قطار تهران- کاشان پایان هر هفته علاقه‌مندان به تماشای جاذبه‌های کویر را به مقصد می‌رساند

کویر ، چشم انتظار گردشگران ریلی

گردشگری ریلی، کودک نوپای گردشگری داخلی ایران است که تولدش با مسیر جذاب و دیدنی سوادکوه آغاز شد؛ جذابیت مسیر از یک سو و راحتی این سبک از سفر، پای بسیاری از علاقه مندان را به ایستگاه راه آهن باز کرد و مسافران قطار گردشگری شدند. بعد از تجربه اولین مسیر، قطار لرستان، ملایر، گیلان و قزوین هم توانستند موج جدیدی از مسافران را با خود همراه کنند، اما شنیده شدن صدای سوت قطار برای نخستین بار در ایستگاه کاشان، روایتی تازه است. برای مردم منطقه، کویر مکانی مقدس است و پای آدم‌ها به آن باز نمی‌شود مگر آن‌که کویر آنها را طلبیده باشد. علاقه مندان مشتاق گردشگری ریلی این بار باید بیشتر از همیشه ذوق سفر داشته باشند، چرا که کویر آنها را طلبیده و قرار است هر هفته، قطار گردشگری مهمان دیدنی‌های شگفت انگیز کاشان باشد. جادوی شهر زیر زمینی نوش آباد، لذت قدم زدن در باغ فین، نگین حیاتبخش کاشان و همراه شدن با پاکی مقدس گونه چشمه سلیمانیه از یک سو و دل سپردن به جادوی معماری خانه‌های کاشان، تنها بخشی از این سفر شگفت انگیز است. جذاب ترین لحظات این سفر، رسیدن به دل کویر است؛ جایی که فقط پای دعوتی‌ها به آن باز می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۸۵۰۶

1. از ایستگاه راه آهن تهران تا ...
راه اندازی قطارهای گردشگری، شور و هیجان سفر را بیش از همیشه به ایستگاه راه آهن تهران آورده است، طوری که پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها، ایستگاه راه آهن پر از گروه‌های مسافران مشتاقی است که راهی تور ریلی می‌شوند. امروز اما اینجا همه مشاق کویر هستند؛ یک سفر ریلی کویری. نخستین قطار گردشگری کاشان با 170 مسافر مسیرش را آغاز کرد و گرچه انتظار می‌رفت راهنمایان گردشگری درباره تعداد ایستگاه‌ها و مناظر دیدنی بین راه توضیحاتی ارائه کنند، اما این‌طور نشد. در نخستین قطار گردشگری کاشان مسافران برای نخستین بار گوش به رادیوی قطار سپردند که مجری آن به طور زنده از دیدنی‌های کاشان برای مسافران توضیح داد و مدیریت پخش موسیقی و ارائه برخی اطلاعات هم در خصوص یکی از اصلی ترین جاذبه‌های سفر به نام کویر ابوزیدآباد صحبت کرد. هرچند در ادامه مشکلات فنی قطار، این رادیو تا انتهای مسیر همراه مسافران نبود و به جای آن اجرای موسیقی زنده در برنامه قرار گرفت. به‌این ترتیب مسافران از شهر قم عبور کردند و با عبور از دل کویر و تماشای شوره زارهای مسیر ریل، به کاشان رسیدند.

2. و رسیدیم به کاشان سحرانگیز
کاشانی‌ها با لهجه شیرینشان سال‌هاست میزبان مسافران مشتاقی هستند که می‌خواهند چشم‌ها را به سروهای سبز باغ فین و گوش‌هایشان را به نوای فواره بسپارند.
کاشانی‌ها رسم میزبانی را خوب بلدند و نمایشی از شور و شوق آنها در ایستگاه راه آهن کاشان با اجرای موسیقی محلی برای نخستین مسافران قطار گردشگری کاشان، گواهی بر این‌ ادعاست.
میزبانان در ایستگاه راه آهن کاشان با دود اسفند، فرش قرمز و شربت گلاب، رسم میزبانی را خوب به جا آوردند و شوق رسیدن گردشگرانی تازه به سرزمینشان را جشن گرفتند. گروهی از مسافران به انتخاب خود راهی جاذبه‌ای کمتر شناخته شده به نام شهر زیرزمینی نوش آباد شدند و گروهی هم عازم تماشای خانه‌های تاریخی.

3. نوش آباد جادوی زیرِ زمین
چند سالی است در کنار همه جاذبه‌های کاشان، بازدید از شهر زیرزمینی نوش آباد یا همان شهر زیرزمینی اویی در برنامه‌های گردشگری قرار می‌گیرد. بخشی از مسافران نخستین قطار گردشگری کاشان هم که مشتاق این سفر بودند، راهی نوش آباد شدند. قصه مردم کویر سال‌هاست با قنات به زیر زمین گره خورده بود، اما پیدا کردن شهر زیرزمینی در نوش آباد، گوشه‌ای دیگر از این پیوندهای کویرنشینان با زیر زمین را به نمایش گذاشت . تصمیم مجریان گردشگری ریلی برای بهره گرفتن از راهنمای محلی بهترین تصمیم این سفر بود.
محمد علوی، راهنمای محلی با جان و دل از رمزهای کویر و کویرنشین سخن می‌گفت و هر گوشه از این مسیر را با چنان شعفی به مسافران ارائه کرد که همه گردشگران با این توضیحات، بودن در شهر زیرزمینی را شانس خود دانستند. برای رسیدن به اویی باید چهل و هفت پله آب انبار را پیمود. انبار و شهرزیرزمینی کمتر از یک دهه است که به وسیله کانالی به طول ۲۲متر به شهر زیرزمینی وصل شده اند و این ارتباط برای استفاده بازدید کنندگان از پله‌های آب انبار و امکان ورود به شهر زیرزمینی است؛ چرا که به گفته راهنمای محلی، شهر زیرزمینی هیچ ورودی قابل رویت نداشته و در طول زمان مردم از طریق تنور خانه‌ها یا مسیرهای قنات به آن وارد می‌شدند. به محض ورود، شکوه آب انبار، گردشگر را محو تماشا می‌کند. آب انبار صفوی قدمت ۵۰۰ ساله دارد، اما شهرزیرزمینی که ساختش به اواخر دوره ساسانی می‌رسد1500 سال قدمت دارد. بازدید از معماری شگفت انگیز دست کند و تنفس اکسیژن و شنیدن نام پاسکال در اتاق اکسیژن شهر زیرزمینی از خاطره‌های این سفر است. هوای مطبوع که از طریق چاه‌های هوا شبیه حرف ل در طبقات تامین می‌شده، مهر تائیدی بر آن است که چند قرن قبل از قانون پاسکال،نوش آبادی‌ها موضوع اختلاف ارتفاع و اختلاف فشار را برای ایجاد گردش هوا می‌دانستند. ابراز رضایت مسافران از حضور در نوش آباد گواه آن بود که مجریان قطار گردشگری به درستی این فرصت را در اختیار مسافران گذاشته‌اند.

4. قدم زدن در شاهکارهای معماری ایران
خانه‌های تاریخی کاشان شهره گردشگری ایران هستند. معماری فوق العاده ایرانی با فرصت قدم زدن در اندرونی‌ها و حیاط‌های بیرونی خانه طباطبایی‌ها و بروجردی‌ها، حال هر مسافری را خوب می‌کند. معماری ایران برای همه طاق و چشمه‌هایش، آرامش را تعریف کرده است. در این میان، مسافران ریلی با روایت خانه بروجردی‌ها و علت شباهت آن به خانه طباطبایی‌ها که قصه‌ای عاشقانه دارد، آشنا شدند که شرط خانواده طباطبایی برای پذیرفتن داماد از خانواده بروجردی ساخت یک عمارت شبیه خانه طباطبایی بوده است. حالا این خانه‌ها به گنجینه‌های بی‌نظیر معماری ایران تبدیل شده اند که با تزئینات شکوهمند، گچبری‌ها و نقاشی‌ها برای گردشگران لحظاتی مملو از آرامش را رقم می‌زنند. گذر از پیچ وخم‌های راهرو و هشتی‌ها و عبور از فضاهای هنری با ترکیب‌های هندسی فوق‌العاده، چشم اندازی دل انگیز برای گردشگران ریلی به همراه داشت و خاطره این سفر را در ذهنشان ماندگار کرد.

5. گذر از باغ شاهی
اگر چه امروز نام باغ فین کاشان بیشتر با داغ قتل امیر کبیر گره خورده است، اما قصه ساخت یک بهشت روی زمین در باغ فین روایت می‌شود. روایتی که از چشمه سلیمانیه و تمدن سیلک آغاز می‌شود و با نام باغ شاهی در سلسله صفوی ادامه پیدا می‌کند و با داغ امیر به پایان می‌رسد. قدم زدن میان سروهای بلند قامت فین برای مسافرانی که از شلوغی شهر، رهسپار ریل شده بودند، زمانی جذاب تر شد که عمر 222 ساله سروهای قدیمی فین، برایشان گفته شد و اعجاز حوض جوش را از نزدیک دیدند؛ حوضی در ضلع جنوبی باغ که همزمان 80 حفره آن،کار ورود آب و 80 حفره کار خروج آب را انجام می‌دهند . حیرت مسافران از شاهکار مهندسی سامانه انتقال آب در قدیم وقتی بیشتر شد که فهمیدند هنوز ناشناخته‌های زیادی از همین سیستم وجود دارد.

6. ابو زید آباد به جای مرنجاب
بعد از صرف ناهار، مسافران ریلگردی عازم شدند تا یکی از ناب ترین لحظات این سفر را تجربه کنند. معروف ترین منطقه کویری کاشان، مرنجاب است اما چرا کویر ابوزید آباد برای مسافران انتخاب شده بود؟ حامد خلیلی، مجری قطار گردشگری کاشان در این باره به خبرنگار جام‌جم توضیح داد: برنامه ریزی تورهای ریلی، مهم ترین دغدغه، محاسبه دقیق زمان اجرای تور است چرا که قطار راس ساعت از ایستگاه راه آهن مقصد حرکت می‌کند. بنابراین انتخاب مقاصد گردشگری بر‌اساس نزدیکی به یکدیگر و بهره مندی مسافر از حداکثر زمان مد نظر است. نکته‌ای که در خصوص کویر مرنجاب است، فاصله مسیر خاکی 50 کیلومتری آن برای رسیدن است که با احتساب زمان برگشت این میزان به یکصد کیلومتر می‌رسد در حالی که این زمان برای رسیدن به کویر ابوزید آباد تنها پنج کیلومتر مسیر خاکی است. به این ترتیب مسافران بعد از حضور در کاروانسرای ابوزید آباد، راهی کویر سیازگه شدند.

7. قدمتان سرِ چشم
در کویر سیازگه اهالی با آش محلی، انارهای کاشان و برنامه جذاب سافاری به استقبال مسافران آمدند. عباس سلمانی یکی از اهالی منطقه با زبان محلی مردم کویر با مسافران سخن گفت. این فعال گردشگری منطقه ابوزیدآباد به جام‌جم گفت: امیدوارم قطار کاشان مسافران زیادی را به این منطقه بیاورد و اهالی هم رسم مهمان نوازی را خوب اجرا کنند، چرا که گردشگر برای منطقه روزی می‌آورد و همه ما می‌دانیم آنها که به کویر می‌آیند حتما دعوت شده‌اند.
حضور در کویر و قدم زدن در شن زارهای آرامش بخش و تماشای غروب کویر بخشی از جاذبه‌های این سفر بود. آخرین برنامه کویر، تماشای ستاره‌ها بر پهنه کویر و دورهمی در گرمای آتش بود.
یکی از مهم ترین دغدغه‌های مجریان تورهای گردشگری ایجاد نشاط بین مسافران و حس همدلی و همراهی در بین جمع بزرگ مسافران ریلی است. در برنامه نخستین قطار گردشگری کاشان، اجرای استندآپ کمدی، برگزاری موسیقی زنده،برگزاری مسابقه بین مسافران و حتی دعوت از اهالی محلی برای ارائه توضیحات در خصوص ویژگی‌های منطقه حتی غذای محلی از نقاط قوتی بود که رضایت مسافران را به همراه داشت.
قطار گردشگری کاشان هر هفته با ظرفیت 300 مسافر از مقصد راه آهن تهران به سمت ایستگاه راه آهن کاشان حرکت می‌کند و علاقه مندان با پرداخت 258 هزار تومان از همه امکانات این تور گردشگری استفاده می‌کنند.

شهرزاد باباعلی پور

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها