نگاهی به بازیکنانی که در کشورها و قاره‌های مختلف بازی کرده‌اند

فوتبالیست‌های جهانگرد

هنوز فصل نقل و انتقالات زمستانی باشگاه‌های فوتبال شروع نشده، اما سرنوشت و تیم آینده یک بازیکن بیش از همه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. زلاتان ابراهیموویچ که به دلیل نوع رفتار و حرف‌هایش بازیکنی خاص در دنیای فوتبال محسوب می‌شود، نوع رفتنش به یک تیم هم مدتی است خاص شده است. پس از اعلام پایان بازی خود در تیم گلکسی آمریکا، زمزمه بازگشت دوباره او به فوتبال اروپا و به خصوص ایتالیا مطرح شده بود. البته موضوع عوض کردن تیم چیز تازه‌ای برای زلاتان نیست و او سابقه طولانی در این کار دارد.
کد خبر: ۱۲۳۹۹۲۷

او طی 20 سال گذشته که کار خود را در فوتبال اروپا شروع کرده، تاکنون ده بار تیمش را عوض کرده و نتیجه آن سفر به هفت کشور مختلف دنیا و حتی رفتن به یک قاره دیگر بوده است. او کار خود را در تیم مالمو سوئد شروع کرد اما خیلی زود از کشورش خارج شد و برای بازی به باشگاه بازیکن‌ساز آژاکس هلند رفت. آژاکس سکوی پرتابی برای زلاتان شد تا مورد توجه تیم‌های بزرگ اروپایی قرار بگیرد. او سال 2004 به یوونتوس پیوست و دو سال در جمع بیانکونری‌ها بود. نکته جالب در مورد زلاتان این بود که در انتخاب تیم بعدی خود هیچ توجهی به دشمنی آن با تیم فعلی‌اش نکرد و بر همین اساس سال 2006 به اینتر میلان پیوست که رقابت و دشمنی‌اش با یووه بسیار معروف است. بارسا، میلان، پاری‌سن ژرمن و منچستر دیگر تیم‌های اروپایی بودند که زلاتان در آنها بازی کرد و در مجموع 188‌گل به ثمر رساند. او پس از قهرمانی در لیگ اروپا با منچستر یونایتد، عازم قاره دیگری شد و به مدت دو سال هم پیراهن لس‌آنجلس گلکسی را بر تن کرد که نتیجه‌اش زدن 52 گل بود.
البته باید به این موضوع اشاره کرد که زلاتان را می‌توان آخرین نمونه از بازیکنانی دانست که طی سال‌های بازی کردن خود بارها تیم‌هایشان را عوض کرده و حضور در کشورها و قاره‌های مختلف را تجربه کرده‌اند. در ادامه به چند بازیکن معروف اشاره می‌شود که چنین وضعی داشته‌اند.
ریوالدوی مارکوپولو
یکی از بازیکنانی که می‌توان او را از این حیث رکورددار دانست، ریوالدو است. اکثر فوتبالی‌ها و به خصوص آنهایی که طی 20 سال گذشته اخبار این رشته را دنبال می‌کنند، بهترین خاطرات‌شان از ریوالدو به دوران حضور او در بارسلونا بازمی‌گردد. اما نکته جالب این که این بازیکن وقتی حدود چهار سال پیش اعلام بازنشستگی کرد، بازی در چهار قاره را تجربه کرده بود.
او کار خود را از تیم سانتا کروز برزیل آغاز کرد و سال 1996 بود که وارد قاره اروپا شد و به عضویت تیم دپورتیوو لاکرونیای اسپانیا در آمد. درخشش او در این تیم موجب شد تا ریوالدو یک سال بعد به بارسلونا برود و در پنج سال حضورش در این تیم، درخشان‌ترین دوران فوتبالی خود را سپری کند. او در 157 بازی برای آبی اناری‌ها 86 گل به ثمر رساند و در نهایت سال 2002 به جمع میلانی‌ها پیوست. البته از این جا به بعد بود که حضور ریوالدو در تیم‌های نه چندان مطرح شروع شد. او بعد از رفتن به المپیاکوس و آاِک یونان، سر از بنیادکار ازبکستان درآورد.
او در ادامه این مسیر به فوتبال آفریقا هم رفت و به مدت یک سال در تیم کابوسکروپ در لیگ آنگولا بازی کرد. آخرین مقصد او باشگاه برزیلی موگو میریم در سال 2015 بود.
فورلان، از لیگ جزیره تا شبه قاره هند
دیگو فورلان وقتی سال گذشته از دنیای فوتبال خداحافظی کرد، تیم‌های مختلفی را تجربه کرده و جالب این‌که در این میان، سال‌های زیادی را در فوتبال آسیا گذرانده بود. او که در فاصله سال‌های 1997 تا 2002 در ایندیپندنته آرژانتین بازی می‌کرد، در سال 2002 به لیگ برتر انگلیس رفت و یکی از شاگردان فرگوسن در منچستر یونایتد شد.
او دو سال بعد عازم فوتبال اسپانیا شد و تا سال 2011 در لالیگا حضور داشت و در تیم‌های ویارئال و اتلتیکو مادرید بازی کرد. او یک سال بعد به ایتالیا رفت و حضور در اینتر را تجربه کرد. از سال 2012 به بعد بود که فورلان حضور در تیم‌های نه چندان مطرح را تجربه کرد. او بعد از یک سال حضور در اینتر ناسیوناله ایتالیا، به جی لیگ ژاپن رفت و در اوزاکا بازی کرد. شاید عجیب‌ترین تصمیم برای یک بازیکن فوتبال، بازی در فوتبال کشوری همچون هند باشد اما فورلان این کار را انجام داد و دو سال در تیم بمبئی سیتی هند بازی کرد. نقطه پایانی فوتبال باشگاهی او در تیم کینچی هنگ‌کنگ بود که در هفت بازی پنج گل به ثمر رساند.
به این لیست می‌توان نام بازیکنی همچون داوید ویا اسپانیایی را هم اضافه کرد. ویا که تا یک ماه دیگر بازنشسته می‌شود، در 20 سال دوران فوتبالی خود، حضور در سه قاره را تجربه کرد. البته بیشتر سال‌های فوتبالی او در باشگاه‌های اسپانیایی همچون والنسیا، بارسا و اتلتیکو مادرید گذشت. او سال 2014 به MLS رفت و به مدت چهار سال در تیم نیویورک‌سیتی بازی کرد. او یک سال گذشته خود را هم در تیم ویسل کوبه ژاپن گذرانده تا فوتبال آسیا را هم تجربه کرده باشد.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها