عوامل زیادی در شکست خوردن یک شرکت نوپا (استارت‌آپ) دخیلند. در بیشتر موارد شرکت‌های نوپا به این دلیل شکست می‌خورند که نیازی به محصول آنها در بازار وجود ندارد. اما بیپی (Beepi) محصولی بود که مدل کسب‌وکاری مناسب و مشتریان فراوان داشت. این شرکت نوپا یک بازارگاه (Marketplace) آنلاین بود که در حوزه خرید و فروش خودروی دست دوم فعالیت می‌کرد و توانست در پنج مرحله از ۳۵ سرمایه‌گذار حدودا صد میلیون دلار سرمایه جذب کند.
کد خبر: ۱۲۳۹۸۹۶

ایده اصلی این محصول راه‌اندازی یک بازار مجازی برای خرید و فروش خودرو بود که خدماتی مانند کارشناسی، قیمت‌گذاری و تحویل به خریدار را ارائه می‌کرد. اگر فروشندگان نمی‌توانستند خودروی خود را به مدت یک ماه در بیپی بفروشند، بیپی خودش خودرو را خریداری می‌کرد. از دیگر ارزش‌های پیشنهادی ایجاد شده توسط بیپی، حذف فرآیند دلالی و مشخص‌کردن قیمت واقعی خودرو برای خرید و فروش بود. همچنین خریداران می‌توانستند تا ده روز خودرو را آزمایش کرده و اگر مورد پسندشان نبود یا اشکال فنی داشت به بیپی بازگردانند. کاربران می‌توانستند در بیپی با ارز دیجیتالی بیت‌کوین، کارت‌های اعتباری، قسطی یا به‌صورت لیزینگ خرید انجام دهند. شعار بیپی خرید خودرو به سادگی بوق‌زدن بیپینگ (Beeping) بود و فرآیند خرید و فروش را تا جای ممکن برای کاربران ساده کرده بود. در حالی که همه چیز خوب پیش می‌رفت و بیپی سهم بازار خوبی را نسبت به رقبایش همچون شیفت (Shift) و کاروانا (Carvana) تصاحب کرده بود، این شرکت نوپا با شکست مواجه شد. در ادامه به بعضی از دلایل شکست آن اشاره شده است:
1. نداشتن برنامه‌ریزی مالی
بیپی بازار خوبی را هدف گرفته بود و برای این کار محصول مناسبی توسعه داده بود اما برنامه‌ریزی مالی دقیقی نداشت. هزینه‌های بالا، استخدام‌های نامناسب و پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور به مدیران ارشد از دلایل شکست این شرکت نوپا عنوان شده است. در حقیقت دلیل اصلی شکست این مجموعه تمام‌شدن پول و سرمایه‌ای بود که می‌توانست با برنامه‌ریزی دقیق و جلوگیری از هزینه‌های اضافی از وقوع آن جلوگیری کرد. ضعف مدیریت و شیوه سرمایه‌گذاری به عنوان ریشه شکست بیپی بیان شده است.
2. بزرگ‌شدن ناگهانی
بزرگ‌شدن یک شرکت نوپا و جذب سرمایه بالا الزاما به موفقیت یک کسب‌وکار نمی‌انجامد. بیپی یکی از شرکت‌های نوپایی بود که آمادگی کامل برای رشد و توانایی مدیریت شرایط را نداشت و نتوانست تیم خود را برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی مدیریت کند. استخدام نیروهای زیاد، بزرگ شدن دامنه خدمات و هزینه کردن برای موارد غیرضروری، نسبت درآمد به هزینه را در این کسب‌وکار با چالش مواجه کرد و بعدها این شرکت برای پاسخگویی به طلبکاران ناچار به فروش بخشی از کسب‌وکار و در نهایت همه مجموعه خود شد.
3. تغییر مداوم سرمایه‌گذار
جذب سرمایه از ۳۵ سرمایه‌گذار متفاوت، هدف‌گیری بازارهای مختلف و تلاش برای راضی کردن شرکا از دیگر مشکلات بیپی بود. خروج سرمایه‌گذار چینی بیپی از دلایل توقف فعالیت در بازارهای خارجی بود. بیپی می‌توانست با دنبال‌کردن یک مسیر رشد، زمینه گسترش خود را فراهم کند، اما با عدم تمرکز در جذب سرمایه و ورود به بازارهای مختلف، عملا مسیر راهی را که دنبال می‌کرد از دست داد و
شکست خورد.

نگین یشمی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها