در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
شکست خوردیم، اما ناامید نشدیم
داستان طراحی این کسب و کار نوپا تقریبا برمیگردد به سه سال پیش که با برخی از دوستانم درصدد طراحی سایت خرید و فروش با موضوع محصولات فرهنگی خاصه کتاب بودیم. سایت را طراحی کردیم، اما متاسفانه موفق نبودیم. بعدتر به حوزه فروش صنایع دستی که در حال حاضر صنعت و هنر رو به افول ایران ماست، ورود کردیم. پیشرفت چندانی در کار نداشتیم و این بار هم با شکست مواجه شدیم. عقیده و پیشنهاد من این بود که برای فروش محصولات محلی و صنایعدستی باید به صورت مستقیم با تولیدکننده در ارتباط بوده و از نزدیک با هم دیدار داشته باشیم.
بیشتر بخوانید : طرز تهیه رب انار خانگی
بسیار سفر باید...
به همین منظور به یکی از روستاهای محروم به نام «سیدآباد» که بین استان تهران و استان قم قرار دارد، سری زدیم. در این روستا بهصورت کاملا اتفاقی با پیرزنی آشنا شدیم که تنها محل درآمد او از بافت شال کمر با پشم شتر بود. در میان صحبتهایمان با این پیرزن متوجه شدیم که قدیمتر چون توان بیشتری داشته، میتوانسته برای فروش این شالها به شهر برود و به قول خودمان برای محصولش بازاریابی کند، اما حالا که دست و پایی برای این کار ندارد بالطبع درآمد خیلی کمی از این راه برای خود کسب میکند. ما شالهای بافته شده را خریدیم و توانستیم بازار خوبی برای همین تعداد محدود ایجاد کنیم. ما در این سفر به این نتیجه رسیدیم که وقتی میشود با حداقل تلاش و امکانات در کنار هدفگذاری درست و دقیق، بازار خوبی برای کسب و کارهای خرد و کوچک درست کرد، پس نیازی به سرمایهگذاریهای آنچنانی نیست. همینطور نیاز نیست در روستاها و مناطق محروم که تقاضای کمی برای محصولات تولیدی وجود دارد، اقدام به تاسیس کارخانه یا کارگاه کرد و این نقطه سرآغاز داستان ما بود.
محصولات یک بازار عجیب
بازار اجتماعی شاید نمونههای زیادی نداشته باشد تا شما اطلاعات زیادی در مورد آن داشته باشید. اینبازار، بازاری است که براساس انسانها شکل میگیرد. بسیاری از تولیدکنندهها امروز در گروهها و شبکههای اجتماعی صفحهای برای عرضه و فروش دارند. در واقع این صفحات ویترینی برای کالای تولید شده است.
در کنار این در این صفحات افراد داستان زندگی خود را تعریف میکنند و مخاطب تقریبا در جریان و روند تولید این محصولات قرار میگیرد. ما در سایت «باسلام» یا همان «بازار اجتماعی سلام» هم همین کار را کردهایم. نگاهمان در این سایت بیشتر به سمت کالای اصیل و با کیفیت ایرانی است. کارمان را با کسب و کارهای خانگی و روستایی و کارگاههای کوچک شروع کردیم و دنبال برندهای معتبر و کارخانههای بزرگ نبودیم. به عنوان مثال اگر کالایی که عرضه میکنیم یک قوطی یا شیشه رب گوجه فرنگی یا رب انار است، همین رب از نوع خانگی و کاملا ارگانیک است که در سایت ما جای دارد، وگرنه رب انار یا گوجه فرنگی که محصول یک شرکت معتبر باشد به اندازه کافی بازار و ویترین برای فروش دارد. در واقع در سایت باسلام محصولات گمنام اما اصیل و مرغوب در جایگاه ویژه نشستهاند. کمکم به گروه ما افرادی اضافه شدند که تجربه کار در روستا و مناطق محروم یا اردوهای جهادی را داشتند و اطلاعات بهتر و دقیقتری از تولیدات روستا عرضه کردند.
دوست مشتریها
شما به عنوان یک مشتری چیزی را میخرید که شناخت کافی و کاملی در مورد آن دارید. چرا با تمام اطلاعاتی که شما در غرفه تولیدکنندهها به دست میآورید کاملا با پشت صحنه تولید محصول آشنا میشوید. علاوه بر این میتوانید مطمئن باشید که کالای اصیل و باکیفیت ایرانی را بدون واسطه از تولیدکننده خریداری کردهاید. خیالتان هم راحت باشد. پول شما تا زمانی که محصول به دست شما برسد، در «باسلام» میماند تا شما کیفیت محصول را مورد تایید قرار دهید، پرداخت پول تولیدکننده در گرو تاییدیه شماست. یعنی اگر از خریدتان راضی نبودید و کالایی که دریافت کردید آن چیزی نبود که تبلیغش را دیده یا خوانده بودید، خیلی راحت میتوانید پولتان را پس بگیرید و نکته آخر اینکه شما در این سایت تنها خرید نمیکنید بلکه با تولیدکنندهها و خریدارهای دیگر وارد دوستی و تعامل میشوید، فعالیت و زندگی تولیدکنندههای مورد علاقهتان را دنبال میکنید و در ارتقای محصولاتشان کمک میکنید. حتی میتوانید سفارش بدهید چیزی را اولین بار برای شما تولید کنند.
اگر تولیدکننده هستید با ما باشید
برای خود درآمدزایی کنید
هر تولیدکنندهای میتواند با ثبت نام در سایت و درخواست غرفه، بدون پرداخت هزینه یک غرفه مجازی در سایت «باسلام» داشته باشد. چیزی که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تولید محتوا در سایت است. این محتوا در دو قالب عکس یا ویدئو در مورد محصول و نوشتهای در مورد شخص تولیدکننده است. اگر خود فرد تولیدکننده بتواند داستانش را بنویسد که هیچ، در غیر این صورت دوستان و همکاران من در تحریریه به این فرد کمک میکنند تا داستان زندگی خود را بنویسد، چرا که برای ما انسانها مهماند نه محصولات. این داستان باید طوری باشد که اگر شما به عنوان یک مشتری داستان زندگی فرد تولیدکننده را خواندید، مجذوب سبک و محل زندگی و تمام مراحل تولید محصولش شوید و برای خرید از این شخص ترغیب شوید. علاوه بر این مشاوران در تیم اقتصادی به تولیدکننده مشاوره و آموزشهایی میدهند تا بهتر و بیشتر بتوانند محصولشان را عرضه کنند. تا اینجای کار هیچ کدام از این کارها برای غرفهدار هزینهای ندارد. اما بالطبع ما هم هزینههایی داریم که باید تامین شوند. برای این کار سرمایهگذار داشتهایم و در کنار آن بابت هرتراکنشی که در سایت صورت میگیرد، متناسب با نوع قراردادی که با تولیدکننده بستهایم بین 5 تا 9 درصد به عنوان حقالزحمه برداشت میشود.
الهام فیروزبخت
خبرنگار
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین: