وکالت و دفاع از حقوق مردم یکی از شغل های مورد علاقه در هالیوود است

وکیل بازی

بازیگرانی که می‌خواهند نقش یک وکیل دعاوی را جلوی دوربین بازی کنند، مراقب نوع صحبت کردن خود هستند. فیلمسازانی هم که به دنبال به تصویر کشیدن یک داستان دادگاهی هستند، حواس‌شان جمع است که از چه دیالوگ‌هایی در فیلمنامه‌شان استفاده کنند! ساخت فیلم‌های این‌چنینی چندان ساده و آسان نیست. همان‌طور که وکلا کلمات را مجانی خرج نمی‌کنند و حواس‌شان به آنچه می‌گویند هست، صنعت سینما هم در تلاش است فیلم‌های دادگاهی خوب و جذابی تولید کند. از آنجا که بخش مهمی از داستان فیلم‌های دادگاهی در سالن بسته دادگاه رخ می‌دهد و جای زیادی برای مانور مکانی وجود ندارد، فیلمسازان مراقب آن هستند که سیر پیشرفت ماجراها حوصله تماشاگران را سرنبرد. برخی از این فیلم‌ها در این زمینه موفق می‌شوند و برخی خیر. این در شرایطی است که صنعت سینما همیشه با وسواس و دقت سراغ وکلا و حقوقدان‌ها رفته است. صنعت سینما برای دو ماه آینده چند فیلم حقوقی روانه اکران عمومی می‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۹۷۵۵

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان می‌دانند زمانی که با قشر وکیل و حقوقدان روبه‌رو می‌شوند، با افرادی نکته‌سنج و اما و اگر روبه‌رو هستند که تمام پیچ و خم‌های قانون را بلدند و می‌دانند چگونه باید از حقوقشان دفاع کنند! بی‌دلیل نیست که در ساخت و تولید محصولات دادگاهی، همیشه یک مشاور حقوقی حضور دارد که بعدها دردسری برای سازندگان این فیلم‌ها به وجود نیاید. اما منتقدان به این نکته اشاره می‌کنند که در فیلم‌های دادگاهی معمولا تعداد وکلای بد کمتر از وکلای خوب است و صنعت سینما بیشتر مواقع، بخش خوب و مثبت این قشر را به نمایش می‌گذارد. در بسیاری از فیلم‌های سینمایی، وکلا کسانی هستند که به دفاع از مظلومان و
صدمه دیدگان برمی‌خیزند.
در بین بازیگرانی که امسال در نقش یک وکیل به دفاع از ستم دیدگان و ضربه‌خوردگان پرداخته و برای احقاق حقوق موکلانشان جنگیده‌اند، می‌توان به مایکل بی جردن، مارک روفالو، لورا درن و الیسون جانی اشاره کرد. در «داستان ازدواج» نوآ بامباخ بازیگرانی چون آدام درایور و اسکارلت جوهانسن بازی کرده‌اند که در راه طلاق و جدایی هستند. در کنار این دو، مثلث وکلای طلاق گرفته آلن آلدا، ری لیوتا و لورا درن قرار دارد. فیلمنامه فیلم برگرفته از ماجرایی واقعی نیست و ساخته و پرداخته ذهن سازندگانش است. اما با این حال، بازیگران آن برای درک بهتر نقش خود دست به تحقیقی مفصل زدند.
لیوتا تلاش کرد وکیل زبردست و مشهور هالیوودی مارتی سینگر را ملاقات کند. اما موفق نشد. برعکس او، درن توانست با چند وکیل کم‌اهمیت‌تر دیدار کند. این وکلا پرونده‌های حقوقی بازیگرانی چون جانی دپ، رایان رینولدز و آشتون کوچر را کار کرده بودند. هر دو بازیگر روی این نکته تاکید می‌کنند که وکلای دعاوی علاقه چندانی به هم صحبت شدن با بازیگران را ندارند.
دعوای حقوقی علیه فاکس‌نیوز
در «غیرمنتظره» درام سیاسی شرکت لاینزگیت، چند زن شاغل در شبکه فاکس نیوز علیه راجر آیلز مدیر سابق واحد خبر این شبکه شکایت می‌کنند. الیسون جانی در نقش وکیل سوزان استریچ، یک بازی تماشایی ارائه می‌کند. استریچ که اخیرا کار تدریس در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را شروع کرده، تا حالا اظهار‌نظری درباره نوع به تصویر کشیده شدنش در فیلم نکرده است.
مایکل بی جردن سیاهپوست برای شرکت برادران وارنر «فقط عدالت» را بازی کرد. شخصیت او در فیلم برایان استیونسن، مدیر یک سازمان مدافع حقوق مدنی در آلاباماست. استیونسن در سال‌های فعالیت خود، به متهمانی کمک کرده که به غلط مورد اتهام قرار گرفته و از بی‌عدالتی دادگاهی ضربه خورده‌اند. داستان فیلم پرونده‌ای را مرور می‌کند که براساس آن، والتر مک میلان سیاهپوست (با بازی جیمی فاکس) به اشتباه متهم به قتل زنی سفیدپوست شده است. جردن از استیونسن به عنوان انسانی بزرگ یادمی کند و بازی در نقش او را از افتخارات کارنامه هنری اش می‌داند. استیونسن هم گفته از دیدن بازی بازیگر در نقش خودش لذت برده و جردن توانسته درونیات او را به خوبی به تصویر بکشد.
مبارزه با شرکت بزرگ صنعتی
تاد هاینز «آب‌های سیاه» را برای شرکت مستقل فیلمسازی فوکوس پیکچرز کارگردانی کرده است. مارک روفالو که در چند سال اخیر به عنوان هالک ابرقهرمان سبز رنگ شرکت مارول به دیدار تماشاگران سینما آمده، در درام پرتنش و دلهره‌آور هاینز اصلا لباس دیگری به تن کرده و در قالب وکیل دعاوی رابرت بیلوت ظاهر می‌شود. بیلوت مبارزه‌ای سخت را با یک شرکت بزرگ صنعتی آغاز کرد، تا ثابت کند آنها زباله‌های خطرناک خود را در مکان‌های عمومی خالی و انبار می‌کنند. روفالو که خود یکی از مدافعان محیط‌زیست به حساب می‌آید، از تهیه‌کنندگان آب‌های سیاه هم هست.
برای بازیگر حضور در این فیلم، یک جنبه شخصی هم داشت. عموی او به دلیل کار در همین شرکت بزرگ به سرطان مبتلا شد و درگذشت. این موضوع به 20 سال قبل برمی‌گردد و روفالو تولید فیلم را ادای دینی به همه کسانی می‌داند که به همین دلیل از دنیا رفتند. به گفته او: «اگر کار بزرگ وکلای دعاوی علیه این شرکت مخرب نبود، شاید هیچ‌وقت ابعاد جنایات آنها برملا نمی‌شد. بازی من در نقش یک وکیل دعاوی، نوعی تشکر از زحمات شجاعانه آنهاست.»

کیکاووس زیاری

سینمای جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها