گزارشی از چند فروشگاه زنجیره‌ای درباره قیمت کالاهای مصرفی پس از افزایش قیمت بنزین

ردیابی بنزین در فروشگاه

گشت‌وگذار چندساعته خبرنگار جام جم از چند فروشگاه زنجیره‌ای در سطح تهران، حکایت از افزایش قیمت محسوس کالاهای مصرفی در دو هفته اخیر پس از گران شدن بنزین دارد. «تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین تنها 4 درصد است.» این گفته عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی بود که بعد از رشد قیمت بنزین از هزار به 3 هزار تومان در رسانه‌ها مطرح شد. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم تاکید کرد نظارت دقیقی داریم تا سایر کالاها قیمتشان بالا نرود اما در بازار اتفاق دیگری افتاد. زمانی که قیمت بنزین افزایش یافت اعتراضات گسترده‌ای در کل کشور اتفاق افتاد اما یکباره این اعتراضات به یک آشوب تبدیل شد. برخی آشوبگران در میان معترضان قرار گرفتند و به اموال عمومی آسیب رساندند. یکی از مراکزی که آسیب و زیان زیادی محتمل شد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بودند که برخی اغتشاشگران اقدام به غارت آنها کردند. معترضان با شکستن حصارهای این فروشگاه‌ها هرچه اقلام در آن بود را خارج کردند و این در حالی است که اغلب صاحبان این فروشگاه‌ها از بخش خصوصی هستند که باید این مبالغ را از سرمایه و سودشان بپردازند. بگذریم! بحث سر گرانی است و به زیان‌های گذشته کاری نداریم. در سال گذشته که نرخ ارز افزایش یافت مردم نگران گرانی کالاهای اساسی بودند و دولت اعلام کرد برای کالاهای اساسی دلار 4200 تومانی تخصیص داده می‌شود؛ اما با این حال قیمت این کالاها در بازار افزایش یافت. چندی بعد سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ورود کردند و مانع افزایش قیمت بی‌رویه در بازار شدند. تازه مردم به دلار 10 هزار تومانی و قیمت‌های افزایش‌یافته عادت کرده بودند که یک‌شبه قیمت بنزین از هزار تومان به دو نرخ 1500 سهمیه‌ای و سه هزار تومان آزاد افزایش یافت. قطعاً اعتراض مردم درباره گرانی بنزین از این باب بود که ترس از افزایش قیمت سایر کالاها را داشتند و دولت در این راستا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد قیمت گازوییل مستقیم به حمل و نقل مربوط است و بنزین تاثیری در افزایش قیمت کالاها ندارد.
کد خبر: ۱۲۴۰۸۶۴

نمی‌خواستیم اما گران شد
هنوز مهر موافقت اجرای بنزین سه هزار تومانی در جلسه سران قوا خشک نشده بود که قیمت میوه سر به فلک کشید. سیب، پرتقال و موز بیشترین گرانی را در میوه‌ها داشتند و ظاهراً هنوز هم این گرانی ادامه دارد. برخی فعالان بازار میوه می‌گویند کرایه وانت‌باری که برای آنها میوه می‌آورد دو برابر شده و مجبور به افزایش نرخ هستند. پس از آن لاستیک و خودرو افزایش قیمت را تجربه کردند. هرچند در کشور ما خودروهای پرمصرف تولید می‌شود و با افزایش قیمت بنزین باید محصولات کم انرژی‌بر گران شود اما تورمی که با گرانی بنزین رخ می‌دهد باعث افزایش قیمت سایر کالاها و درنهایت رشد تورم خواهد شد. امیدواریم مسئولان کشور مانند تجارب گذشته گرانی کالاها که خیلی هم دور نیست ساکت ننشینند و نظاره‌گر نباشند و مانع افزایش قیمت در بازار شوند. متاسفانه در ایران کالا گران می‌شود اما بعد مسئولان اعلام ‌ می‌کنند نمی‌خواستیم ولی گران شد و این گونه مسئولیت خود را تکمیل می‌کنند.

از کالاهای اساسی چه خبر؟
آنچه برای مردم اهمیت دارد قیمت کالاهای اساسی است. برای کالاهای اساسی پیشنهاد داده شد سیستم کوپنی با ظاهری جدید و با ارائه کارت اعتباری اجرا شود اما دولت اعلام کرد همان سیستم قدیم را بیشتر مایل است اجرا کند و تاکنون در این باره اقدامی نکرده است. کالاهای اساسی با اینکه ارز 4200 تومانی می‌گیرند افزایش قیمت را تجربه کردند. با گران شدن بنزین انتظار می‌رفت تدبیر بیشتری صورت گیرد تا منجر به افزایش قیمت سایر کالاها نشود.
گزارش میدانی خبرنگار ما از چند فروشگاه زنجیره‌ای نشان می‌دهد علاوه بر گرانی برخی کالاهای اساسی، در محصولات پروتئینی، سلولزی و بهداشتی و پلاستیکی هم افزایش قیمت اتفاق افتاده است. یکی از کارشناسان فروش در یک فروشگاه زنجیره‌ای که نخواست نامش در این گزارش فاش شود به خبرنگار ما گفت: کالاهای اساسی با شدت بیشتری گران شدند اما لوازم پلاستیکی و فلزی افزایش بیش از 40 درصدی را تجربه کردند. لوازم پلاستیکی و فلزی توسط شرکت‌ها به این فروشگاه می‌آید و جزو کالاهای ضروری مردم محسوب نمی‌شود. این کالاها شامل آبکش، سبد، ظروف یکبار مصرف و یا پلاستیکی و کالاهایی از این قبیل است. همچنین در بخش بهداشتی مسواک و خمیردندان نیز افزایش چشمگیری داشتند و برای خرید این دو قلم کالا حداقل باید 60 هزار تومان پرداخت.

کاهش مراجعه به علت گرانی
یک کارشناس فروش در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای درباره میزان فروش و قدرت خرید مردم توضیح داد: قبلاً مردم عادی زیاد به فروشگاه‌های ما سر می‌زدند و استدلالشان هم این بود که این فروشگاه‌ها دارای تخفیف هستند و می‌توانند مبلغ کمتری بپردازند اما اکنون دیگر مردم عادی کمتر به فروشگاه می‌آیند. در چند روز اخیر که مواد پروتئینی گران شده با تخفیفی که برای آن اعمال کردیم به قیمت بدون تخفیف گذشته رسیده و باعث شده تا مراجعه مردم به این بخش کاهش یابد. وی همچنین تاکید کرد قبلاً میزان فاکتور و رقم فروش فروشگاه بسیار بالا بود اما اکنون هر دو بخش کاهش چشمگیری داشته است. حتی در جمعه گذشته که تخفیف‌های زیادی در فروشگاه ارائه شده بود کمتر کسی سراغ غرفه‌های گوشت قرمز می‌رفت و اغلب افراد سعی می‌کردند برای تأمین مواد پروتئینی از مرغ استفاده کنند.

قیمت‌های جدید گوشت و مرغ
خبرنگار جام جم می‌نویسد: صحبت‌های این کارشناس فروش کمی غیر قابل باور بود به همین دلیل شروع به گشت‌وگذار در این فروشگاه زنجیره‌ای کردم. از کنار غرفه گوشت و مرغ رد می‌شدم که توجهم به قیمت‌ها جلب شد.
کارشناس فروش قیمت‌های گذشته را برایمان شرح داد. وی گفت: مغز ران قبلاً با قیمت 39 هزار تومان به دست مردم می‌رسید اما الآن 44 هزار تومان است. ساق ران 42 هزار تومان، گوشت چرخ‌کرده 56 هزار تومان و ماهی قزل‌آلا 51 هزار تومان عرضه می‌شد که اکنون به ترتیب 48 هزار تومان، 64 هزار تومان و 63 هزار تومان به دست مردم می‌رسد.
این تازه بخشی از گرانی اتفاق‌افتاده در بازار است. غرفه گوشت و مرغ آن‌قدر خلوت بود که سرمای یخچال این فروشگاه‌ها باعث کاهش دمای بدمان می‌شد و باید از آن فاصله می‌گرفتیم.

مردم چه می‌گویند؟
حمید که برای خرید به فروشگاه زنجیره‌ای مراجعه کرده بود به خبرنگار ما گفت: من همیشه از این فروشگاه خرید می‌کنم و تقریبا از قیمت کالاها باخبرم؛ مثلا آدامس که قبل از گرانی بنزین به قیمت 2500 تومان فروخته می‌شد بعد از گرانی اخیر با قیمت4000 تومان به دست مردم می‌رسد. دستمال کاغذی از 6700 تومان به 9000 تومان و تخم‌مرغ از کارتنی 95 هزار تومان به 115 هزار تومان رسیده است. در هر کارتن تخم‌مرغ 180 عدد تخم‌مرغ است که این افزایش قیمت 20 هزار تومانی باعث گرانی 110 تومانی هر عدد شده است.
کنار غرفه خروج ایستاده بودم که یک خانم کالاهای خود را روی میز گذاشت تا مسؤول صندوق حساب کند. زمانی که قیمت را به وی اعلام کرد یکباره گفت اینقدر پول همراهم نیست و لطفاً چند قلم را کم کنید. بعد با صدایی آرام گفت قبلاً من همین قدر خرید می‌کردم اما اینقدر گران نمی‌شد که مسؤول صندوق پاسخ داد: خریدهای شما برای هفته گذشته بود و باید با قیمت‌های جدید خودتان را به روز کنید. همه جای دنیا خودشان را با فناوری پیشرفت می‌دهند ما با قیمت.
خانمی که در صف منتظر بود تا نوبتش شود به خبرنگار ما گفت: قبلاً راحت می‌آمدیم گوشت می‌خریدیم اما فکر کنم به خاطر قیمتش باید از ضررهایش بیشتر بدانیم تا کمتر استفاده کنیم. فقط خدا به ما رحم کند.
یک آقا و خانمی که مشغول خرید بودند برای هر کالایی که برمی‌داشتند ابتدا قیمت آن را نگاه می‌کردند و بعد از کمی حساب و کتاب و مشورت آن را داخل سبد می‌گذاشتند. این آقا به خبرنگار جام جم تصریح کرد: من کارمند دولتی هستم و در دو سال گذشته دارایی من به یک‌ششم کاهش یافته. دلار از 3500 تومان شد 12 هزار تومان و بنزین از هزار تومان به 3000 تومان افزایش یافت. قبلاً خوشحال بودم که شغل ثابت دارم و حقوقم کفاف اداره یک خانواده را می‌دهد اما الآن پس از خرید و حساب و کتاب و کلی صرفه‌جویی باز هم می‌بینیم که بدهکاریم.
از آقایی با ظاهری بسیار ساده که خریدش فقط یک شیر و کیک بود، پرسیدم که چرا این اقلام را از یک سوپرمارکت تهیه نکردید گفت: این فروشگاه تخفیف دارد و برای همین اینجا آمدم. محاسبه قیمتی نشان می‌داد بر روی دو کالا کمتر از 200 تومان تخفیف داده شده است. وی گفت: صحبت‌هایم را می‌گویم اما می‌دانم که صدایم به جایی نمی‌رسد. چندین ماه است که شغل ندارم و واقعاً نمی‌دانم چه کار باید کنم. در یکی از کارخانه‌های لوازم خانگی بزرگ کشور مشغول به کار بودم که سال گذشته کلاً تعطیل شد اما هر روز دم از حفظ مشاغل موجود و ایجاد اشتغال می‌زنند. من که از شنیدن این صحبت‌ها خسته شدم و نمی‌دانم آیا کسانی که این آمارها را می‌دهند خسته نمی‌شوند؟
حسین که همراه همسر و دخترش در فروشگاه زنجیره‌ای مشغول خرید بودند به خبرنگار ما گفت: ما معمولا خریدهای ماهانه یا هفتگی خود را از این فروشگاه انجام می‌دهیم. قبلا با 300-200 هزار تومان کلی خرید می‌کردیم، از گوشت و مرغ و روغن و چای و تنقلات، اما الان با همان پول فقط می‌شود یک بسته گوشت قرمز و چند بطری روغن و یک بسته چای خرید. من خدا را شکر وضعم بد نیست،‌اما اگر با همین روند قیمت‌ها بالا برود، من هم مجبورم کم کم از خریدهایم بزنم.
آقای جوانی هم پس از ورود به فروشگاه مستقیم به غرفه گوشت قرمز رفت و پس از ثانیه‌هایی با سرعت قصد خروج از فروشگاه را داشت. او را صدا زدم، خودم را معرفی کردم و پرسیدم می‌شود بگویید دنبال چه بودید که پاسخ داد:‌ این فروشگاه معمولا گوشت وارداتی به نرخ دولتی می‌آورد که قیمت آن حدودا 80 هزار تومان است، اما زود تمام می‌شود الان هم نگاه کردم ببینم گوشت کیلویی 80 هزار تومان دارد که دیدم تمام شده و گوشت‌های موجود بالای 100 هزار تومان است. فعلا از خرید منصرف شدم امیدوارم فردا گیرم بیاید.

درد دل های فروشندگان
وارد یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شدم که یکی از افراد سریعاً جلو آمد و گفت می‌توانم کمکتان کنم. موضوع را برایش شرح دادم که خبرنگار هستم و برای تهیه گزارش آمدم. این کارشناس فروش گفت من نمایندگی این شرکت را دارم و مالک اینجا هستم. درآمدم خوب بود و خواستم کارآفرینی کنم اما نتوانستم باز هم خواستم خدمتی کنم که این فروشگاه را تأسیس کردم اما متاسفانه هزینه‌های ملک از این کار درنمی‌آید. از وی دلیل این موضوع را جویا شدم که پاسخ داد: وقتی حقوق کارگر و کارمند پایین است قطعاً من هم پولی ندارم. ثروتمندان که از ما خرید نمی‌کنند و گوشت کیلویی یک میلیون تومان می‌خرند اما کارگر و کارمندی که بیشترین مراجعه را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارند قدرت خرید کمی دارند و باید حقوق آنها افزوده شود تا من هم بتوانم از این گردش مالی چرخه زندگی‌ام را بچرخانم. وی یکباره با صدای بلند گفت: وقتی کارگر و کارمندی که اکثر جمعیت یک کشور را تشکیل می‌دهند پول نداشته باشند مشخص است نمی‌توان به راحتی زندگی کرد.

نگرانی از گرانی
به یکی دیگر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کردم. یکی از غرفه‌داران گفت: هنوز گرانی کالا محسوس نیست به این دلیل که هم انبار شرکت‌ها پر است و هم انبار ما. زمانی که انبار این دو بخش که حدود دو ماه طول می‌کشد خالی شود و محصولات جدید جای آن را بگیرد گرانی اصلی را می‌توانید مشاهده کنید.
مدیر این فروشگاه توضیح داد: بسیاری از مسؤولان فروش شرکت‌های تولیدی زمانی که به فروشگاه‌های ما می‌آیند اعلام می‌کنند در تولید بعدی کالاهایشان گران می‌شود. ظاهراً کالاهای با قیمت قبلی هنوز در انبار شرکت‌ها موجود است و اجازه افزایش قیمت را ندارند به همین دلیل منتظر کالاهای تولید جدید هستند تا با قیمت‌های تازه به بازار عرضه کنند.

کاهش خرید مردم
قبلاً که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای سر می‌زدیم سبدهای پر از کالا مشاهده می‌شد اما این بار گویا گرانی تأثیر خودش را گذاشته بود. گرانی بنزین برای کاهش مصرف این کالا اتفاق افتاد اما مردم ظاهراً مجبور به کاهش مصرف در همه کالاهای مورد نیاز خانوار شدند.

محمد حسین علی اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها