چرا ترامپ به افغانستان سفر کرد؟

کاخ سفید و گدایی صلح از طالبان!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده اخیراً به ‌بهانه سرکشی به نیروهای آمریکایی وارد پایگاه بگرام در کشور افغانستان شد! ترامپ در این سفر از کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر داد. او وعده داد تا تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد. آمریکا در حال حاضر بین ۱۲ تا ۱۳هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد.
کد خبر: ۱۲۳۹۸۶۶

اما به نظر می‌رسد اصلی‌ترین پیامی که ترامپ در جریان سفر به افغانستان قصد مخابره آن را داشت، به «توافق صلح با طالبان» مربوط می‌شود.
رمزگشایی از اظهارات ترامپ در خصوص صلح با طالبان چندان پیچیده و دشوار نیست! کاهش شدید محبوبیت ترامپ در عرصه سیاست خارجی آمریکا، خصوصاً نزد شهروندان آمریکایی که قصد دارند در انتخابات سال آینده شرکت کنند، نگرانی‌های زیادی را در کاخ سفید ایجاد کرده است. در چنین شرایطی مشاوران ترامپ به وی توصیه کرده‌اند تا هرچه سریع‌تر، دستاوردهایی را در حوزه سیاست خارجی خود به دست بیاورد تا بتواند با مانور و بزرگنمایی در خصوص آنها، مؤلفه سیاست خارجی خود را در انتخابات تقویت کند. یکی از این موارد«صلح با طالبان» است. ترامپ در سخنرانی خود در پایگاه بگرام، مدعی شده است که «طالبان» به‌تنهایی خواستار صلح با ایالات‌متحده آمریکاست و واشنگتن نیز این درخواست را اجابت کرده است! این در حالی است که شواهد موجود، از اعمال انواع روش‌های سلبی و ایجابی در قبال طالبان، برای نشاندن آن‌ها پای میز مذاکره با آمریکا حمایت دارد. گرچه ترامپ هرگز از احساس نیاز خود نسبت به صلح با طالبان (به‌عنوان معیاری در افزایش نسبی محبوبیت خود در حوزه سیاست خارجی آمریکا) به‌صورت صریح سخن نمی‌گوید، اما این «احساس نیاز» را نمی‌توان انکار کرد.
نکته دیگری که در سخنان ترامپ به چشم می‌خورد، به آدرس و نشانه غلط و نادرستی باز می‌گردد که وی در خصوص صلح با طالبان مخابره می‌کند! رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی کاملاً تبلیغاتی و فریبکارانه، حضور طالبان پای میز مذاکره را معلول «عملکرد فوق‌العاده نیروهای آمریکایی» دانسته است! این در حالی است که از سال 2001 میلادی ، یعنی زمانی که جرج واکر بوش رئیس‌جمهور اسبق آمریکا حمله به افغانستان و اشغال این کشور را کلید زد، نیروهای آمریکایی در افغانستان به نماد شکست و ناکامی سه رئیس‌جمهور ایالات‌متحده (بوش، اوباما و ترامپ) تبدیل‌شده‌اند. در حال حاضر نیز یکی از دلایل دیگر تمایل شدید ترامپ مبنی بر صلح با طالبان، هزینه‌های سختی است که نیروهای آمریکایی در مصاف با طالبان می‌پردازند.
نکته آخر، به تأکید ترامپ بر کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان بازمی‌گردد. رئیس‌جمهور آمریکا سعی دارد با مانور کاذب بر روی کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در کشورهایی مانند سوریه و افغانستان، خود را فردی متفاوت با دو رئیس‌جمهور قبلی ایالات‌متحده نشان دهد و متعاقباً، مدعی شود که درآمده‌ای به‌دست‌آمده براثر کاهش نیروهای آمریکایی را در حوزه داخلی و اقتصادی آمریکا هزینه می‌کند! این در حالی است که بسیاری از نیروهای آمریکایی (که ترامپ مدعی خروج آن‌ها از منطقه شده است)، به‌صورت غیررسمی در نقاط دیگر مستقرشده و از سوی دیگر، درآمده‌ای آزادشده از کاهش تعداد محدود نیروهای آمریکایی نیز صرف «بازتولید تروریسم تکفیری» در افغانستان، شبه‌قاره هند و غرب آسیا می‌شود.

سعید صابریان

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها