زباله‌سوز هنوز احداث نشده و معلوم نیست پولش جور بشود یا نه، برخی فعالان محیط‌زیست جبهه گرفته‌اند که اصلا چرا زباله‌سوز، حالا که می‌خواهید پول خرج کنید طوری باشد که آسیب بیشتری به محیط‌زیست نرسد. می‌گویند زباله‌سوز زباله‌ها را می‌سوزاند، اما گازهای سمی گلخانه تولید می‌کند و هوای دلپذیر استان‌های شمالی را آلوده و نفسگیر می‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۶۷۹۱

محمد درویش، فعال محیط‌زیست دراین باره به جام‌جم می‌گوید: الان چند سالی است که با توجه به خطر انتشار گازهای گلخانه‌ای حتی در اتحادیه اروپا هم توصیه می‌شود از روش‌های سوزاندن زباله یعنی زباله‌سوزها استفاده نشود و مسؤولان بروند به سمت کاهش سرانه تولید زباله و همچنین تفکیک زباله از مبدا به جای سوزاندن آنها و برگرداندن آن سرمایه‌های ارزشمند از طریق بازیافت‌شان.
درویش دراین خصوص به مکتب جدیدی به نام بلواکونومی یا اقتصاد آبی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد در این مکتب جدید گفته می‌شود که ما در دنیای جدید چیزی به نام زباله نداریم و هرچیزی که اسمش زباله است، درواقع ماده اولیه یک صنعت دیگر باید باشد. درواقع اگر چیدمان صنعت در یک کشور درست باشد، آن‌وقت می‌شود از بقایا و پسماند یک صنعت به عنوان ماده اولیه در یک صنعت دیگری استفاده کرد و به این ترتیب چالشی به نام زباله را به فرصت تبدیل کرد.
به گفته وی، از طرفی زباله‌سوزها نیاز به آب فراوان دارند و در کشورهایی مثل کشور ما که در کمربند خشکی جهان قرار دارند، اصولا نابخردانه است که ما منابع آبی‌مان را برای سوزندان زباله‌ها هدر بدهیم، پس بهترین کار این است که اول برویم سراغ تفکیک زباله‌ها در مبدا و تلاش کنیم تا زباله‌های تر تبدیل به کمپوست و به مرور جایگزین کودهای شیمیایی شود تا بتوانیم محصولات غذایی باکیفیت‌تری برای مردم تهیه کنیم و همزمان مصرف کودهای شیمیایی را کاهش دهیم. زباله‌های خشک را هم به تفکیک شیشه و فلزات و... تفکیک و دوباره وارد چرخه استفاده کنیم. با این حساب و درنهایت چند درصد زباله‌های بیمارستانی و آلوده باقی می‌ماند که امحای آنها هم دستورالعمال‌های خاص خودش را دارد.
به عقیده درویش روش خردمندانه همین است و بس و پناه بردن به زباله‌سوز که همه جای دنیا منسوخ شده جای بحث و اشکال است.
مسؤولان شهری اما چندان موافق این مباحث محیط‌زیستی نیستند کمااین‌که حاجی‌پور، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت درخصوص زباله‌سوز سراوان به ما می‌گوید: ما به مشکل انتشار گازهای سمی گلخانه‌ای هم فکر کرده ایم و سراغ سازنده‌ای رفته‌ایم که بالاترین استاندارد را درخصوص رعایت این موارد دارد.
به گفته وی شرکت سازنده مورد قرارداد شهرداری رشت همین حالا در مرکز یکی از شهرهای چین چندین زباله‌سوز احداث کرده که گازهای سمی آنها قبل از خروج تصفیه و پایش می‌شود و از این نظر مشکلی نیست.
اما این‌که چرا باید حتما از زباله‌سوز استفاده شود، سؤالی است که حاجی‌پور درخصوصش می‌گوید ما الان مشکل تفکیک زباله در مبدا و مقصد شهرهایمان را نداریم، گرچه مردم همکاری خوبی ندارند، اما خود شهرداری این کار را انجام می‌دهد، با این حال هرچقدر هم که زباله‌ها تفکیک شده باشند، باز خود زباله‌های تر وقتی به سایت می‌رسند، به همراه کیسه‌های پلاستیکی هستند که 10 درصد زباله‌ها می‌شود و در کل 30 تا 40 درصد زباله‌ها موادی است که جزو مواد عالی و کودی محسوب نمی‌شود و بازیافتی هم نیست و برای امحای آنها راهی بجز سوزاندن وجود ندارد. ضمن این‌که این زباله‌ها در زباله‌سوز سوزانده و تبدیل به انرژی برق می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها