نگاهی به برخی نقاط قوت و ضعف شبکه ورزش با مرور جدول پخش یک هفته این شبکه

شبکه‌ای برای همه فصول

چینش جدول پخش یکی از سخت‌ترین کارهای تیم مدیریتی هر شبکه تلویزیونی است؛ اتفاقی که نیازمند درک درست نیازهای مخاطب هدف شبکه و علاقه‌مندی‌های آنها، شناخت فواصل زمانی‌ای که مخاطبان بیشتر به شبکه رجوع می‌کنند و...، بخشی از نکاتی است که طراحان جدول پخش یک شبکه تلویزیونی باید به آن توجه کنند. البته این همه ماجرا نیست و از آنجا که به قول قدیمی‌ها «مُشک باید خود ببوید، نه آن‌که عطار بگوید»، بخش مهمی از ماجرای چینش جدول پخش یک شبکه، محتوای تولید شده برای پخش و کیفیت و تنوع آن است و این یعنی هر شبکه تلویزیونی ابتدا باید متناسب با نیازهای مخاطبش برنامه تولید و پس از آن به شیوه‌ای منطقی و متناسب برای این برنامه‌ها زمان پخش تعیین کند.
کد خبر: ۱۲۳۵۵۲۹

برای فوتبالی‌ها همیشه جا هست!

با نگاهی به وضعیت جدول پخش شبکه ورزش در یک هفته (به عنوان مثال از اول آبان تا 8 آبان 98) می‌توان به یک الگوی تقریبا ثابت در جدول پخش این شبکه پی برد. جدول پخش شبکه ورزش در ساعات ابتدایی و انتهایی هر روز، معمولا بر مبنای پخش مسابقات ورزشی خارجی طراحی شده است. برنامه‌ای که همیشه یک پای آن پخش مسابقات فوتبال خارجی است و از این نظر برای آنها که دغدغه تماشای بازی‌های مهم لیگ‌های اروپایی یا رقابت‌های تدارکاتی تیم‌های مهم فوتبال در سطح ملی را دارند، شبکه ورزش همیشه گزینه‌های خوبی برای ارائه دارد.
البته این شبکه برای علاقه‌مندان به فوتبال خارجی برنامه‌های دیگری نیز دارد که بدون شک مهم‌ترین آنها برنامه «فوتبال 120» است. برنامه‌ای که پس از مدتی جای خود را در میان دوستداران فوتبال خارجی باز کرد تا حالا به اصلی‌ترین برنامه تلویزیون در زمینه تجزیه و تحلیل بازی‌های مهم لیگ‌های اروپایی و دیگر کشورهای خارجی تبدیل شود.
در کنار پخش رقابت‌های مهم خارجی، این شبکه در زمینه پخش مسابقات داخلی لیگ برتر فوتبال و تجزیه و تحلیل این رقابت‌ها از طریق برنامه «شب‌های فوتبالی» نیز فعال است تا شبکه ورزش تبدیل به انتخابی خوب و مطمئن برای علاقه‌مندان به فوتبال شود.
از دوچرخه‌سواری تا صخره‌نوردی در یک جا
قطعا یکی از بزرگ‌ترین محاسن فعالیت شبکه ورزش آن است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای طرفداران ورزش‌هایی باشد که کمتر به آن توجه می‌شود. به عنوان مثال با مرور جدول پخش یک هفته این شبکه در تاریخ‌هایی که پیش از این ذکر شد، می‌توان هم برنامه‌هایی همچون «کوه‌گشت» - که به شکل تخصصی به اتفاقات و رویدادهای کوهنوردی و صعودهای ورزشی می‌پردازد - را مشاهده کرد و هم برنامه‌ای مثل تکواندوی ایرانی - که به بازنگری اخبار هفتگی تکواندو، نمایش اتفاقات جذاب و دیدنی و گاهی طنز از حاشیه رقابت‌های تکواندوی کشور و بررسی عملکرد تکواندوکاران کشور در رقابت‌های بین‌المللی می‌پردازد- اختصاص دارد.
پخش مسابقات ورزشی دوچرخه‌سواری (قهرمانی جهان انگلیس - 2019)، مسابقات ووشوی قهرمانی جهان 2019 - چین، اتومبیلرانی (قهرمانی اروپا اسپانیا - 2019)، موتورسواری (موتورسواری سرعت سوئد - 2019)، بدمینتون (بدمینتون آزاد چین - 2019)، جودو (مسابقات جودو جایزه بزرگ برزیل - 2019)، تیراندازی (مسابقات تیراندازی به اهداف پروازی - 2019) نیز نمونه‌های دیگری از تلاش‌های این شبکه در یک هفته کاری برای جلب نظر مخاطبان سایر رشته‌های ورزشی است.
سهم حداقلی برای مستندهای ورزشی
با مرور جدول پخش یک هفته‌ای شبکه ورزش در تاریخ‌های ذکر شده، می‌توان به فقدان جدی پخش مستندهای ورزشی در این شبکه پی برد، به‌طوری که در این بازه زمانی فقط یک مستند ورزشی در جدول پخش شبکه ورزش قرار گرفته است. هر چند شاید براساس دسته‌بندی فعالیت‌های شبکه‌های مختلف سیما و ماموریت‌های تعریف شده برای هر شبکه، مساله پخش مستندهای ورزشی به شبکه تخصصی مستند سیما سپرده شده باشد، ولی واقعیت آن است که مخاطب شبکه ورزش انتظار دارد در جدول پخش این شبکه در کنار مسابقات ورزشی و برنامه‌های تخصصی حوزه‌های مختلف، نگاهی هم به تازه‌ترین مستندهای ورزشی داخلی و خارجی داشته باشد. مستندهایی که پخش آنها می‌تواند تنوع سبد محصولات شبکه ورزش سیما را بیش از پیش خوش رنگ و لعاب کند.

جای خالی «خانم ورزش »
شبکه ورزش ابتکارات جالبی در زمینه راه‌اندازی برنامه‌های کاربردی ورزشی داشته که در نوع خود قابل تقدیر است. به عنوان مثال، راه‌اندازی برنامه «آقای ورزش» با محوریت مشاغل مختلف به آموزش حرکات ورزشی به منظور پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در حین کار و همچنین ورزش‌های صحیح در جهت حفظ و تقویت عضلات می‌پردازد یا در نمونه‌ای دیگر با برنامه «امروز ورزش کنیم» به تشویق خانواده‌ها برای تحرک بیشتر و رفتن به بوستان‌ها و انجام حرکات ورزشی صبحگاهی می‌پردازد. همچنین با برنامه «باشگاه خونگی» نیز به آموزش حرکات ورزشی، نرمش و همچنین تناسب اندام برای آن دسته از افرادی می‌پردازد که اکثر وقت خود را در خانه سپری می‌کنند. هرچند مورد آخر در دو نوبت ورزش بانوان و آقایان پخش می‌شود، اما با مرور جدول پخش یک هفته این شبکه می‌توان به نبود جدی برنامه‌ای ورزشی ویژه بانوان پی برد. برنامه‌هایی که به شکل تخصصی به آسیب‌شناسی ورزش بانوان، موانع و مشکلات آن بپردازد و بتواند کم‌کاری شبکه‌های دیگر را در این حوزه پوشش بدهد.

احسان سالمی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها