در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم در حوزه‌های مختلف توسعه کشور مشارکتی موثر داشته‌اند که از جمله برجسته‌ترین جلوه‌های این مشارکت مردمی، می‌توان به حضور مردم در ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی اشاره کرد.
کد خبر: ۱۲۳۹۶۴۲

آمارها نشان می‌دهد سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در کشورمان پیش از پیروزی انقلاب 1.5 مترمربع بود که امروز مقدار این سرانه به 5.21 مترمربع افزایش پیدا کرده است. یعنی در 40 سال گذشته سرانه فضای آموزشی دانش‌آموزان کشور بیش از سه برابر شده است، با این حال هنوز هم مشکل کمبود سرانه فضای آموزشی در کشورمان رفع نشده است و ما همچنان به ساخت مدارس بیشتری در سطح کشور نیاز داریم.
از سوی دیگر، در اوایل دهه 80 شمسی فقط حدود 30‌درصد مدارس کشور ساختمان‌هایی پایدار و مقاوم داشتند و ساختمان بیش از 70 درصد مدارس کشور فرسوده بود. اما با برنامه‌ریزی سازمان نوسازی مدارس در دو دهه گذشته به‌ویژه به دلیل حضور پررنگ خیران مدرسه‌ساز در این زمینه، امروز حدود 70 درصد مدارس کشور ساختمانی مقاوم دارند و ما با کمتر از 30 درصد مدارس فرسوده در کشورمان مواجه هستیم.
این آمارها حاکی است که کشورمان در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رشد چشم‌گیری را در مقدار فضاهای آموزشی موجود داشته است. رشدی که بدون شک، بدون مشارکت خیران مدرسه‌ساز اتفاق نمی‌افتاد. به گونه‌ای که اکنون در کشورمان از حدود 530 هزار کلاس درس موجود، حدود 130 هزار کلاس به همت خیران ساخته شده است. همچنین اگر مشارکت خیران مدرسه‌ساز در تجهیز فضاهای آموزشی یا زمین‌های اهدایی از سوی خیران هم به این رقم اضافه شود، می‌توان گفت خیران مدرسه‌ساز در ساخت و توسعه بیش از 30 درصد مدارس موجود در سطح کشور مشارکت کرده‌اند.
با این حال، هنوز هم سرانه فضاهای آموزشی در بیشتر استان‌های کشورمان از سطح استاندارد پیش‌بینی‌شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یعنی 8.39‌مترمربع به ازای هر دانش‌آموز پایین‌تر است. بخصوص که برخی استان‌ها مثل تهران، خراسان رضوی، البرز و سیستان و بلوچستان سرانه فضای آموزشی پایین‌تری از میانگین کشوری دارند. اولویت نخست سازمان نوسازی مدارس نیز این است که میزان سرانه فضای آموزشی این استان‌ها را به بالاتر از خط میانگین برساند و در مرحله دوم، باید تلاش کنیم در برنامه‌ای بلندمدت میانگین سرانه فضای آموزشی کشور را به سطح استاندارد برسانیم.
سازمان نوسازی مدارس در شرایط دشوار اقتصادی کشور به دنبال جذب مشارکت بیشتر خیران مدرسه‌ساز برای تحقق این اهداف است، چراکه اکنون حدود 26 هزار کلاس درس نیمه‌تمام از محل اعتبارات دولتی و 14 هزار کلاس درس نیمه‌تمام از محل اعتبارات خیران در سطح کشور وجود دارد و ما حتما برای تکمیل این پروژه‌ها از مشارکت خیران مدرسه‌ساز استفاده می‌کنیم. البته خیران ما نیز به این مساله توجهی ویژه‌ داشته‌اند به گونه‌ای که در جشنواره اردیبهشت 98 سازمان نوسازی مدارس، خیران بیش از 1560 میلیارد تومان برای مشارکت در پروژه‌های این سازمان تعهد دادند، این در حالی است که در جشنواره سال گذشته میزان تعهد خیران 1230 میلیارد تومان بود. آماری که حاکی از روند فزاینده مشارکت خیران مدرسه‌ساز در سطح کشور است.

محمدرضا قربانی

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها