راهکارهایی برای تمیز کردن و بالا بردن عمر ماشین لباسشویی و ظرفشویی

هم تمیز، هم سالم

طبق روال شماره های قبل و با نگاهی خاص به نظافت و تمیزی منزل بخصوص آشپزخانه، هر هفته به راهکارهایی برای نظافت وسایل آشپزخانه می‌پردازیم. دراین شماره نکاتی را درباره تمیزی و نگهداری لباسشویی و ظرفشویی فهرست می‌کنیم که شاید تا به حال خیلی به آن توجه نکرده باشید. نکاتی که هم باعث تمیزی آشپزخانه می‌شود و هم در این اوضاع اقتصادی عمر وسایل را بالا می‌برد.
کد خبر: ۱۲۴۱۳۰۴

نکات مهم برای نگهداری بهتر لباسشویی:
1ـ‌ بعد از هربار استفاده از لباسشویی، پس از بیرون آوردن لباس‌ها، در و لاستیک دور در را با دستمالی نرم و نخی، خوب تمیز و خشک کرده و حدود نیم ساعت در آن را باز می‌گذاریم تا هوا جریان داشته و فضای داخلی‌اش کامل خشک شود زیرا کپک و آلودگی‌ها معمولا در محیط و فضاهای مرطوب رشد کرده و ماندگار می‌شود. برای کم کردن سطح آلودگی لباسشویی نباید لباس‌های شسته شده و خیس در آن بماند وپس از پایان کار لباسشویی باید لباس‌ها را سریع خارج کنیم.
2ـ سعی کنید از پودر شوینده به جای مایع شوینده استفاده کنید، زیرا پودر راحت‌تر شسته می‌شود اما مایع شوینده یا نرم کننده‌ها خوب شسته نشده و کمی از مواد داخل محفظه می‌ماند و به مرور تغییر رنگ داده و ظاهر بدی پیدا می‌کند. برای تمیز شدن این قسمت از لباسشویی اگر متحرک است آن را درآورده و با مواد شوینده و آب گرم شسته، خشک کرده و سر جایش می‌گذاریم، اما اگر ثابت است می‌توان نصف فنجان جوش شیرین را با نصف فنجان آب در محفظه ریخته و چند دقیقه با آب گرم شست‌و‌شو ‌دهیم.
3ـ تمیز و ضدعفونی کردن داخل لباسشویی باید حداقل سه ماه یکبار انجام شود و برای این کار دو پیمانه سرکه را داخل لباسشویی ریخته و دستگاه را بدون لباس چند دقیقه در حالت شست‌و‌شو قرار می‌دهیم. با این کار دستگاه ضدعفونی شده و رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرد.
4ـ موقع انداختن لباس‌ها داخل لباسشویی به رنگ و جنس و موادی که برای شست‌و‌شوی آنها استفاده می‌کنید، دقت و توجه کنید. مثلا لباس‌های تیره را با هم، لباس‌های رنگی را با هم، ملحفه‌ها را با هم و... در لباسشویی انداخته و شست‌و‌شو دهید. قبل از این کار حتما جیب لباس‌ها را خالی کنید و اگر لباسی مانند لباس کار آشغال دارد اول آن را تکان دهید تا آشغال‌هایش تا حدودی کم شود. با این کار عمر‌دستگاه را زیاد می‌کنید.
5ـ سعی کنید حجم لباس‌ها را مطابق با ظرفیت لباسشویی در نظر بگیرید؛ نه بیشتر و نه کمتر. با این کار به دستگاه فشار نیامده، عمر آن بیشتر شده و عملکرد بهتری خواهد داشت.
6ـ مقدار شوینده‌ها را نسبت به حجم لباس‌ها و کثیفی آنها در نظر بگیرید، زیرا استفاده زیاد شوینده‌ها خود عاملی برای ایجاد رسوب بیشتر و در نهایت کثیفی دستگاه است.
7ـ در پایین لباسشویی محفظه فیلتر قرار دارد که مکانی برای جمع شدن اشیای خارجی مانند دکمه، سنجاق، سکه یا کرک، مو و پرز لباس‌هاست و حداقل شش ماه یکبار باید باز شده و تمیز شود. برای این کار ابتدا برق دستگاه را خاموش می‌کنیم سپس در فیلتر را باز کرده و آن را چرخانده و از جای خود خارج می‌کنیم. بعد از خارج کردن وسایل اضافه فیلتر را خوب شسته، خشک کرده و با دقت در جای خودش قرار می‌دهیم. البته دفترچه راهنمای هر دستگاهی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

​​​​​​​ نکات مهم برای نگهداری بهتر ظرفشویی:
1 ـ شاید خیلی‌ها تصور کنند ماشین ظرفشویی خیلی احتیاج به تمیزی ندارد، زیرا مدام در حال کار کردن با آب داغ و مواد شوینده است اما این تصور اشتباه بوده و باید به تمیزی این دستگاه مانند وسایل دیگر توجه کرد تا بهترین عملکرد را داشته باشد. اگر زیاد از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید حداقل دو هفته یکبار و اگر کم استفاده می‌کنید ماهی یکبار باید آن را تمیز کنید.
2ـ برای تمیز کردن دستگاه، قبل از هر کاری دو شاخه ظرفشویی را از برق می‌کشیم. سپس سبدها را از داخل ماشین ظرفشویی درآورده و با تکه‌ای اسفنج در محلول آب گرم و مواد شوینده، شسته، خشک کرده و کنار می‌گذاریم.
3ـ قبل از قرار دادن ظروف در دستگاه باید مواد غذایی روی آنها را کامل با دستمالی نرم تمیز کنیم، اما با این حال باز هم موقع شست‌و‌شوی ظروف مقداری از مواد غذایی در فیلتر دستگاه گیر کرده و به مرور باعث تغییر رنگ و بوی بد می‌شود. برای همین باید فیلتر را که دقیقا زیر سبدها و محل تخلیه آب است درآوره و با محلول آب و مایع شوینده خوب شسته، خشک کرده و با دقت در جای خودش قرار دهیم. اگر درست در جایش قرار نگیرد در کار دستگاه مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.
4ـ اگر ظروف شسته شده به نظر کدر بوده و براق نباشند نشان دهنده وجود رسوبات در دستگاه است که به دلیل رسوبات موجود در آب بوده و به مرور باعث مسدود شدن روزنه‌ها و فیلتر می‌شود که باید نسبت به رفع و تمیزی آنها اقدام شود. در غیر این صورت شست‌و‌شوی ظروف خوب انجام نشده و در عین حال به ماشین ظرفشویی فشار آورده و باعث ضعیف شدن دستگاه می‌شود. برای رفع رسوبات و ضدعفونی کردن دستگاه در محفظه بالا یک پیمانه سرکه سفید و داخل دستگاه یک پیمانه جوش‌شیرین ریخته و زمان کوتاهی ماشین را روشن کرده و اجازه می‌دهیم چند دقیقه با آب گرم مواد داخل دستگاه بچرخد و رسوبات را از بین برده و دستگاه را ضدعفونی کند. جالب است بدانید برای این کار می‌توان از نمک، نوشابه سفید و آب‌پرتقال ترش هم استفاده کرد.
5ـ اگر در حین شست‌و‌شو، ظرفی شکست ترجیحا باید فیلتر را عوض کرد، زیرا عملکرد دستگاه مختل شده و باعث ضعیف و خرابی آن خواهد شد.

مژده مظهری / خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها