بررسی 12 ایرادی که پلیس از طرح ترافیک جدید گرفته است

طـــرح پــر ترافیـــک

توجیه اصلی شهرداری تهران در اجرای طرح ترافیک جدید، کاهش ازدحام و تردد و البته کاهش آلودگی هوا بوده است، اما حالا پلیس راهور می‌گوید نه بار ترافیکی از روی دوش شهر برداشته شده است و نه تغییری در وضعیت آلودگی هوا پیش آمده. دلیل اجرای طرح ترافیک اما از نگاه پلیس درآمدزایی شهرداری از شهر است. در این میان گمانه‌هایی از میزان این درآمد هم به گوش رسانه‌ها رسیده؛ به عنوان مثال برآوردی از سوی پلیس راهور مطرح شد مبنی بر این‌که با اجرای این طرح روزانه درآمد شهرداری حدود ده میلیارد تومان می‌شود. هر چند شهرداری هم واکنش‌هایی به این ارقام داشت چرا که محسن پور سید آقایی، رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد درآمد شهرداری از فروش طرح درسال 96، 364 میلیارد تومان بوده که درسال97 به 290 میلیارد تومان کاهش یافته و با این مقدمه نتیجه گرفت که طرح جدید ترافیک کاسبکارانه نیست. چالش بر سر همین موضوع تنها میان پلیس و شهرداری نبود و خیلی از اعضای شورای شهر هم ایرادات مهمی به طرح تازه شهرداری داشتند. در میانه این چالش‌ها آمارهایی هم از سوی موافقان و مخالفان مطرح می‌شد. شهرداری اعلام می‌کرد در هفته اول اجرای این طرح شاهد کاهش 16 درصدی ورود بودیم و مخالفان ابراز می‌کردند این آمارها برگرفته از گزارش‌هایی است که به گفته آنها یک نهاد وابسته به شهرداری تهران آن را ارائه می‌دهد تا نهاد متبوع خویش را تایید کند. محمد آرمانی، کارشناس ترافیک و استاد دانشگاه هم بر این نکته صحه می‌گذارد و می‌گوید ایراد ما این است که یک سیستم مستقل برای اندازه‌گیری و پایش عملکرد - چه درحوزه ترافیک و چه در سایر بخش‌ها - نداریم که باعث می‌شود هرسازمان و نهادی تصمیمی بگیرد و با ابزارهای نظارتی که در اختیار دارد به خودش تاییدیه بدهد. اوایل مهر امسال اما انتقادهای پلیس به طرح ترافیک جدید شدت گرفت. مسؤولان راهور از ارسال نامه‌ای به شهرداری خبر دادند که در آن مشکلات طرح جایگزین زوج و فرد را تشریح و پیشنهاداتی نیز مطرح کرده‌اند. مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر هم اظهار نظرهایی در خصوص این نامه کردند، اما جزئیات این نامه و انتقادهای مطرح شده نه از سوی پلیس و نه از سوی شهرداری تشریح نشد. گام دوم مخالفت پلیس اما انتشار جزئیات نامه بود، نامه‌ای که در آن 12 ایراد به این طرح از نگاه پلیس به همراه پنج راهکار تشریح شده است. البته پیش از انتشار رسمی این نامه هم سردار هادیانفر گفته بود اگر شهردارتهران به نامه‌شان پاسخ ندهد اصلاح طرح ترافیک جدید را در شورای‌عالی ترافیک پیگیری خواهند کرد، اقدامی که در واقع کار را به وزارت کشور می‌کشاند.
کد خبر: ۱۲۳۸۶۴۰

اول؛ تشویق به سفر
«در شرایط حاضر زیرساخت‌ها و معابر کلانشهر تهران به صورت روزانه، ظرفیت محدودی برای تحمل بار ترافیکی وسایل نقلیه را دارند. این در حالی است که برابر طرح زوج یا فرد گذشته از حدود چهار میلیون خودروی موجود، تعداد دو میلیون خودرو امکان تردد روزانه داشتند و در طرح جدید نیز عملا 5/1 روز در هفته به صورت رایگان، خودروها مجاز به تردد بوده و مابقی روزها نیز با پرداخت عوارض بدون محدودیت اجازه تردد خواهند داشت. بدیهی است این روش زمینه افزایش تقاضای سفر بیش از گذشته را فراهم کرده است.»
‌ ایراد اول پلیس در نامه منتشر شده با استناد به آمار ارائه شده مبنی بر تشویق به افزایش سفر درونشهری است. به این مفهوم که طرح جدید شهروندان را تشویق به مسافرت‌های درونشهری کرده است و این مورد تناقض آشکاری با اساس این طرح یعنی کاهش آلودگی هوا دارد.

دوم؛ آوار ترافیک بر معابر
«تقاضای سفر و حجم تردد در معابر حاشیه طرح از جمله بزرگراه‌های امام علی(ع)، شهید همت و شهید چمران افزایش یافته و به تبع آن افزایش میانگین زمان سفر و تأخیر در شبکه معابر و افزایش آلودگی هوا را به همراه داشته است.» با اجرایی شدن این طرح از زمان آغاز آن شاهد افزایش زیاد ازدحام بیش‌از اندازه خودرو در کمربندهای طرح ترافیک جدید هستیم. بزرگراه امام علی (ع) و شهید همت دو معبر اصلی خارج از این طرح هستند که با اجرای طرح جدید شاهد بار ترافیکی بسیاری هستند. همین دو بزرگراه تاثیر بسیاری بر دیگر شبکه‌های معابر اصلی پایتخت دارند و باعث آوار ازدحام در معابر خارج از این دو بزرگراه هم می‌شوند.

سوم؛ افزایش آمار تصادفات موتورسیکلت
«افزایش تقاضای استفاده از موتورسیکلت و در نتیجه رشد فزاینده تصادفات منجر به جرح و فوت» ایراد سوم پلیس راهور به طرح ترافیک تازه با جان شهروندان ارتباط مستقیمی دارد. از جایی این ایراد مهم است که بدانیم برابر آمارهای سازمان پزشکی قانونی ۳۳ درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در پایتخت را در سال گذشته موتورسیکلت سواران شامل شدند که این موضوع از آمار بالای موتورسیکلت سواران از کل تصادفات مرگبار حکایت دارد. هر چند در سطح ایران هم کشته‌شدگان تصادفات موتورسیکلت بالاست، اما پایتخت نسبت به کل ایران هم در صدر فهرست تعداد کشته‌شدگان تصادفات است. همین موضوع نشان می‌دهد باید منتظر آمار بالاتری نسبت به سال‌های گذشته در این حوزه باشیم.

چهارم ؛ هفته‌های شلوغ پایان هر فصل
«پیش‌بینی افزایش تقاضای سفر در ایام پایانی هر فصل با توجه به امکان ذخیره زمان رایگان (به طور مثال تمرکز و تجمیع سفرهای خرید در ایام پایانی شهریور و اسفندماه)» یکی از دلمشغولی‌های یک دهه اخیر پلیس راهور تعداد بالای تصادفات جاده‌ای و شهری در روزهای پایانی شهریور است. چرا که هفته آخر شهریور به عنوان پایان تعطیلات تابستانی است و همیشه حجم بالایی از تصادفات در این هفته صورت می‌گیرد. ایراد چهارم پلیس به طرح ترافیک تازه هم معطوف به همین نکته است. با این تفاوت که دیگر محدود به پایان تابستان نیست و این نگرانی سرایت کرده است به هفته‌های پایانی هر فصل.

پنجم؛ اتوبوس‌های فرسوده و خراب
«عدم تناسب و پاسخگویی ناوگان حمل و نقل عمومی با تقاضای سفر جدید» هر چند اگر شهروند پایتخت باشید این موضوع را به چشم دیده‌اید اما آن‌طور که رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است در حال حاضر تنها 35 درصد از شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی تهران استفاده می‌کنند. البته این آمار مهرداد لاهوتی یک پیش‌فرض هم دارد و آن این است که حمل و نقل عمومی تهران ظرفیت مسافر بیشتری را ندارد. از سوی دیگر رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده است باتوجه به سهمیه‌‌بندی بنزین شاهد افزایش 15 تا 20درصدی مسافران وسایل حمل ونقل عمومی هستیم. از فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی که بگذریم تعداد این ناوگان با توجه به افزایش تقاضای سفر نه تنها افزایش نداشته که کاهش هم پیدا کرده است! محسن هاشمی با بیان این‌که تعداد ناوگان اتوبوسرانی تهران، در ده سال گذشته حدود 7000 دستگاه است می‌گوید: «به جای آن‌که مطابق برنامه ناوگان اتوبوسرانی 30 درصد افزایش یابد تعداد اتوبوس‌ها به کمتر از 6000 دستگاه رسیده که عمر اتوبوس‌ها نیز از پنج سال به 11 سال رسیده است به نحوی که نیمی از ناوگان فعلی اتوبوسرانی تهران در حال حاضر فرسوده است و روزانه بیش از 300 مورد توقف ناشی از خرابی اتوبوس در تهران رخ می‌دهد که موجب افزایش ترافیک و نارضایتی شهروندان می‌شود.»

ششم؛ بیماران در راه مانده
«عدم برنامه‌ریزی و پیش‌بینی لازم جهت پوشش سفرهای مراجعین سازمان‌های خدمات‌رسان از جمله مراجعات ضروری به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، مراجعه به مراکز انتظامی و نظامی، سرویس‌دهی به مدارس و مراکز دانشگاهی و همچنین حمل و نقل مایحتاج ضروری مانند خودروهای حمل آرد» آن‌طور که از نامه پلیس راهور می‌توان متوجه شد در طرح تازه هیچ نگاه آینده‌نگر و کارشناسانه از جهت پوشش سفرهای ضروری هم در این طرح دیده نشده است.

هشتم؛ بالا رفتن انگیزه تخلف
«افزایش انگیزه کاربران ترافیک به ارتکاب تخلف (پوشش و مخدوش کردن پلاک)» ‌پلیس راهور بر این باور است که اجرای طرح تازه تخلفات کاربران ترافیک را هم افزایش داده است. این استدلال پلیس احتمالا براساس آماری است که از دوربین‌های نظارتی شهری به دست آمده و بر اساس همین آمار معتقد است مخدوش کردن پلاک برای ورود به محدوده در این طرح بیشتر شده است، به باور پلیس این طرح انگیزه آنها را برای تخلفات اینچنینی افزایش داده است.

نهم؛‌ طرح ترافیک و سطح طبقاتی
«ایجاد بستر مناسب جهت تردد بدون محدودیت و آسان اقشار پردرآمد در محدوده طرح جدید و سوق دادن افراد کم‌درآمد به سمت استفاده از معابر پیرامونی» افزایش شکاف طبقاتی جامعه ایرانی را حالا نه از سطح درآمد و جایگاه شغلی که می‌توان از طریق همین طرح تازه ترافیک هم دید. چرا که بر اساس طرح تازه اقشار کم‌درآمد به معابر حاشیه‌ای رانده شده‌اند تا احتمالا جا برای اقشار پردرآمد بازتر شود.

دهم؛ پول بدهید تا به خانه‌تان بروید
« افزایش نارضایتی کسبه و ساکنین مستقر در محدوده طرح به علت محدودیت تردد و پرداخت عوارض» در وضعیت نامناسب معیشتی کنونی حتی اگر آمارهای شهرداری تهران مبنی بر کاهش چند ده درصدی ورود به محدوده هم درست باشد باعث نارضایتی بسیاری از کسبه و ساکنین مستقر در محدوده طرح است. حتی اگر کسبه را هم در این ماجرا در نظر نگیریم جفای بسیاری به ساکنین در محدوده طرح ترافیک می‌شود. چرا که هر چند درطرح جدید برای ساکنان طرح از نظر زمان ورود و خروج کمی تسهیلات قائل شده، ولی آنها هم مثل بقیه مردم باید شارژ داشته باشند! به این مفهوم که از آنجایی خانه آنها در محدوده طرح قرار دارد به‌ناچار برای رفت و آمد باید هر روز پول بدهند.

یازدهم؛ نه هوا تمیز شد نه ترافیک کم
«ناکارآمدی طرح جدید از زمان اجرا و عدم موفقیت در کاهش بار ترافیکی منطقه مرکزی کلانشهر تهران و کاهش آلودگی هوا» در ایراد یازدهم مورد اشاره پلیس به طرح جدید روح اصلی این طرح زیر سوال رفته است؛ چرا که همواره نیت شهرداری از اجرای طرح تازه کاهش تردد و آلودگی هوا ذکر می‌شده است در حالی که پلیس حالا می‌گوید نه تنها از بار ترافیکی منطقه مرکزی کم نشده است که اجرای این طرح تاثیری در میزان آلودگی هوا هم نداشته است. جالب این‌که اگر افزایش استفاده از موتورسیکلت به واسطه این طرح را درست بدانیم و آن را اضافه کنیم به ناوگان فرسوده اتوبوس‌های شهری احتمالا باید منتظر افزایش آلودگی هوا با اجرای این طرح هم باشیم!

دوازدهم؛‌ ازدحام شدید پس از طرح
«افزایش قابل ملاحظه بار ترافیکی از ساعت ۱۹ تا ۲۳ در معابر و محدودیت‌های منتهی به اجرای طرح» آن‌طور که از نامه منتشر شده پلیس می‌توان متوجه شد ترافیک «قابل ملاحظه»‌ای در ساعات پس از طرح در معابر منتهی به اجرای این طرح دیده شده است. هر چند شهرداری هم در این رابطه معتقد است هر طرحی که اجرا می‌شود در کنار مزایا ممکن است معایبی به‌ویژه در زمان اجرای اولیه، داشته باشد و این افزایش بار ترافیکی را یکی از آن معایب طرح تازه دانسته با ذکر این نکته که این عیب تنها در ماه‌های اولیه اجرای طرح خواهد بود!

راهکارهای پلیس برای طرح ترافیک

نامه منتشر شده از سوی پلیس راهور شامل 12 ایراد به طرح تازه ترافیک تهران یک پیوست هم دارد و آن مربوط به ارائه راهکارهایی برای رفع یا بهتر شدن برخی از معایب آن است. در این پیوست آمده است «نظر به مواد مطروحه و افزایش نارضایتی‌های مردمی و مشکلات ترافیکی که در نتیجه اجرای طرح ایجاد شده است، به نظر می‌رسد طرح مذکور دارای نواقصی است و لازم است به منظور رفع معایب و مشکلات ذکر شده، در موارد ذیل مورد بازنگری قرار گیرد:
1- تمام وسایل نقلیه شخصی می‌توانند در هر هفته فقط دو روز به صورت مجاز تردد کرده و سایر روزهای هفته به استثنای روزهای تعطیل، ممنوعیت مطلق تردد اعلام شده و برای تردد خودروهای غیرمجاز، جریمه توسط پلیس صادر شود.
2- برای موارد تردد ضروری، رانندگان می‌توانند از ظرفیت روزانه طرح ترافیک استفاده کنند.
۳- کاهش زمان طرح ترافیک از ساعت ۱۹ به ۱۷ و کاهش زمان طرح کاهش آلودگی از ۱۹ به ۱۸ در نیمه دوم سال.
4- اجازه یک بار خروج و یک بار ورود برای ساکنان و کسبه بدون محدودیت زمانی
5- در نظر گرفتن تردد مجاز برای خودروهای نظامی، امنیتی و خدماتی.

میثم اسماعیلی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها