گفت‌وگو با دکتر بهشته ملک افضلی متخصص دندانپزشکی اطفال

سلامت دهان ودندان کودکان

از کی باید به فکر سلامت دندان کودک باشیم؟
کد خبر: ۱۲۳۹۰۱۸

به مادرانی که قصد باردار شدن دارند، همچنین در زمان بارداری توصیه می‌شود نکات تغذیه‌ای را به خاطر بسپارند و رعایت کنند. چون شکل‌گیری دندان شیری و به‌دنبال آن دندان دائمی در دوران جنینی رخ می‌دهد. بهداشت دهان مادر اهمیت دارد چون انتقال میکروب از مادر به فرزند صورت می‌گیرد وتوصیه می‌شود مادران پوسیدگی دندان‌شان را ترمیم کنند.
رویش اولین دندان شیری در شش تا 9 ماهگی است. از همین زمان لثه‌ها باید با یک گاز مرطوب پاک شوند. ممکن است مادر قاشق را داخل دهان کند یا بخواهد گرمی شیر را احساس کند و از این طریق میکروب را به بچه منتقل کند. پس مادر باید دندان‌هایش عاری از پوسیدگی باشد.
از شش ماهگی به بعد، دندان‌های کودک چگونه باید تمیز شوند؟
از شش تا 9 ماهگی که تمیز کردن دندان با گاز،کفایت می‌کند. از 18 تا 20 یا 22 ماهگی که دندان‌های خلفی رویش می‌کند، مسواک را به کودک معرفی می‌کنیم. سرمسواک باید کوچک باشد و هیچ خمیر دندانی استفاده نشود و والدین مسواک را بزنند. حرکت مسواک افقی باشد.
با رویش دندان‌های کرسی شیری حدود سه سالگی مسواک زدن باید کامل باشد. این زمان می‌تواند از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کند. باید به کودک آموزش بدهیم که فلوراید را قورت ندهد. قبل از سه سالگی از خمیردندان بدون فلوراید استفاده شود.
آیا شیردهی متوالی باعث مشکل دهان و دندان در کودک می‌شود؟
شیر مادر تا یک‌سالگی باید مرتب داده شود و تا زمانی که رویش دندان اتفاق نیفتاده با شیر شبانه مشکل نداریم. اما بعد از رویش دندان، این عضو باید پاک شود. باید ما بچه‌هایی را که از این نظر پر خطر هستند شناسایی کنیم. منظور ما از پرخطر این است که دندان‌های مستعد پوسیدگی دارند. برای این کودکان باید ویزیت‌های به موقع انجام شود. اولین ویزیت دندانپزشکی حداکثر در یکسالگی انجام شود. زمانی که کودک بسیار کوچک است، پوسیدگی بسیار پیشرونده است. دندان‌های زیادی را درگیر می‌کند و باید کارها زیر بیهوشی انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها