مدیر شرکت پارس مداد از معضلاتی می‌گوید که این روزها مدادسازان ایرانی را درگیر کرده است

لطفا بنویس مداد ایرانی!

قبل‌تر گریبان مداد را گرفته بوده. همین مداد و سایر نوشت‌افزارهایی که تولید داخلی هستند و برخی تولیدکنندگان نهایت تلاششان را برای حفظ کیفیت آنها به‌کار گرفته اند تا دانش‌آموز با قلم ایرانی بنویسد. هر چند هنوز هم تولیدکنندگان در تلاشند کیفیت‌ها افت نکند ودانش آموز ایرانی از لوازم التحریر وطنی ناامید نشود، اما تا چه مدت دیگر می‌توانند به این تلاش ادامه دهند و پای تولیداتشان بایستند؟
کد خبر: ۱۲۴۰۰۱۲

1. مداد قبلا قربانی شده
قرار است کالاها گران نشود. بخشنامه‌ها دست به دست می‌گردد و می‌رسد به تولیدکنندگان داخلی، کسانی که قرار است همه چیز دست به دست هم بدهد تا چرخه‌های تولید و به تبع آن اقتصاد جامعه پویاتر پیش برود. اما شاید کمتر کسی بداند قبل از گران شدن بنزین، قبل از نوشته شدن و چرخیدن بخشنامه ها، برخی تولید‌کنندگان شرایط نابسامان و دشواری را پشت سر گذاشته اند و شوکی را تجربه کرده‌اند که حالا عامه مردم در مواجهه با قیمت بنزین متحمل شدند.
بخشی از تولیدکنندگان، فعالان و کارخانه داران تولید لوازم التحریر داخلی‌اند. آنها که به گفته سید ضیاءالدین جلالیان، مدیر شرکت پارس مداد، می‌روند وزارتخانه و جلسه برگزار می‌کنند و درباره مسائل مختلفی با مسؤولان حرف می‌زنند، اما وقتی سه روز بعد برای ثبت ارز 4200 تومانی وارد سامانه می‌شوند، با شوکی روبه‌رو می‌شوند، مشابه آنچه جامعه در جریان گرانی بنزین متحمل شد. دیگر ارز 4200تومانی در کار نیست و این موضوع حتی در جلسه چند روز قبل هم به آنها اطلاع رسانی نشده است، ناگهان سامانه‌ها بسته شده‌اند و تولیدکنندگان باید از این به بعد با ارز نیمایی و آزاد بتواند برنامه ریزی‌های تولید را پیش ببرد.

2. 3 برابر شدن هزینه‌ها
وقتی ارز 4200 تومانی حذف می‌شود و تولیدکننده باید با ارز آزاد مواد اولیه وارد کند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ این سوالی است که با جلالیان مدیرعامل شرکت پارس مداد مطرح می‌کنم. او می‌گوید: چوب و مغزی مداد را با ارز 4200 تومانی وارد می‌کردیم. به‌طور مثال سال گذشته برای هر کانتینر چوب مداد حدود 350 میلیون تومان هزینه می‌کردیم، اما در حال حاضر برای وارد کردن همین مقدار چوب مداد یک میلیارد تومان می‌پردازیم. پس با این حساب هزینه وارد کردن چوب مداد حدودا سه برابر شده است، آن هم در حالی که قیمت لوازم التحریر از مهر امسال تغییر چندانی نداشته است. مدیر شرکت پارس مداد در این باره توضیح می‌دهد: اول امسال که به ما اطلاع دادند ارز 4200 تومانی حذف شده است، ما با بازار صحبت هایمان را کرده بودیم و از آنجا هم که خریدهای قبلی مان با همین ارز حذف شده انجام شده بود، قیمت‌ها را بالا نبردیم.
او ادامه می‌دهد: ما خواستیم با رهبری و دولت که خواهان حمایت از کالای داخلی بوده و می‌گویند فشار به مصرف کننده وارد نشود، همراهی کنیم، حواسمان هم هست که بازار نوشت افزار حساس است و درآن باید مراقب سیاستگذاری‌ها بود اما نتیجه این شد که به قطع می‌گویم امسال اگر شرکت‌های مدادساز ضرر نکرده باشند، سود هم نکرده‌اند.

3. گران شده‌ها و نشده‌ها
آیا همه مواد اولیه گران شده اند؟‌ با مطرح کردن این سوال، جلالیان به نکته جالبی اشاره می‌کند؛ نکته‌ای که بیش از دولت و تدبیر نکردن به موقع شرایط، رفتارهای سودجویانه بازار را نشانه می‌گیرد. او می‌گوید: همه چیز هم گران نشده، به طور مثال مقوا و جعبه را نسبت به سال گذشته 40 درصد ارزان تر می‌خریم. چون دلار ارزان تر شده است.
او ادامه می‌دهد: سال پیش و زمانی که قیمت دلار تا 18 هزار تومان رفت، خوش انصاف‌های بازار هم از فرصت استفاده کرده و مقوایی را که با ارز 4200 تومانی وارد کرده بودند، گران فروختند. مقوایی را که کیلویی 5000 تا 6000 تومان بود، کیلویی 30 هزار تومان عرضه کردند و فشار زیادی بر تولید کنندگان وارد شد؛ اما چه می‌شد کرد، ما خریدهای جدیدمان را هم با دلار نیمایی و آزاد انجام دادیم و می‌دهیم، چون نمی‌توانیم کارخانه را بخوابانیم.

4. خرید با ارز آزاد، فروش با ارز 4200 تومانی؟‌
بدون ارز 4200 تومانی و با حدود سه برابر شدن هزینه‌های تولید برای مدادسازان ایرانی، این روزها بخشنامه‌ها می‌گویند مداد نباید گران شود؛ اتفاقی که با مرور آنچه بر تولیدکنندگان گذشته، خواسته‌ای نامعقول به نظر می‌رسد. مدیر شرکت پارس مداد در این باره می‌گوید: ما حالا به قیمت دلار آزاد خرید می‌کنیم، خریدهای قبلی‌مان هم تمام شده و نیاز داریم برای ادامه کارمان قیمت‌ها را اصلاح و به روز کنیم. جریان ما و آنچه بر ما گذشته ربطی به گران شدن بنزین ندارد، شوکی را که مردم با حذف یارانه بنزین پشت سر گذاشتند، ما تولیدکنندگان نوشت افزار چند ماه پیش پشت سر گذاشته ایم. اگر قرار باشد فشاری را که این ماه‌ها تحمل کردیم، دوباره متحمل شویم، کارخانه‌ها تحلیل خواهند رفت. او تاکید می‌کند: در حال نامه نگاری با سازمان حمایت هستیم و می‌خواهیم با آنها در این باره بحث کنیم که من تولید کننده نمی‌توانم به قیمت ارز آزاد مواد اولیه وارد کرده و محصول تولیدی را به قیمت ارز 4200 تومانی به فروش برسانیم.

5. نقش مثبت رسانه ملی

حالا با این همه تلاش و دشواری، کارخانه‌های تولید مداد و لوازم تحریر ایرانی اصلا مورد توجه دانش آموزان هستند؟ این سوال هم موجب می‌شود جلالیان ماجرای دیگری را بگوید. او اظهار می‌کند: دانش آموز مایل است کالای با کیفیت ایرانی را بخرد و خوشبختانه رادیو و تلویزیون هم حمایت خوبی از ما داشته و برایمان رایگان تبلیغ کرده‌اند.
او ادامه می‌دهد: اما برخی مدارس غیرانتفاعی که انتفاعشان از طریق جیب مردم است، لیست می‌دادند به دانش آموز مداد و پاک کن و ... را خارجی بخرید، مجتمع بزرگی که در یزد 4000 دانش آموز دارد همین کار را انجام می‌داد، ما کلی پیگیری کردیم و نامه نگاری که این اجبار عملا خیانت به تولید ملی است و خوشبختانه ظاهرا امسال اوضاع بهتر بود.

زینب مرتضایی‌فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها