مردم سراسر کشور در راهپیمایی خودجوش «دفاع از اقتدار و امنیت» شرکت کردند

نه به اغتشاش، نه به گرانی

از جمعه 24 آبان که مصوبه جلسه سران قوا برای گران کردن بنزین به صورت ناگهانی و بدون هیچ‌گونه زمینه‌چینی به اجرا درآمد، شاهد واکنش‌های مختلفی در میان مردم و مسؤولان بودیم.
کد خبر: ۱۲۳۸۵۶۲

زمزمه‌های اعتراض در میان مردمی که نگران تبعات این تصمیم اقتصادی بر زندگی خود بودند از همان ساعات اولیه روز جمعه شروع شد و در جامعه و شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت. مردم این دغدغه را داشتند و دارند که در شرایط فعلی با توجه به فشارهای ناشی از تحریم‌های آمریکا آیا گران شدن بنزین به گرانی بیشتر کالاها منجر نخواهد شد؟
مردم معترض در روزهای اول به دنبال پاسخی به سوال و دغدغه‌های خود بودند که ناگهان شرایط عوض شد و آشوب‌طلبان، فرصت اعتراض مردمی را برای خود غنیمت شمردند و همچون فتنه سال 88 و حوادث دی‌ماه 96، حمله به بیت‌المال و اموال عمومی را در سایه اعتراضات مردمی کلید زدند و چند ساعت پس از گرانی بنزین بود که گزارش‌هایی در برخی نقاط کشور مبنی بر ناآرامی‌ و شرارت و آشوب مخابره شد؛ ناآرامی‌هایی که علاوه بر خسارت‌های میلیاردی به اموال مردم و بیت‌المال باعث جان باختن برخی هموطنان‌مان هم شد.
در این میان سخنرانی رهبر انقلاب در روز یکشنبه گذشته و حمایت ایشان از تصمیم سران سه قوه و تاکید بر ضرورت جلوگیری از افزایش قیمت اجناس، نقطه عطفی در این حوادث شد و از همان روز مردم معترض، خط خود را از آشوبگران جدا کردند.
از آن روز به بعد نیروهای امنیتی و انتظامی نیز قاطعانه مقابل آشوبگران ایستادند و روند کاهشی شرارت‌ها آغاز شد.
مردم نیز در هفته گذشته تجمعات و راهپیمایی‌هایی را در محکومیت اغتشاشات در نقاط مختلف کشور کلید زدند که این راهپیمایی‌ها در جای جای ایران ادامه دارد و مردم تهران نیز قرار است دوشنبه با راهپیمایی خود آشوب‌های اخیر را محکوم کنند.
حمایت از نظام اعتراض به نابسامانی اقتصادی
البته این راهپیمایی‌ها به معنی رضایت مردم از وضعیت فعلی نبوده و مردم اعتراض خود را نسبت به شرایط اقتصادی همچنان اعلام می‌کنند؛ با این تفاوت که این اقدام در یک بستر آرام و ضمن حمایت از ارکان کشور صورت می‌گیرد.
استان‌های خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، چهار محال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان و سمنان، آذربایجان شرقی و زنجان استان‌هایی بوده‌اند که در روزهای گذشته شاهد برگزاری راهپیمایی بوده‌اند.
مردم مشهد دیروز با راهپیمایی از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی انزجار خود را از اقدامات اخیر اغتشاشگران در کشور به جهانیان نشان دادند و حمایت خود را از بیانات رهبر انقلاب برای حفظ امنیت و اقتدار کشور اعلام کردند.
راهپیمایان در هوای سرد مشهد، گرمای اتحاد در برابر استکبار داخلی و ایادی فتنه گر و آشوبگر داخلی را جلوه‌گر ساختند.
مسؤولان نظامی، انتظامی، امنیتی و اجرایی خراسان رضوی از جمله استاندار، رئیس کل دادگستری استان و امام جمعه مشهد نیز در این راهپیمایی همدوش مردم حضور یافتند.
دستنوشته‌هایی در اعتراض به بی‌تدبیری
راهپیمایان در این مراسم علاوه بر پلاکاردهایی که در آن آشوبگران و حامیان آنها محکوم شده بود دستنوشته‌هایی در مورد شرایط اقتصادی کشور داشتند و خواستار چاره‌اندیشی دولت در این زمینه شدند. «نبرد با بیکاری حرف دل امت است» از جمله این دستنوشته‌ها بود.
سایر دستنوشته‌هایی نیز که در این راهپیمایی و راهپیمایی سایر شهرها بر دستان مردم به اهتزاز درآمده بود حکایت از این داشت که مسؤولان نباید حضور مردم در این تجمعات را به معنی رضایت آنها از شرایط اقتصادی موجود بدانند.
به عنوان مثال یکی از راهپیمایان دستنوشته‌ای با این مضمون در دست داشت: «ما صدای ملتیم نه حامی بی‌تدبیری دولت.»
یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روی کاغذ بزرگی که در دست داشت نوشته بود: اصلاح اقتصادی با شوک دادن نمی‌شه؛ آشوبگر بی‌ریشه، ایران دمشق نمی‌شه.
«مردم گله‌مندند اما پای نظام و رهبری، ایستاده‌اند»، «نه به آشوب و اغتشاش، آری به تجمع مطالبه حق» و «شد اقتصاد ناکام، در انتظار برجام» از دیگر شعارهایی بود که روی دستنوشته‌ها خودنمایی می‌کرد و بسیاری از راهپیمایان هم جملاتی از رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت چاره‌اندیشی دولت برای مشکلات اقتصادی در دست داشتند.
تجمعات مردمی در استان‌های مختلف
مردم برخی از شهرهای استان خوزستان هم در محکومیت حرکت اخیر اغتشاشگران و دفاع از امنیت و اقتدار کشور راهپیمایی کردند.
مردم ماهشهر ساعت 10 و 30 دقیقه از میدان امام خمینی (ره) به سمت مصلای نماز جمعه در محکومیت اغتشاشگران و دفاع از امنیت ملی راهپیمایی کردند. مردم آبادان، باغملک، اندیمشک، بهبهان و خرمشهر هم در راهپیمایی‌هایی اغتشاشات را محکوم کردند و مردم اهواز نیز برای محکومیت اغتشاشگران امروز راهپیمایی می‌کنند.
نمازگزاران اصفهانی هم با راهپیمایی خودجوش در برخی شهر‌ستان‌ها و اعلام انزجار از آشوبگران، صف خود را جدا کردند.
مردم دامغان، مهدیشهر و سرخه در استان سمنان هم در اقدامی خودجوش در دفاع از ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران علیه اغتشاشگران راهپیمایی کردند.
سمنانی‌ها نیز قرار است امروز در حمایت و حراست از حریم امنیت و اقتدار ملی و محکومیت اقدامات آشوبگرانه اخیر راهپیمایی کنند. این راهپیمایی در گرمسار یکشنبه برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها