معاون صدای رسانه ملی در نشست خبری از وضعیت کنونی برنامه های آینده و ویژگی‌های جشنواره بین‌المللی رادیو گفت

رادیو همچنان مظلوم است

نشست خبری معاون صدای رسانه ملی با موضوع پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و هفتمین اجلاس جهانی صدا، صبح روز گذشته با حضور حمید شاه‌آبادی و جمعی از مدیران شبکه‌های رادیویی و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس ساختمان شهدا برگزار شد. حمید شاه‌آبادی، معاون صدا درباره زمان برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو گفت که این جشنواره اول تا چهارم اردیبهشت 1399 برگزار خواهد شد و این بار به دلایلی هفتمین اجلاس جهانی صدا در بازه زمانی دیگری برگزار می‌شود که گزینه احتمالی معاونت صدا آذر سال آینده بود. وی در این مراسم به تشریح برنامه‌ها و کارگاه‌های تخصصی و آموزشی رادیو پرداخت و مهم‌ترین سرمایه رادیو را اعتماد مخاطبان به این رسانه شنیداری دانست. وی همچنین در پاسخ به جام‌جم درخصوص خروجی و دستاوردهای جشنواره گذشته نیز مطالبی را بیان کرد که در ادامه می‌آید. نکته مهم در این میان برگزاری این جشنواره پس از شش سال وقفه است که در سال گذشته برگزار و بخش‌هایی نیز به آن اضافه شده بود. از جمله بخش مردمی که برای اطلاع از فراخوان و نحوه حضور در این جشنواره با ما در ادامه همراه باشید:
کد خبر: ۱۲۳۸۹۷۴

سرمایه رادیو، اعتماد مخاطبان است
شاه‌آبادی در ابتدای این نشست با ابراز امیدواری از این‌که پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو به‌درستی برگزار شود، گفت: خوشبختانه سال گذشته بعد از یک وقفه شش ساله شاهد برگزاری جشنواره بین‌المللی رادیو بودیم. رادیویی که امروز همراه و همدل مخاطبان و دارای سرمایه‌های ارزشمندی است. مهم‌ترین سرمایه‌ای که رادیو از آن بهره می‌برد، اعتماد مخاطبان است که به واسطه چند دهه تلاش همکاران و حضور فرهیختگان در رادیو رقم خورده است. رادیو به پشتوانه حضور فرهیختگان و چهره‌های نام‌آشنا، اصحاب قلم و گویندگان و تهیه‌کنندگان تلاشگر امروز کوله باری از افتخارات را با خود همراه دارد، همواره در جامعه نقش‌آفرینی کرده و نقش مهمی در معرفی سبک زندگی ایرانی اسلامی داشته است.
وی همچنین در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره‌ ضعف تبلیغات محیطی برای جشنواره مردمی در رادیو که بیشتر از سوی مردم قابل لمس باشد، عنوان کرد: نبود تبلیغات محیطی هم یکی از مظلومیت‌های رادیوست، اما حالا که فراخوان جشنواره اعلام شده است سعی می‌کنیم به اندازه‌ ظرفیت‌ خودمان این کار را انجام دهیم. ولی به هر حال بدانید آنچه می‌ماند صداست و همین برای ما کافی است.
نقش بی بدیل رادیو در اثرگذاری فرهنگی
معاون صدا افزود: خوشبختانه مخاطبان، رادیو را به‌عنوان مونس و همراه خود پذیرفته‌اند و در دنیای امروز و با وجود فراوانی تولیدات رسانه‌ای، همچنان رادیو نقش بی بدیل خود را در ارتباط با مخاطب و اثرگذاری فرهنگی در معرفی آداب و رسوم کشور و معرفی ویژگی‌های ملت ایران داشته است. رادیو در عصر رسانه‌های نو همچنان رسانه‌ای است پویا برای تعامل اجتماعی، اندیشه‌ورزی، آموزش، توسعه علمی، پیشرفت اقتصادی و ترویج اخلاق و امید در جامعه. عصر شبکه با همه تنوع و تکثر خود فرصت‌های بیشتری را در اختیار این رسانه شنیداری قرار داده؛ فرصت‌هایی که به سبب تعاملی بودن بر ظرفیت‌های پیشین رادیو افزوده است.
در این سال‌ها همکاران من بیشتر به رقابت سالم در تولیدات رسانه‌ای توجه داشتند. مهم‌ترین دغدغه‌ای که مدیران صدا داشته‌اند، این است که بر کیفیت برنامه‌های رادیویی افزوده شود و از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده و عرصه‌های جدید را کشف کند. از جمله ابزارهای دستیابی به این هدف همین جشنواره است.
معاون صدا درباره برنامه ریزی برای برگزاری پانزدهمین جشنواره رادیو بیان کرد: نشست‌های تخصصی زیادی برای برگزاری جشنواره پانزدهم برگزار شد و شورای سیاست‌گذاری شکل گرفت. امروز فراخوان نهایی حضور در پانزدهمین جشنواره بین المللی رادیو منتشر می‌شود.
شاه‌آبادی درباره بخش‌های مختلف پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو گفت: بخش داخلی، بخش بین‌الملل، بخش مردمی و بخش ویژه از جمله بخش‌های مهم این جشنواره هستند. در بخش بین‌الملل مجله رادیویی، برنامه گفتار محور، برنامه گفت‌وگو محور، مستند، مسابقه، نمایش، نغمات آیینی، دفاع مقدس، اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، برنامه‌های مناسبتی و زبان فارسی شرکت می‌کنند. در بخش داخلی هم شبکه‌های رادیویی ‌می‌توانند تا ۳۰ آذر یک برنامه منتخب خود را در هر بخش انتخاب و یک بخش آن را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. حداکثر زمان برنامه‌های ارسالی ۱۲۰ دقیقه است.
مشارکت همه شنونده‌ها در جشنواره
شاه‌آبادی همچنین درباره حضور حداکثری برنامه‌سازان در جشنواره رادیو نیز توضیح داد: برای حضور حداکثری برنامه سازان در جشنواره رادیو بخش ویژه در جشنواره طراحی شده که برنامه‌های آزاد از نوع ساختار و موضوع را شامل می‌شود. تنها شرط پذیرش این برنامه‌ها مدت زمان آنهاست که باید زیر ۲۰ دقیقه باشد. در این بخش ۱۵ برنامه که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند.
وی درباره بخش مردمی هم که ازسال گذشته به جشنواره اضافه شده بیان کرد: همه شنوندگان و علاقه‌مندان به رادیو می‌توانند در این بخش مشارکت کنند. موضوع آثار ارسالی آزاد است؛ آثار بخش مردمی در قالب‌ گزارش، پادکست‌های رادیویی، گزارش‌های ورزشی رادیویی، قطعه موسیقی و مستند رادیویی پذیرفته می‌شود.
بخش بین‌الملل نیز همانند جشنواره چهاردهم برگزار خواهد شد و تغییراتی در آن رخ نداده است. علاقه مندان در این بخش می‌توانند در حوزه مستند، مستند - نمایش و نمایش کوتاه، برنامه با محتوای تولیدی شرکت کنند. در بخش بین‌الملل تفاوتی که با سال‌های قبل داریم به این شکل خواهد بود که تعداد آثار داخلی و خارجی در مرحله‌ نهایی باید یکسان باشد تا رقابت، رقابت صحیح و سالمی باشد. یعنی ۲۴ اثر داخلی و ۲۴ اثر خارجی وارد رقابت نهایی می‌شوند.
نقش رادیو در تحقق اهداف انقلاب
وی در پایان نیز در جمع‌بندی سخنانش افزود: هفتمین اجلاس جهانی صدا نیز با هدف گردآوری جدیدترین دستاوردهای علمی درباره رسانه رادیو در ایران و جهان و نیز تبادل نظر با پژوهشگران و صاحب‌نظران و تبادل تجربه درباره این رسانه برگزار می‌شود. اجلاس هفتم سه محور اصلی محتوایی، برنامه‌سازی و آینده پژوهی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. در محور محتوا به نقش رسانه رادیو در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌پردازیم. در محور برنامه‌سازی قالب‌های نوین برنامه‌سازی را در پیوند با رسانه‌های نو مورد تحقیق قرار می‌دهیم و در محور آینده‌پژوهی درباره وضعیت حال و آینده این رسانه و چشم‌انداز آینده آن به پژوهش می‌پردازیم. معاونت صدا با همکاری بخش رادیویی اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه و دانشگاه صدا و سیما، اجلاس جهانی صدا را به صورت علمی - پژوهشی همزمان با هفته پژوهش در آذر سال ۹۹ برگزار خواهد کرد؛ چرا که نمی‌خواهیم این اجلاس با جشنواره رادیویی همزمان شود.

پخش آثار راه‌یافته به جشنواره در رادیو

شاه‌آبادی در پاسخ به سوال جام‌جم در خصوص دستاوردهای جشنواره قبل و خروجی که به خصوص در بخش مردمی داشته بیان کرد: به دلیل این‌که بخش مردمی گام اول محسوب می‌شد، تعداد آثار زیادی نبود. اگرچه پنج اثر برگزیده داشتیم که یکی دو نفر از برگزیدگان بخش مردمی امروز جزو همکاران ما هستند و یکی از آنها برنامه ثابتی در شبکه دارد و یکی از نیروهای به کار گرفته شده سازمان است. البته این تعداد کافی نیست. ما طراحی خیلی طولانی‌مدتی در حوزه بخش مردمی نداشتیم. الان که دبیرخانه دائمی شده، غیر از کسانی که آثار راه یافته و پذیرفته داشتند، باید سراغ بقیه هم برویم.
وی همچنین ادامه داد: امسال شرایط را به گونه‌ای مهیا کردیم تا تعداد برنده‌ها بیشتر شود و از این رو امیدواریم با توجه به این موضوع آثار بیشتری در این بخش به دست ما برسد. یکی از کارهایی که شده این است که مجموع آثار برگزیده این حوزه در آرشیو سازمان در اختیار ما قرار داده شده تا دوستان بتوانند از آنها استفاده کنند. بنابراین سعی می‌کنیم نه صرفا افرادی که برگزیده شده‌اند بلکه آثاری را که به بخش نهایی راه پیدا می‌کنند هم از رسانه پخش کنیم.
معاون صدا در پایان نیز درباره نام دبیر جشنواره نیز توضیح داد: ما فراخوان را امروز اعلام کردیم و از این رو هنوز انتخاب نهایی دبیر صورت نگرفته است. کمیته‌های تخصصی در حال شکل‌گیری است و همزمان با آن کمتر از یک ماه آینده دبیر جشنواره نیز مشخص خواهد شد.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها