فتق دیسک یکی از جدی‌ترین بیماری‌های مرتبط با ستون فقرات است که سبب بروز درد در قسمت‌هایی از ستون فقرات و انتشار آن به اندام‌های تحتانی می‌شود. این بیماری که متاسفانه شیوع بالایی نیز دارد به دلیل بیرون‌زدگی قسمت میانی دیسک بین‌مهره‌ای رخ می‌دهد. خارج شدن بخشی از ماده نرم و ژلاتینی‌ مانند داخل دیسک‌ها عارضه‌ای است که با نام فتق دیسک شناخته می‌شود.
کد خبر: ۱۲۴۱۶۹۶

این عارضه می‌تواند علائم پنهانی داشته باشد که در ادامه با تعدادی از آنها آشنا می‌شوید.
درد دست‌ها و پاها: بسته به این‌که لغزش دیسک در کدام قسمت از ستون مهره‌ها اتفاق افتاده باشد، فتق دیسک علاوه بر درد کمر می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن انتشار پیدا کند و به‌عنوان مثال درد دست‌ها یا پاها را همراه داشته باشد.
سرد بودن یک سمت بدن: وقتی اعصاب تحریک می‌شود، ممکن است فرد علائم غیرعادی مانند سوزن سوزن شدن، درد، بی‌حسی یا احساس عجیبی مانند سردی یک سمت بدن را تجربه کند.
بی‌حسی دست: ناحیه‌ای که علائم در آن ظاهر می‌شود، نشانه‌ای از این است که مشکل در کجای ستون فقرات ایجاد شده است. به عنوان مثال، ایجاد مشکل در انجام کارهایی مثل تایپ و احساس بی‌حسی در دست‌نشان می‌دهد ستون فقرات گردنی، منبع درد است.
ضعیف شدن پاها: از آنجا که رشته‌های عصبی موجود در داخل ستون فقرات گردن تا پاها ادامه پیدا می‌کند، ایجاد هرگونه مشکل در ستون فقرات، پاها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند مشکلاتی مانند ضعف یا عدم تعادل را در آنها ایجاد کند.
خنده، عطسه یا سرفه دردناک: خنده، عطسه و سرفه می‌تواند به ستون فقرات فشار بیاورد و این فشار، درد را به کمر نیز منعکس می‌کند. خنده، عطسه یا سرفه دردناک از علائم فتق دیسک است که نباید نادیده گرفته شود.
تشدید درد هنگام استراحت: در فرد مبتلا به فتق دیسک، احساس درد هنگام بلند کردن اشیای سنگین یک امر طبیعی است. اما گاهی فرد، هنگام نشستن و استراحت نیز احساس درد می‌کند. درد هنگام نشستن یا خم شدن به جلو یکی از علائم رایج فتق دیسک است که باید به آن توجه شود.

یاسمین مشرف

مترجم

منبع: thehealthy.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها