حملات شبانه اسرائیل به اطراف دمشق 2 کشته برجای گذاشت

صهیونیست‌ها در آسمان دمشق

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر معلق رژیم صهیونیستی برای تثبیت جایگاه سیاسی خود درون سرزمین‌های اشغالی دست به ماجراجویی‌هایی در بیرون می‌زند. این ماجراجویی‌ها اخیرا با حمله به نیروهای وابسته به جهاد اسلامی در غزه و سوریه تشدید شد و حال با حملات هوایی به اطراف دمشق ادامه پیدا کرده است . هدف درجه اول این حملات آنچنان که گفته شد تثبیت موقعیت لرزان و سیاسی بنیامین نتانیاهو در داخل اسرائیل است، زیرا به‌دلیل ناکامی‌های سیاسی باید روانه زندان شود و به همین دلیل می‌کوشد با این مانورهای نظامی خود را به عنوان یک مهره غیرقابل جایگزین در صحنه نگه دارد.
کد خبر: ۱۲۳۸۴۸۲

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بامداد دیروز رژیم صهیونیستی در تجاوزی جدید به حریم سوریه، با چند راکت حومه دمشق را هدف گرفت. به گفته سانا در این حملات دو شهروند سوری (غیرنظامی) جان خود را از دست داده‌ و یک نفر نیز زخمی شده است. برخی منابع خارجی تعداد را تا ده نفر نیز گفته‌اند. یک منبع نظامی سوری به سانا گفت: «ساعت یک و 20 دقیقه بامداد روز چهارشنبه، نیروی هوایی اسرائیل از دو محور جولان اشغالی و مرج عیون لبنان، اطراف شهر دمشق را با تعدادی موشک هدف گرفت که پدافند هوایی ما به شکل فشرده با آن مقابله کرد و توانست موشک‌های متخاصم را رهگیری و بیشتر آنها را قبل از رسیدن به هدف، منهدم کند». سانا درعین حال گفت «ترکش یکی از موشک‌ها به یک منزل مسکونی در شهرک سعسع در جنوب غرب دمشق سبب تخریب خانه و شهادت دو فرد و زخمی شدن شماری دیگر شد که برای درمان به بیمارستان‌های قنیطره منتقل شدند». یک منبع امنیتی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ۱۲ موشک شلیک کردند و نیروهای هوایی سوریه ۹ موشک‌ را توانستند رهگیری و منهدم سازند.
صبح روز سه‌شنبه رسانه‌های رژیم صهیونیستی از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار حملات راکتی در شهرک‌های صهیونیست‌‌نشین جولان خبر دادند. ساعتی بعد ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد چهار راکت از سوریه به جولان شلیک شده است. این در حالی بود که سوری‌ها دراین باره هیچ‌گونه خبری نداشتند. هفته گذشته در یک حمله همزمان هواپیماهای رژیم صهیونیستی بخش‌هایی از غزه و خاک سوریه را هدف قرار دادند که در جریان آن تعدادی از اعضای جنبش جهاد اسلامی به شهادت رسیده یا زخمی شدند. یکی از این افراد فرمانده بهاء ابوالعطاء بود که پیکر او طی مراسم خاصی در غزه تشییع و به خاک سپرده شد. رژیم صهیونیستی ابوعطاء را یک بمب ساعتی توصیف کرده بود. گروه‌های مقاومت فلسطینی به تلافی این حملات صدها موشک و راکت به سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند. قدرت آتش فلسطینی‌ها به حدی بود که بنیامین نتانیاهو مجبور شد طرح پیشنهادی از سوی مصر و سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه را بپذیرد. البته آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل در این باره گفت: جنگنده‌های ما ده‌ها هدف نظامی وابسته به ارتش سوریه را در داخل اراضی این کشور هدف گرفتند که این اهداف شامل موشک‌های زمین به هوا، مقرهای فرماندهی، انبارهای سلاح و پایگاه‌های نظامی و در پاسخ به حملات موشکی روز سه‌شنبه از اراضی سوریه بود.
رجزخوانی صهیونیستی
مقامات رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله بامدادی دیروز زبان به تهدید گشوده و حتی سران ایران را نیز تهدید کردند. به گزارش فارس، بنیامین نتانیاهو مدعی شد: «قبلا به صراحت گفته بودم، هر کسی به ما آسیب بزند، ما حمله مقابله به مثل خواهیم کرد. این کاری است که دیشب در قبال اهداف نظامی ایرانی و سوری در سوریه انجام دادیم». بعد از نتانیاهو، «نفتالی بنت» وزیر جنگ این رژیم به تهدید مستقیم ایران روی آورد و مدعی شد حتی «سران تهران نیز در امان نیستند». به نوشته وبگاه تایمز اسرائیل، بنت با ادعای این‌که قواعد بازی در میدان نبرد تغییر کرده، گفت: «هر کسی که در روشنایی روز به اسرائیل حمله کند، شب را به‌سر نمی‌برد».
این رجزخوانی‌های توخالی در حالی است که عملیات راکتی چند روز پیش جنبش جهاد اسلامی در غزه، خواب را از چشمان صهیونیست‌های ساکن جنوب فلسطین اشغالی و حتی تل‌آویو ربود و مراکز دولتی و خصوصی مدتی تعطیل شد. در همان روز نخست اعلام شد بیش از یک میلیون اسرائیلی از ترس به پناهگاه‌ها رفته‌اند. از این رو تحلیلگران معتقدند حملات نظامی و لفظی صهیونیست‌ها به‌خصوص بنیامین نتانیاهو برای آن است که وی قصد دارد به این وسیله خود را در صحنه سیاسی اسرائیل نگه داشته و به عنوان یک شوالیه مقتدر برای حراست از این رژیم معرفی کند. فردی که جایگزینی ندارد تا به این وسیله گروه‌ها و احزاب اسرائیلی را ناچار به پذیرش شرایط وی و ائتلاف با حزب لیکود سازد. ائتلاف لیکود در انتخابات اخیر نتوانست بیش از 32 کرسی پارلمان را به دست آورد و حدود یک سال است که از تشکیل یک کابینه عاجز مانده است .
محکومیت‌ها
جنبش جهاد اسلامی ضمن محکومیت حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه، حمایت کامل خود را از این کشور اعلام کرد. میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز ضمن غیرقانونی دانستن تجاوز جدید صهیونیست‌ها به سوریه آن را محکوم کرد. به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» بوگدانوف با بیان این‌که حملات موشکی اسرائیل به خاک سوریه در «تضاد آشکار با قوانین بین‌المللی» است، افزود: «بعد از حمله اسرائیل به سوریه، روسیه با تمام شرکای خود در تماس است و تلاش می‌کند جزئیات آن را به دست بیاورد». حملات مکرر رژیم صهیونیستی به بخش‌هایی از خاک سوریه درحالی است که محافل بین‌المللی بخصوص سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری در این باره سکوت محض کرده‌اند. دولت سوریه می‌گوید هر بار که چنین حملاتی صورت گرفته به سازمان ملل شکایت برده است، اما هیچ گوش شنوایی برای آن پیدا نمی‌شود. به همین دلیل گروه‌های فلسطینی و دولت سوریه می‌گویند تنها راه برای مقابله با تجاوزات صهیونیستی مقاومت مسلحانه و مقابله به مثل خواهد بود.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها