مصرف نان خود را محدود کنید. نان اگر به مقدار متعادل مصرف شود، مکمل خوبی برای رژیم غذایی شما خواهد بود. اما بهتر است در صورت امکان نانی تهیه کنید که قند افزودنی نداشته باشد، به خصوص اگر با غلات کامل تولید شده باشد.

روغن زیتون

روغن زیتون را یکی از سالم‌ترین روغن‌ها می‌دانند. اما متأسفانه هنگام صحبت از روغن زیتون به فواید فراوان نوع «فوق بکر» آن (Extra Virgin Olive Oil / EVOO) اشاره‌ای نمی‌شود.

روغن زیتون‌هایی که روی آن‌ها عبارت «خالص» درج شده حاوی روغن فرآوری شده هستند و ماندگاری بیشتری دارند، اما در عین حال، از مواد مغذی کمتری برخوردارند و مملوء از مواد شیمیایی هستند.

به جای آن مصرف روغن زیتون خود را به حدود ۳ قاشق غذاخوری در روز محدود کنید و فقط روغن زیتون‌های فوق بکر خریداری کنید.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سوختن درخت طبیعی نیست!

سوختن درخت طبیعی نیست!

در ده روز گذشته، حدود 300 نقطه از اراضی جنگلی آتش گرفته است. شاید بسیاری بگویند این آتش‎سوزی‌ها عمدی است.

محدودیت بهداشتی باید اعمال شود

محدودیت بهداشتی باید اعمال شود

آن زمانی که ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، محدودیت‎های کسب‌وکار را برداشت و به آنها اجازه بازگشایی داد، نکته‎ مهمی در دستور کار قرار گرفت، اجرایی شدن فاز دوم. بعد از بازگشایی برخی از کسب‏وکارها، کشور وارد فاز دوم شد؛ اعمال محدودیت‌های بهداشتی. محدودیت‎های بهداشتی شامل رعایت فاصله‏گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مرتب دست‎هاست.

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

شیوع ویروس کرونا طی شش ماه اخیر باعث شده حدود 80 درصد مشاغل و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گیرند و با مسائلی چون تعدیل نیرو، کاهش تولید یا افزایش هزینه‌ها مواجه شوند و گاهی میزان موجودی آنها در انبار افزایش یابد.

حوزه هنری و تحول دیجیتال

حوزه هنری و تحول دیجیتال

با آن کاپشن خاکی رنگ و شال گردنی که همیشه روی صورتش می‌کشد، سوار بر موتور وارد حیاط می‌شود، چرخی دور حوضچه خوشرنگ حوزه می‌زند و کنار دیوار آینه‌کاری شده، موتورش را تکیه می‌دهد، عینک ته استکانی اش را با انگشت بالا می‌دهد و دستی به سبیل سیاهش می‌کشد و می‌رود گوشه پله‌ها کنار قیصر می‌نشیند و با سیگار و چاق سلامتی، صحبت‌شان گل می‌اندازد.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر