بسیاری از ما وقتی از سرکار و فعالیت‌های روزانه به سمت منزل می‌رویم معمولا حس خوبی داریم؛ چون خانه را کانون آرامش و جایی می‌دانیم که به ما احترام گذاشته می‌شود و به اصطلاح «راحت» هستیم.
کد خبر: ۱۲۴۲۰۱۹

به قول سهراب سپهری: «زندگی شاید آن لبخندی است، که دریغش کردیم». یکی از راه‌های ایجاد آرامش این است که اعضای خانواده به همدیگر احترام بگذارند. به‌ویژه بزرگ‌ترها در توجه به این نکته بیش از پیش توجه کنند تا بچه‌ها هم الگو بگیرند. در غیر این صورت شاهد رفتارهایی در خانه خواهیم بود که نه‌تنها ایجاد آرامش نمی‌کند بلکه آرامش موجود را هم از بین می‌برد یا کم می‌کند. معمولا در چنین شرایطی خانه جهنم می‌شود و درگیری و خشونت و بی‌تفاوتی و... جای عشق و محبت را می‌گیرد. همه ما باید اجازه ندهیم برخی موضوعات جزئی آرامش زندگی‌مان را به هم بریزد. برخی از ما به دلیل نگرانی‌ها و گرفتاری‌هایی که داریم حال همدیگر را خوب درک نمی‌کنیم. از جمله نمادهای این حال بد این است که از تکریم همدیگر در خانه پرهیز می‌کنیم.
اگر خوب دور و برمان را نگاه کنیم متوجه می‌شویم کمتر کسی است که در زندگی مشکلی نداشته باشد. اما اگر درست با مشکلات برخورد نکنیم و مشکلات موجود را مستمر بر سر خودمان بکوبیم و رفتار مناسبی با هم نداشته باشیم، تحمل زندگی را دشوارتر می‌کنیم. پس بیایم قدر این آرامشی را که داریم بیشتر بدانیم و حتی احترامی که ممکن است بیرون از خانه به ما نگذارند یا کمتر بگذارند، در خانه بیشتر و بیشترش کنیم تا از این طریق مرهمی بر زخم مشکلات باشد. تامل بر زندگی کسانی که با هم درگیر هستند و نسبت به هم خشونت‌هایی به اشکال مختلف از جمله فیزیکی، عاطفی، جنسی و... اعمال می‌کنند و حتی ممکن است ازدواج‌شان منجر به طلاق هم بشود یا روابط فرازناشویی را به دنبال داشته باشد یا فرار فرزندان از خانه شاهد باشیم می‌تواند در نتیجه فقدان آرامش باشد. حتی برخی بیماری‌های جسمی و اختلالات روانی هم می‌تواند در نتیجه همین فقدان آرامش در خانه باشد. آرامش درون خانه را از بیرون انتظار نداشته باشیم.
برخورد خوب با همدیگر و پذیرش تفاوت‌هایی که با یکدیگر داریم می‌تواند کمک کند این آرامش را که گرمای زندگی را بیشتر می‌کند و بر کیفیت زندگی می‌افزاید تا از با هم بودن لذت ببریم و انرژی بگیریم، سرلوحه رفتار‌مان قرار دهیم. اجازه ندهیم در نتیجه بی‌احترامی حیای بین ما درون خانه از بین برود که جبرانش بسیار سخت خواهد بود. بپذیریم همیشه زندگی بر وفق مراد ما نمی‌چرخد و به اصطلاح زندگی بالا و پایین دارد اما این پستی و بلندی ‌ها که در زندگی همه اتفاق می‌افتد نباید دلیلی بر چگونگی احترام به دیگری باشد.

دکتر حسن موسوی‌چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها