سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در حصار آسمانخراشها
خانه باغی واقع در محله دربند یکی از مکانهای فیلمبرداری این سریال است که پیش از این برای تهیه گزارش فصل سوم «بچه مهندس» وارد این باغ شده بودیم. شاید جذابیت این خانه باغ قدیمی در کنار جذابیتهای بصری که دارد، اما برای گروههای مختلف فیلمبرداری قرار گرفتن در کنار برجها و آپارتمانهای نوساز و سر به فلک کشیده است که صاحبش سعی کرده آن را سرپا نگه دارد. از این رو قرار است سکانس مهم درگیری در این باغ ضبط شود. به همین دلیل همه در تکاپو برای آغاز کار هستند. هوا رو به تاریکی است و گروه در حال آماده کردن صحنه برای ضبط سکانسهایی از سریال هستند که به گفته یکی از عوامل یکی از سکانسهای مهم و اصلی و کلیدی سریال است. کارگردان و تهیه کننده هم از راه میرسند و درباره سریال در گوشهای از باغ
گفت و گو میکنند. بازیگران هم هر کدام در حال مرور فیلمنامه هستند. با آغاز ساعات اولیه شب سرمای عجیبی به سراغ مان می آید. با این حال گروه وارد مرحله شب کاری شدهاند و قرار است تا صبح در این محل حضور داشته باشند. همه چیز مهیا شده و این سکانس با چند برداشت ضبط میشود تا مورد تایید کارگردان قرار بگیرد.
سریال 40 قسمتی شبکه یک
سعید سعدی، تهیهکننده سریالهایی چون گشت ویژه و بچه مهندس در گفتوگو با جامجم درخصوص تهیه این سریال و روند تولید آن عنوان کرد: 20 اسفند سال گذشته سریال را در کارخانه رب واقع در جاده کرج کلید زدیم. البته در ابتدا و در پیشتولید 25 قسمت از فیلمنامه توسط نویسنده به نگارش درآمده بود که طبق نظراتی که در جلسات مطرح شد، قرار بر این شد که فیلمنامه با کارگردان بازنویسی شود که پنج قسمت از کار بازنویسی شد و مورد تایید قرار گرفت. ضمن اینکه برنامهریزی ما بدین شکل بود که بخش مهمی از لوکیشنها را بسازیم که به زمان بسیاری نیاز داشت. از طرفی جلساتی هم با بازیگران داشتیم و بدین ترتیب با 10 قسمت فیلمنامه آماده سریال را کلید زدیم. وی درباره وقفهای که در تصویربرداری سریال رخ داد هم افزود: وقفهای که در زمان تصویربرداری افتاد به خاطر این بود که هم بازنویسی فیلمنامه توسط کارگردان انجام شود و هم گروه استراحت کند. البته17 قسمت سریال آماده است. با این وجود زمان پخش سریال به سال آینده موکول شد. وی همچنین ادامه داد: سریال در 40 قسمت تولید خواهد شد و احتمالا تا بهمن تصویربرداری به پایان خواهد رسید و سال آینده روی آنتن شبکه یک خواهد رفت.
نقشآفرینان «پس از آزادی»
مرتضی اسماعیلکاشی را اغلب با بازی خوبش روی صحنه تئاتر میشناسیم. وی در سال 95 تندیس بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر را از آن خود کرد. با توجه به تجربیات سینمایی که دارد، اما این بار قرار است بازی در یک سریال تلویزیونی را نیز به تجربیاتش اضافه کند و مانند صحنه تئاتر در رسانه تلویزیون هم بدرخشد. وی نقش اصلی سریال را بازی میکند. اصغر همت، بازیگر دیگری است که پس از مدتها در یک مجموعه تلویزیونی ایفای نقش میکند. در کنار آنها اندیشه فولادوند، رضا داوودنژاد، قاسم زارع، سام کبودوند، رامین سیاردشتی، المیرا دهقانی، خسرو شهراز، امید روحانی، حسین باشهآهنگر، مهری آلآقا، سارا شاهرودیان، آزاده مهدیزاده و رویا جاویدنیا نقشآفرینان این مجموعه تلویزیونی هستند که همگی سابقه تئاتری دارند و از اینرو میتوان انتظار بازیهای جذاب و دیدنی را از بازیگران این سریال داشت.
نقشآفرینان «پس از آزادی»
مرتضی اسماعیلکاشی را اغلب با بازی خوبش روی صحنه تئاتر میشناسیم. وی در سال 95 تندیس بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر را از آن خود کرد. با توجه به تجربیات سینمایی که دارد، اما این بار قرار است بازی در یک سریال تلویزیونی را نیز به تجربیاتش اضافه کند و مانند صحنه تئاتر در رسانه تلویزیون هم بدرخشد. وی نقش اصلی سریال را بازی میکند. اصغر همت، بازیگر دیگری است که پس از مدتها در یک مجموعه تلویزیونی ایفای نقش میکند. در کنار آنها اندیشه فولادوند، رضا داوودنژاد، قاسم زارع، سام کبودوند، رامین سیاردشتی، المیرا دهقانی، خسرو شهراز، امید روحانی، حسین باشهآهنگر، مهری آلآقا، سارا شاهرودیان، آزاده مهدیزاده و رویا جاویدنیا نقشآفرینان این مجموعه تلویزیونی هستند که همگی سابقه تئاتری دارند و از اینرو میتوان انتظار بازیهای جذاب و دیدنی را از بازیگران این سریال داشت.
هنر، نوعی ماجراجویی است
مرتضی اسماعیلکاشی، یکی از بازیگران اصلی این مجموعه است که نخستین حضورش را در یک مجموعه تلویزیونی تجربه میکند. گرچه پیش از این تجربه بازی در چند فیلم سینمایی را داشته است. وی در گفتوگو با جامجم درباره بازی در این سریال بیان کرد: پیش از این سریال پیشنهادهای بازی در مجموعههای تلویزیونی را در چند سال گذشته داشتم. اما حقیقت این است که به دلایل بسیاری ترجیح دادم کار نکنم، اما مهمترین دلیلی که باعث شد بازی در این سریال را بپذیرم، در وهله اول حضور آقای باشهآهنگر در مقام کارگردانی این سریال بود و همچنین آقای سعدی که تهیهکننده کار هستند. ضمن اینکه حضور دوستان دیگر در مقابل دوربین و عوامل پشت دوربین هم دلیل دیگری برای حضور من در این کار بود.
وی ادامه داد: عواملی که گفتم همگی باعث شد تا بستر امنی به لحاظ کیفیت فراهم شود. ضمن اینکه آقای آهنگر یک کارگردان حرفهای است که کمدی را خوب میشناسد و این برای من یک فرصت محسوب میشد. البته من همیشه از کار در چنین فضای دوری میکردم که مدت زیادی در کنار دوستان جدیدی حضور داشته باشم، اما در این کار احساس میکنم که تجربیات خوبی را میتوانم به عنوان نخستین حضور در یک سریال تلویزیونی کسب کنم. چون همیشه هنر برای من نوعی ماجراجویی است و اگر بستر ماجراجویی فراهم شود، دوست دارم که در آن فضا قرار بگیرم. در این سریال هم احساس کردم میتواند ماجراجویی اتفاق بیفتد.
این بازیگر در پایان نیز افزود: من پیش از این تجربه بازی در فیلم سینمایی و کار تصویر داشتم، اما فکر میکنم بازی در سریال از خیلی لحاظ جذابیت دارد.
روایت عشقهای از دست رفته
محمدعلی باشهآهنگر پیش از این سریال هم تجربه ساخت مجموعه «تا صبح» را داشته، اما اغلب فعالیتش در حوزه سینماست و وی را به عنوان فیلمساز میشناسند. وی در گفتوگو با جامجم درخصوص ویژگیهای این فیلمنامه که باعث شد کارگردانیاش را بهعهده بگیرد، بیان کرد: اجازه بدهید پیش از اینکه به ویژگی متن اشاره کنم به ویژگی رسانه تلویزیون بپردازم. تلویزیون در جهان امروز شاید موثرترین رسانه جهان باشد؛ هر چند ممکن است بیملاحظگی رسانههای دیجیتال در حوزه اینترنت توانسته باشد در کوتاهمدت در اخبار زرد، گوی سبقت را از تلویزیون برباید. اما در حوزه تاثیرات داستان و روایتهای داستانی همچنان در کنار سینما از تاثیرگذارترین رسانهها محسوب میشود. فراگیری آن و ارتباط آسان برای مخاطب به خصوص خانوادهها این ویژگی را موثرتر میکند.
وی ادامه داد: من پیشتر با این رسانه آشنا و کار کرده بودم و تاثیر روایتهای داستانی را برای مخاطب میدانستم. البته رسانه سینما فضای بازتری برای داستانگویی ایجاد میکند و شاید بتوان جدیتر با مخاطب وارد چالش شد. بسیاری از قصهها و روایتها توان محدودی برای تلویزیون دارد و ممکن است در بینظمیهایی که هنگام نگارش صورت میگیرد، دچار فرسایش شود.
گرچه کار در تلویزیون به مراتب سخت از سینماست و ملاحظاتی دارد که گاه آدم را خسته میکند. هرچند وضعیت فعلی سینما به شکل تاسفبرانگیزی به قهقرا میرود، ولی به نظرم تلویزیون همچنان با تدابیر ویژهای میتواند تماشاگران میلیونیاش را حفظ کند.
این کارگردان همچنین درباره عوامل سینمایی که پشت دوربین این سریال قرار دارد هم افزود: گروه سازنده در تمام تخصصها در روند کیفی کار موثر است. در مطالعاتی که داشتم، کمی بیانگیزگی در برخی گروهها میتواند به کار لطمه وارد کند. درست یا نادرست من با تمام وجودم فیلم میسازم و دلم میخواهد دیگران هم عاشقانه و با تمام وجود کار کنند. بنابراین چون بینندگان تلویزیون در بدترین شرایط چند برابر بینندگان یک فیلم سینمایی هستند، ترجیح دادم از هنرمندان کوشاتری استفاده کنم.
باشهآهنگر درباره انتخاب بازیگران این سریال که اغلب تئاتری هستند هم توضیح داد: تلویزیون این توان را دارد تا بازیگران جوانتر (از نظر تجربه و نه سن) را به تماشاگران معرفی کند. البته این ریسکپذیری در کارهای سینمایی من همیشه بوده و بازیگران جدیدی به جامعه هنری معرفی کردهام و از این بابت هم خوششانس بودهام. گرچه شرایط مالی مجموعهسازی ایجاب میکند که شما صرفهجویی بودجه داشته باشید و لاجرم باید از بازیگران تازهکار استفاده کنید؛ ضمن آنکه دستمزد بازیگران مشهور چند سالی است متاثر از ریخت و پاش برخی تهیهکنندگان و سرمایهگذاران متمول کاملا به هم ریخته و غیرقابل مهار شده است؛ لذا راهی بهجز استفاده از بازیگران تازهکار نیست.
وی در پایان نیز درباره ویژگی این مجموعه بیان کرد: شاید ساختارشکن در موضوع نباشد، ولی پرداخت جدیتری دارد. داستان این روزهای جامعه ما در آینهای کوچک منعکس میشود. روایت عشقهای از دست رفته، تلاشهای بیجهت برای چپاول اموال مردم، زمینخواری، دروغ و نارو زدن رفیقان به هم و البته ازخودگذشتگی و بسیاری احساسهای دیگر که هر روز در گوشه و کنارمان چون رودخانه خروشانی عبور میکنند و شاید ذهن و روحمان را آزار میدهند گاه ایثار آدمی آن را جلا میدهد، همه در این قصه جاری است که امیدوارم دیده شوند.
زینب علیپورطهرانی
رسانه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد