تایید سابقه کار تخصصی در طول دوره سربازی از دیگر برنامه‌های قرارگاه مهارت‌آموزی برای کارکنان وظیفه است. به این صورت که اگر یک سرباز گواهینامه مربوط به مهارتی خاص را دریافت کند و در طول دوران خدمت نیز در زمینه تخصصی مربوط به همان مهارت مشغول به کار شود، پس از گذراندن دوره سربازی، علاوه بر کارت پایان خدمت و گواهینامه مهارت، تاییدیه مربوط به اشتغال تخصصی در همان زمینه را نیز از یگان خود دریافت خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۴۱۷۰۱

همچنین در این راستا، سازمان فنی و حرفه‌ای نیز به دنبال این است که با شناسایی بنگاه‌های اقتصادی وابسته به نیروهای مسلح که کارکنان وظیفه را نیز به کار می‌گیرند، امکان شرکت در طرح‌های مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی را برای سربازان این بنگاه‌ها فراهم کند و به این شکل، سربازانی که در زمینه‌های تخصصی گوناگون در این بنگاه‌های اقتصادی کار می‌کنند، پس از قبولی در آزمون‌های مهارتی مربوطه، ضمن دریافت گواهینامه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای، برگه تاییدیه سابقه کار مربوط به آن مهارت را نیز در پایان خدمت خواهند گرفت. البته این برنامه‌ها هنوز اجرایی نشده و اجرای آن در آینده به این بستگی دارد که قرارگاه مهارت‌آموزی و سازمان فنی و حرفه‌ای با بنگاه‌های اقتصادی وابسته به نیروهای مسلح و دیگر یگان‌هایی که سربازان مهارت‌آموز را در زمینه‌های تخصصی به کار می‌گیرند، به توافق برسند.
به‌کارگیری سربازان در زمینه‌های تخصصی
طرح مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه فقط مربوط به دوران سربازی نمی‌شود و قرارگاه مهارت‌آموزی برنامه‌هایی نیز برای زمانی که افراد هنوز به خدمت وظیفه اعزام نشده‌اند، دارد. یکی از این برنامه‌ها به تفاهم‌نامه‌ای که این قرارگاه در زمان آغاز اجرای طرح با وزارت آموزش و پرورش امضا کرده، برمی‌گردد که براساس آن، بناست در آینده‌ای نزدیک دانش‌آموزانی که در رشته‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای تحصیل می‌کنند، گواهینامه‌های مربوط به مهارت‌آموزی سربازی را از همان وزارتخانه دریافت کنند تا دیگر در دوره سربازی نیاز به گذراندن آموزش‌های مهارتی نداشته باشند. هدف اصلی قرارگاه مهارت‌آموزی از اجرای این برنامه، این است که فارغ‌التحصیلان رشته‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای را پیش از ورود به یگان‌های مسلح غربالگری کند تا این افراد در دوران سربازی دقیقا در همان مهارت به‌کارگیری شوند. همچنین اجرای طرح مهارت‌آموزی سربازان و اطلاعاتی که قرارگاه مهارت‌آموزی از این طریق از مشمولان سربازی به دست می‌آورد، می‌تواند به فراهم شدن بسترهای به‌کارگیری فارغ‌التحصیل دانشگاهی در رشته‌های تخصصی خود نیز کمک کند. البته طبیعی است که هیچ‌گاه تطبیق کاملی بین تحصیلات دانشگاهی و زمینه‌های تخصصی مورد نیاز نیروهای مسلح ایجاد نخواهد شد، اما هرچقدر نزدیکی بین این دو موضوع بیشتر شود، سربازان فارغ‌التحصیل دانشگاهی احساس خواهند کرد که دوران سربازی آنها به شکل هدفمندتری گذرانده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها