jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۲۵۰۱۸ ۱۵ بهمن ۱۳۸۵  |  ۱۹:۴۸

شاید به جرات بتوان گفت یکی از مهم ترین اقداماتی که می توان برای جلوگیری از بیماری قلبی ، سکته مغزی و سایر بیماری های مربوط به افزایش سن انجام داد ورزش است.

یافته های علمی نشان می دهند افرادی که به طور منظم ورزش می کنند نه تنها بیشتر عمر می کنند بلکه از زندگی بهتری بهره مند می شوند.
دانشمندان مدتهاست به این نکته پی برده اند که ورزش منظم باعث تغییرات خاص در قلب افراد جوان می شود به طوریکه در این افراد زمان استراحت قلب کوتاهتر ، جرم عضلانی آن بیشتر ، و حجم ضربانی آن نیز بیشتر از آن حدی است که در قلب افراد بی تحرک دیده می شود. این تفاوت ها سبب می شود قلب افراد با تحرک عملکرد پمپا ژ بهتری داشته باشد.
اکنون مطالعات نشان داده اند حتی اگر فعالیت منظم ورزشی از اوایل 60 سالگی آغاز شود ، این تغییرات مفید اعمال خواهد شد . به عبارت دیگر هرگز برای فعالیت بدنی و بهره مندی از قلب سالمتر دیر نیست. به علاوه طی مطالعات متعدد مشخص شده ورزش نه تنها به کاهش علائم ناتوان کننده مانند تنگی نفس و خستگی در افرادی که نارسایی قلب دارند کمک می کند بلکه بر طول عمر آنها می افزاید.
شاید علت تاثیر مفید ورزش این باشد که عملکرد هر یک از سلول های دستگاه قلب و عروق را بهبود می بخشد.
مطالعات بر روی حیوانات نشان داده اند ورزش آئروبیک منظم به سلول های عضله قلب کمک می کند پس از انقباض با سرعت بیشتری کلسیم را از مایع داخلی شان حذف کنند. این امر باعث می شود قلب بین ضربان ها بیشتر متسع شده و با خون بیشتری پر شود.
ورزش همچنین با توقف اثر رادیکال های آزاد و حفظ تولید اکسید نیتریک ، که یک ملکول سیگنال دهنده مهم است که به حفاظت لایه داخلی عروق کمک می کند ، قابلیت ارتجاعی عروق خونی و عملکرد اندوتلیال را بهبود می بخشد.
مجموعه این تغییرات روند آترواسکلروزیس و دیگر بیماری های قلبی عروقی مربوط به افزایش سن را کند می کند.
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل: