هنوز خیلی از ما نمی‌دانیم ژئوپارک دقیقا چیست و به چه منطقه‌ای اطلاق می‌شود. اما مطمئن باشید خودش به عجیبی نامش نیست.
کد خبر: ۱۲۴۰۶۵۰

اصلا بگذارید این‌طور بگوییم، جزیره قشم و جاذبه هایش را احتمالا دیده‌اید یا تصاویرش را به تماشا نشسته‌اید، همان دره‌ها و کوه‌های چین‌خورده و زمین‌هایی با پستی و بلندی‌های زیبا که به آنها پدیده زمین‌شناسی می‌گویند و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی ارزشمندی که در سراسر این گستره وجود دارد، به این مجموعه ژئوپارک می‌گویند. ژئوپارک‌ها شبکه جهانی دارند و بهترین ژئوپارک‌های دنیا عضو آن هستند. مثلا همین قشم خودمان یک ژئوپارک جهانی است.
مجموعه‌های اینچنینی دیگری هم در کشورمان وجود دارد؛ یعنی ژئوپارک‌هایی که ظرفیت ثبت جهانی را دارند، اما هنوز پایشان به شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو نرسیده، مثل ژئوپارک طبس و ارس که البته چند سالی است روی تدوین و تهیه پرونده آنها کار می‌شود.
پرونده ژئوپارک ارس که در محدوده منطقه آزاد ارس و جلفا واقع شده، یک بار در سال ۸۹ به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها فرستاده شد، اما مورد پسند بازرسان یونسکو واقع نشد. مهر گزارش کرده امسال بار دیگر مسؤولان این ژئوپارک تلاش کردند پرونده آن را برای بررسی به یونسکو بفرستند. گفته می‌شود بررسی نهایی این پرونده در سال ۲۰۲۰ انجام خواهد گرفت تا دومین ژئوپارک جهانی ایران به نام ارس در شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو معرفی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها