گزارش ویژه جام‌جم از فسخ قرارداد ویلموتس و احتمال حضور برانکو در تیم ملی

تعویض 3 میلیون دلاری؟!

همان‌طور که هفته گذشته نوشتیم، به احتمال فراوان ظرف امروز یا فردا برانکو ایوانکوویچ کروات به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران معرفی خواهد شد. روز گذشته فدراسیون فوتبال در مقابل انبوه شایعات درباره آینده نیمکت ایران و حضور برانکو ایوانکوویچ نوشت، در موقعیت فعلی در شرایطی نیستند که بخواهند خبر را تایید یا تکذیب کنند. این یعنی فدراسیون فوتبال به صورت جدی در حال فسخ قرارداد ویلموتس و جایگزینی برانکوست.
کد خبر: ۱۲۳۸۹۷۰

مربی بلژیکی حالا سرنوشتی مشابه سرنوشتی که در تیم ملی کامرون داشت، در ایران خواهد داشت. دوران همکاری او با تیم ملی بسیار کوتاه بود.
اواخر هفته گذشته برانکو تصویری از خود و سفیر ایران در کرواسی منتشر کرد که نشان می‌داد جلسه‌ای داشته‌اند. فدراسیون فوتبال و برانکو توضیح دقیقی در این باره ندادند ولی خیلی زود خبر رسید بحث بر سر تیم ملی بوده است. این جلسه بین نماینده فدراسیون و برانکو ایوانکوویچ امروز هم در کشور ترکیه برگزار خواهد شد. طبق خبری که از داخل فدراسیون فوتبال گرفتیم، امروز یکی از مدیران فدراسیون در آن کشور با برانکو ایوانکوویچ جلسه نهایی را برگزار می‌کند تا پس از آن خبر حضور این کروات در تیم ملی به صورت رسمی اعلام شود.
توافق رقمی
اخبار تکمیلی‌تر حکایت از آن دارد در جلسه اولیه طرفین به توافقات کلی بر سر مفاد قرارداد رسیدند و امروز قرار است بر سر جزئیات به توافق برسند. برانکو حاضر نیست رقمی پایین‌تر از 5/1 میلیون دلار برای یک فصل دریافت کند. قرارداد سال آخر او با قرمزها رقمی حدود یک میلیون و 200 هزار دلار بود. حالا او با توجه به فشاری که در بعد بین‌المللی روی تیم ملی وجود دارد، خواسته‌های بیشتری
دارد.
در مذاکرات اولیه، مربی کروات برای حضور در تیم ملی کاملا مشتاق نشان داد. سفیر ایران در کرواسی هم خواسته‌های خود را مطرح کرد و هم شرط و شروط برانکو را شنید و آن را به تاج اطلاع داد. رئیس فدراسیون فوتبال هم جلسه‌ای با وزیر ورزش داشت و این شرط و شروط را به گوش او رساند.
نکته اینجاست که محمدرضا صادق به درخواست مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش به این جلسه رفت تا با برانکو صحبت کند. وزارتخانه امیدوار است با یک تیر دو نشان بزند. هم بتواند برانکو را بیاورد و هم این‌که زمینه‌ای فراهم سازد تا مربی کروات سرانجام رضایت دهد و شکایت خود را به فیفا از پرسپولیس پس بگیرد. آنچه تا حدود زیادی قطعی شده حضور برانکو و فسخ قرارداد مارک ویلموتس بلژیکی است که در مدت اندکی توانست نزدیک به 5/1میلیون دلار از ایران پول در بیاورد.
تماس پرسپولیس با برانکو
در این بین اما اتفاقات دیگری هم رخ داده است. بعد از آنکه گابریل کالدرون در پرسپولیس ناکام بود، مدیران این باشگاه سریعا سراغ برانکو رفتند. روز جمعه این باشگاه به صورت پنهانی مذاکرات خود را با این مرد کروات آغاز کرد، اما جواب خوبی از او نشنید. برانکو در همان ابتدا گفت از تیم ملی ایران هم پیشنهاد دریافت کرده است، بنابراین برای او بسیار سخت خواهد بود که به پرسپولیس ملحق شود. از سویی وزیر ورزش به عنوان متولی ورزش ترجیحش این است که برانکو سرمربی تیم ملی شود چون می‌داند رفتن به جام‌جهانی قطر از هر چیز دیگری اهمیت بیشتری دارد.
فدراسیون تکذیب نکرد
فدراسیون فوتبال روز گذشته در بیانیه خود در واکنش به شایعات و اخبار اعلام کرد: «اول؛ انتظارات فدراسیون فوتبال از سرمربی محترم تیم ملی وفق جزئیات قرارداد در مذاکرات اخیر میان طرفین، مورد تأکید دوباره قرار گرفته است. تأکید فدراسیون بر ضرورت انجام برنامه جامع و متمرکز تیم ملی در ماه‌های باقیمانده تا آغاز دور برگشت، از تصریحات مکاتبات و مذاکرات صورت گرفته است.دوم؛ با توجه به شرایط به وجود آمده در جدول و این‌که سرنوشت صعود در دست تیم ملی است، بستر فعلی در موضوع همگرایی آحاد مردم، رسانه‌ها و حمایت تام و تمام از ملی‌پوشان در چهار بازی مهم پیش رو، بیش از پیش حائز اهمیت به نظر می‌رسد. سوم؛ فدراسیون فوتبال در حال حاضر در موقعیت تأیید یا تکذیب گمانه‌زنی‌های مطرح شده قرار ندارد. چهارم؛ نتایج پیگیری‌ها و مذاکرات صورت گرفته در باب مباحث مرتبط با سرمربی تیم ملی در آینده به اطلاع عموم خواهد رسید.»
ناگفته پیداست این بیانیه حاوی نکته بسیار مهمی است که در واقع همان تکذیب نکردن اخبار و شایعات اخیر درباره برکناری ویلموتس است.
بعضی بازیکنان علیه برانکو
همه منتظر هستند اتفاق نهایی ظرف 24 یا در نهایت 48 ساعت آینده رخ دهد. همه چیز برای حضور برانکو در تیم ملی مهیا به نظر می‌رسد. او منتقدان و موافقانی دارد. منتقدان البته بیشتر علیه فدراسیون فوتبال موضع می‌گیرند که چرا با عدم تمدید قرارداد کی روش عامل و بانی اتفاقات اخیر بودند. موافقان هم می‌گویند برانکو در پرسپولیس نشان داد چقدر تغییر کرده است.
در این بین یک نکته کلیدی هم باقی می‌ماند. بعضی از بازیکنان تیم ملی رابطه خوبی با برانکو ایوانکوویچ ندارند. مهدی طارمی و رامین رضائیان از جمله این بازیکنان هستند. سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد هم از جمله بازیکنانی هستند که یک بار برانکو عملکرد آنها در تیم ملی را به تمسخر گرفت که با واکنش پدر آزمون و داستان‌هایی جنجالی همراه شد.

فدراسیون این بار صادق باشد

چند وقتی است که زمزمه فسخ قرارداد مارک ویلموتس به گوش می‌رسد. روزنامه جام‌جم یکی از پیشروترین رسانه‌ها در مقوله فسخ قرارداد ویلموتس بود و در همان زمان درباره سرمربیگری احتمالی برانکو نوشت. در این باره نوشتیم که برانکو که عامل اصلی تفرقه بود و در زمان کی‌روش نیمی از هواداران فوتبال را از تیم ملی ایران متنفر کرده بود، حالا گزینه مناسبی برای تیم ملی نیست چون نگاه منفی نیمی از هواداران فوتبال ایران را متوجه خود می‌بیند. در این باره نوشتیم که برانکو چه در پرسپولیس و چه در الاهلی نشان داد که قبل از هر چیز، پول را دوست دارد. همه اینها را نوشتیم؛ اما متاسفانه اوضاع دقیقا همان طور که پیش‌بینی کرده بودیم پیش رفت. دیروز رسانه‌ها به شکلی بسیار پررنگ به موضوع برانکو پرداخته بودند و متاسفانه فدراسیون هم بر فضای خاکستری حاکم بر فوتبال ما اضافه کرد. فدراسیون به گونه‌ای برخورد می‌کند که همه گمان کنند از ابهام موجود استقبال می‌کند. بیانیه دیروز، اوج شاهکار فدراسیون بود. فدراسیون فوتبال ما در حالی که ویلموتس هنوز روی کاغذ سرمربی تیم ملی است، اجازه می‌دهد همه درباره سرمربی بعدی حرف بزنند و در بیانیه‌اش می‌نویسد ما نه تکذیب می‌کنیم و نه تایید! در این بیانیه آمده است با همگرایی ایجاد شده به دنبال موفقیت تیم ملی هستیم. فارغ از آن‌که همین تصمیم (استخدام برانکو) آغاز فاز تازه تشنج و دو قطبی شدن اتمسفر فوتبال ماست.
اگر فدراسیون به دنبال فسخ قرارداد ویلموتس است باید 1ـ این موضوع را خیلی شفاف به ویلموتس اطلاع دهد 2ـ باید روشن کند که پول فسخ قرارداد از چه منبعی تامین می‌شود و آیا باید مردم خسارت سوء‌مدیریت و انتخاب اشتباه فدراسیون را بدهند؟‌ 3ـ باید مشخص شود که با چه منطقی برانکو را انتخاب کرده‌اند.
فدراسیون هنرمند فوتبال که استاد فراموش کردن وعده‌هاست و قرار خود برای شفافیت درباره موضوع قرارداد ویلموتس را به بایگانی سپرده، باید با پایان پنهانکاری بی‌دلیل خود به مردم بگوید که چه برنامه‌ای دارد و چه خوابی برای آینده فوتبال مظلوم ما دیده است.

کی‌روش 1/1 میلیون دلاری

پس از آن‌که افشین قطبی از تیم ملی جدا شد، علیرضا منصوریان برای یک بازی روی نیمکت تیم ملی نشست تا کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی شود.
قرارداد 4 ساله او با فدراسیون این گونه بسته شد: سالی 1/1 میلیون دلار با افزایش 20 درصدی در هر سال. او برای صعود تیم ملی به جام‌جهانی 2014 برزیل هم 800 هزار دلار پاداش گرفت.
قرارداد 4 ساله دوم او به ازای هر سال 4/1 میلیون یورو با همان بند افزایش 20 درصدی در هر سال بسته شد و برای صعود به جام جهانی 2018 روسیه هم 900 هزار یورو پاداش گرفت.
کی‌روش علاوه بر پاداش صعود به دو جام ملت‌های آسیا (که کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال ایران رقم آن را فاش نکردند)، دو پاداش صعود به جام جهانی (به اضافه یک میلیون دلار هزینه آماده‌سازی و پاداش حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی جام جهانی) نصیب فوتبال ایران کرد که رقمی نزدیگ به 22 میلیون دلار بود.

ویلموتس، ضرر خالص بود؟

مارک ویلموتس با ناز و کرشمه فراوان حاضر شد سرمربی تیم ملی شود. بعدها متوجه شدیم قراردادش به گونه‌ای بسته شده که او همیشه در بلژیک است و فقط برای بازی‌های تیم ملی به ایران می‌آید. قرارداد او به اضافه متمم همکارانش سالی 3 میلیون یورو است. فدراسیون فوتبال 22می (اول خرداد امسال) ویلموتس را رسما به عنوان سرمربی تیم ملی ایران معرفی کرد و تا بازی با عراق پولی به او پرداخت نکرده بود که اعتراض شدید سرمربی تیم ملی ایران موجب شد بیش از 2 میلیون یورو در ترکیه به صورت نقدی به او پرداخت شود. این پول علاوه بر دستمزد 6 ماهه فعالیت او در ایران، شامل 3 ماه آینده هم می‌شد. ویلموتس برای فسخ قرارداد، دست‌کم پول یکسال خود را دریافت خواهد کرد که در این صورت یک میلیون یورو به او بدهکاریم.پرداخت این پول‌ها عملا بیهوده بود چون کارشناسان فوتبال ایران معتقدند تیم ملی تحت هدایت ویلموتس، سردرگم، بی‌برنامه و نامنسجم بازی می‌کند.

باز هم برانکو؟

برانکو ایوانکوویچ چه در پرسپولیس و چه در الاهلی عربستان نشان داد چه عشق مفرطی به پول دارد. او حتی از یک دلارش هم نمی‌گذرد. پرسپولیس 5سال قبل برای آن‌که این مربی را به استخدام درآورد حتی حاضر شد مالیات زمان مربیگری او در تیم ملی را هم بپردازد. او به دلیل آن‌که در میانه جام‌جهانی 2006 از آلمان به کرواسی رفت و دیگر به ایران بازنگشت، این مالیات، معلق مانده بود. برانکو با رقمی کمتر از 5/1 میلیون یورو حاضر نمی‌شود با مهدی تاج درباره تیم ملی ایران حرف بزند. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد فدراسیون برای یک جابه‌جایی ساده، چه مبلغی باید پرداخت کند. رقمی نزدیک به 3میلیون یورو که این بار هم با حمایت وزارت ورزش از جیب ملت انجام خواهد شد.

سعید اکبری
ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها