مدیران ما چگونه برگه‌ها را امضا می‌کنند؟

معضل قـــرارداد بـــد

این روزها آندرا استراماچونی در ایتالیا استراحت می‌کند و کار را به وکلایش سپرده تا حق و حقوقش را از باشگاه استقلال بگیرند. او بدون آن‌که هیات مدیره استقلال را در جریان بگذارد، بی‌خبر آپارتمانش را خالی کرد و راهی فرودگاه امام شد. ظواهر نشان می‌داد او اشتباهی حرفه‌ای مرتکب شده است و در برابر استقلال زبانش کوتاه خواهد شد؛ اما حقیقت، چیز دیگری بود.
کد خبر: ۱۲۴۱۶۳۸

خلیل‌زاده، رئیس هیات‌مدیره باشگاه استقلال در اولین واکنش نسبت به ماجرا حرف از شکایت از استراماچونی زد؛ اما با گذشت زمان، اظهارات او ملایم و ملایم‌تر شد. به نظر می‌رسد تازه مدیران استقلال متوجه شده‌اند چه قراردادی بسته‌اند که هنوز واکنشی تند نشان نمی‌دهند.
حمیدرضا آصفی که هم دستی بر آتش سیاست داشت و هم در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بود، بهترین فردی است که می‌تواند در زمینه دیپلماسی ورزشی حرف بزند. او گفت: نباید طوری عمل می‌شد که کار به اینجا برسد. خیال استراماچونی خیلی راحت است. چون می‌داند در دادگاه فیفا برنده است. حتما قرارداد به گونه‌ای است که به او برای این قهر، آزادی عمل می‌دهد. مربیان خارجی با ما بسیار حرفه‌ای قرارداد می‌بندند. همین وضعیت در مورد ویلموتس هم وجود دارد. او وقتی یکطرفه فسخ می‌کند و برای گرفتن غرامت اقدام می‌کند، به این معنی است که قرارداد بد بسته شده و او را آزاد گذاشته که هر کاری می‌خواهد بکند.
حالا وزارت ورزش به دنبال راهی برای بیرون آمدن از مخمصه‌ای خودساخته است. هم در استقلال، هم در پرسپولیس و هم در فدراسیون فوتبال، راه‌ها را یکی‌یکی به روی خود بسته‌ایم. قرارداد برانکو به گونه‌ای بسته شد که او هم پرسپولیس را قبل از پایان قرارداد، رها کرد و هم از این تیم به فیفا شکایت برد!
قرارداد استراماچونی به گونه‌ای بود که او در میانه فصل تیم را رها کرد و بامداد روز بازی به ایتالیا رفت و حالا طلبکار هم است. او به احتمال فراوان دیگر برنمی‌گردد
ممکن است استراماچونی دیگر نیاید؛ اما به طور قطع با دخالت وزارت ورزش و وزارت خارجه، او ذره‌ای از خواسته‌ها و طلبش را کم نخواهد کرد.
ماجرای قرارداد مارک ویلموتس با تیم ملی هم سرآمد قراردادهای بد فوتبال ما در سال‌های اخیر بود. قرارداد او دو ایراد عمده داشت:‌1 ــ بسیار گران بسته شد. 2 ــ به شکلی عجیب، یکطرفه و به نفع ویلموتس بود. همین دو اشتباه در قرارداد موجب شد پیش از بازی با عراق قراردادش را فسخ کند و بعد از گرفتن دو میلیون یورو، باز هم ذره‌ای از مواضعش عقب ننشیند. حالا آنچه ما را درگیر این پرونده کرده، تخلف ظاهری ویلموتس به دلیل رها کردن نیمه‌کاره قرارداد و تخلف حقیقی و واقعی ما به دلیل امضای قراردادی پر از ایراد است.
مشکل مدیران کارنابلد ما این است که فقط به امضای قرارداد فکر می‌کنند، در حالی که مدیران حرفه‌ای فقط به مفاد و بندهای قرارداد توجه دارند و همان اول به این دقت می‌کنند که این قرارداد چه آزادی‌هایی به طرف می‌دهد و چه تعهداتی برای آنها ایجاد می‌کند. همین اشتباه بزرگ موجب شده از حجم پرونده‌های قطور شکایت از فوتبال ایران در فیفا کاسته نشود. پرونده‌هایی که همه به دلیل سوء مدیریت مدیران بی‌هنر فوتبال ما شکل می‌گیرد.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها