پاییز و زمستان، بهترین فصول برای سفر به جزیره کیش را از دست ندهید، جایی که شهرهای باستانی و مراکز خرید در کنار هم به حیات ادامه می‌دهند

ماتِ «کیش»

جنوبی‌‌ترین نقطه کشور است، همین عبارت ساده می‌گوید تابستان‌هایش بیش از حد تصور گرم است و پاییز و زمستان‌هایی جذاب و رویایی دارد؛ یعنی همین روزها و ماه‌های آینده که ادامه پاییز است و بعد هم زمستان از راه می‌رسد، می‌تواند روزهای خوبی برای سفر به جزیره‌ای باشد که نگین خلیج‌فارس است.
کد خبر: ۱۲۳۵۴۰۸

جزیره‌ای به نام کیش که البته در طول تاریخ هم بسیاری به آن چشم داشته‌اند و استعمارگران فراوانی را از سر خود باز کرده است. کیش جذاب است و برای جذابیتش هم دلایل فراوانی وجود دارد. این جزیره هم فرهنگ بومی خاص خودش را حفظ کرده و هم در کنارش با قرار گرفتن در فهرست مناطق آزاد ایران از نظر تجاری فضای خاصی را برای خرید و تفریح در خود دارد. حتما می‌دانید از کجا حرف می‌زنیم، از کیش و زیبایی و بکر بودن خاصی که هنوز در گوشه و کنار خود حفظ کرده و می‌تواند هم در یک گوشه خود شهری باستانی را داشته باشد و در گوشه‌ای دیگر کشتی معروف پرتغالی‌ها را. پارک‌های ساحلی بی‌نظیر و در کنارش ورزش‌های آبی جذابی که می‌شود بهترین‌هایش در ایران را در همین جزیره زیبا تجربه کرد.
مرکز خریدهایش هم از جذاب‌‌ترین بخش‌های این جزیره‌اند که آنها که رفته‌اند و تجربه‌اش را دارند می‌دانند چه فضای هیجان‌انگیزی است. حرف زدن از مراکز خرید هر چند جذاب است، اما خودتان می‌دانید آن‌قدرها هم ضروری نیست.
واقعیت این است که هر کداممان پایمان برسد به کیش اول از همه این مراکز را کشف می‌کنیم و یک دل سیر در آنها می‌گردیم، اما گفتن از جاذبه‌های پیدا و پنهان دیگر این جزیره می‌تواند اتفاق جذابی باشد که در صورت سفر احتمالی‌مان ما را به سمتشان بکشاند و تجربه‌های نابی را برایمان رقم بزند.
اول، خوشمزه‌ها
هر هفته اواخر مطلب سفر می‌رویم سراغ خوشمزه‌های سفر، اما این هفته می‌خواهیم از همین بخش شروع کنیم و بگوییم رفتید کیش لطفا چیزی فراتر از گردشگر باشید و سراغ تجربه‌های متفاوتی بروید. مثلا حواستان باشد فست‌فودها با همه بدی‌ها و جذابیت‌هایشان نشوند قوت غالبتان. بروید سراغ رستوران‌هایی که غذاهای سنتی مردم منطقه را در خود دارند و طعم‌های تازه‌ای را به شما عرضه می‌کنند.
در فهرست غذاهای محبوب جزیره کیش می‌توان به سمک مشوی اشاره کرد. طبیعتا وقتی به یک جزیره می‌رویم و در چند قدمی دریا هستیم، ماهی نقش بسزایی در چرخه غذایی مردم منطقه خواهد داشت. سمک مشوی هم ماهی سرخ‌شده مخصوص جزیره کیش است که مردم محلی آن را طبخ می‌کنند و طعم طبیعی و خوبی دارد. همچنین مضروبه را می‌توان جزو خوراک‌های پرطرفدار این منطقه دانست که قابلیت تطبیق با ذائقه‌های مختلف را دارد. این غذا ترکیبی از ماهی است که همراه نوعی سبزی و سیر تهیه می‌شود و طعم خوشمزه‌ای را شکل می‌دهد. مرگوگ یا مرقوق هم نوعی خورش مخصوص است که اهالی این جزیره طبخ می‌کنند و می‌تواند برای ساعاتی زندگی تان را به جایی که به آن سفر کرده‌اید نزدیک‌تر کند. ضمن این‌که اگر اهل سفر باشید، می‌دانید غذاهای بومی بهترین گزینه‌های خوراک در هر منطقه هستند و می‌توانند سلامت شما را هم طی مدت اقامت در آن منطقه بیشتر حفظ کرده و سرحال‌تر نگهتان دارند.

گردش در دوران باستان
شهرهای باستانی هر جا که هستند کلی رمز و راز حس‌های عجیب در خود دارند. ایران هم به سبب این‌که یکی از تمدن‌های کهن جهان است، شهرهای باستانی بسیاری را در سراسر خود جای داده است. شهر باستانی حریره در جزیره کیش هم یکی از این شهرهاست که می‌تواند سفرتان را حال و هوای متفاوتی ببخشد و از درگیری مداوم در مراکز خرید نجاتتان دهد! باور کنید راست می‌گویم، چرا باید مدام خرید کنیم و حواسمان به بخش مهم سفر یعنی تماشا کردن نباشد؟
و اما حریره کجاست؟ اگر به سمت شمال جزیره بروید و از کنار مجموعه ورزشی المپیک کیش عبور کنید به پشته‌های بزرگی از بناهای سنگی از ملات ساروج برخواهید خورد. این ویرانه‌های سنگی برجای مانده همان شهری است که از آن سخن می‌گوییم. حریره نام ملکه این شهر بوده که روی آن گذاشته شده است. اوج رونق شهر بین قرن چهارم تا دهم هجری قمری بوده که همزمان با رونق تجاری و اقتصادی جزیره کیش است، اما بقایای یافت شده در مرکز ساحل شمالی جزیره احتمال می‌رود به دوره ساسانی و اوایل اسلام تعلق داشته باشد که نشان‌دهنده قدمت این سکونتگاه است.
حریره شهری بندری، یکپارچه و متمرکز است که برخلاف دیگر شهرهای تاریخی ایران که از معماری درون‌گرا برخوردارند به‌صورت برون‌گرا ساخته شده است. با عبور در میان بقایای این مجموعه به‌ندرت می‌توانید سقف و طاقی سالم پیدا کنید و تنها قسمت‌های سنگی این بناها تا حدی پایدار باقی مانده‌اند. در کاوش‌های به عمل آمده در شهر، بخش‌های گوناگونی مانند مجموعه ساحلی، عمارت اعیانی، حمام، مسجد تاریخی، کارگاه شیشه‌گری، قنات، چاه‌ها و دالان‌های عجیب پیدا شده و می‌توانند شما را به سفری در دل زمان ببرند.
سفر به مسجد مرجانی
قنات یا کاریز کیش هم یک شهر 2500 ساله باستانی است که یکی از مناطق ویژه گردشگری در این جزیره است. این قنات در عمق ۱۶ متری زمین قرار گرفته‌ و سقف آن پوشیده از صدف و مرجان‌هایی است که بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط راهنمایان محلی، قدمتی معادل ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال دارد اما با توجه به این‌که بستر آهکی ـ مرجانی میزبان آن حاصل فعالیت مرجان‌های عهد حاضر است، سن آن بیش از چند هزار سال نمی‌تواند باشد.
این بنا تنها بنایی در جهان است که سقف آن مملو از صدف‌ها و مرجان‌های طبیعی است. مسجد یا نمازخانه شهر زیرزمینی کیش، تنها مسجد مرجانی در جهان است که سقف آن پر از سنگواره و فسیل‌های دریایی است.

از درخت همیشه سبز تا کشتی یونانی‌ها
درختان انجیر معابد (لور) جزیره کیش، به‌عنوان گنجینه‌ای طبیعی، جذاب و زیباست که عمر آن بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال برآورد شده‌است. در گذشته بر تنه آن گره‌هایی از پارچه و نخ زده شده بود که نشان از باورهای مردم منطقه داشته و به نوعی جنبه مقدس به آن می‌دهد و اهالی اعتقاد دارند که این درخت شگون دارد. اکنون برای جلوگیری از آسیب دور آن حصاری نرده‌ای کشیده شده و تمام گره‌ها را از آن باز کرده‌اند. درخت لور یا انجیر معابد معروف‌‌ترین درخت جزیره است و نگاه کردن به آن می‌تواند تجربه ناب و جذابی باشد.
کشتی یونانی هم یکی از جاذبه‌های معروف کیش است. این کشتی ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشسته و قبل‌تر بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک یونانی بود.
نام‌های کشتی به ترتیب امپایر ترومپت، نچرالیست، کوروش پارسی، همدان و هنگام به‌گل نشستن کولااف بوده ‌است. جالب است بدانید علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام است. ما که نمی‌دانیم شاید عاشق جزیره کیش شده و همان جا مانده است. حتما بروید تجربه‌اش کنید، همان‌طور که شن‌های نرم ساحل زیر پاهایتان می‌لغزند و خورشید می‌تابد، کشتی یونانی هم محزون و تنها به شما نگاه می‌کند. می‌توانید کلی داستان برایش بسازید و به روزهای تکراری یک کشتی در گل مانده بیندیشید.

هم ساحل، هم پارک
ساحل که خودش حسابی جذاب است، پارک‌ها هم از معمولی‌‌ترین نوع‌شان حتی می‌توانند حال آدم را عوض کنند. حالا حسابش را بکنید که در کیش می‌توانید بروید به پارک‌های ساحلی جذابی که چند مورد از آنها را معرفی می‌کنیم.
پارک ساحلی سیمرغ در محدوده بین جاده جهان و جاده دوچرخه‌سواری کیش یعنی در ضلع جنوب شرقی جزیره و در امتداد ساحل، پارک ساحلی سیمرغ قرار گرفته، جایی که کمربند دوچرخه‌سواری کیش است و تا چشم کار می‌کند آبی دریاست. با رفتن به پارک سیمرغ می‌شود با یک تیر دو نشان زد. خود پارک پر از جذابیت است و کسی تا حالا نشده برود و ناراضی برگردد، به‌خصوص اگر با خانواده‌تان به کیش رفته باشید.پارک ساحلی مرد ماهیگیر هم جاذبه دیگری است. شاید فکر کنید تنها کشتی یونانی است که تبدیل به نمادی از کیش شده است و همه برای تماشای آن به این جزیره می‌روند، اما باید بگوییم این جزیره کهن جاذبه‌های بسیاری دارد که هر کدام برای خودشان به نوعی نمادی برای این شهر به شمار می‌روند. پارک ساحلی مرد ماهیگیر یکی از همین نمادهایی است که در جزیره کیش وجود دارد و برای دیدن آن پیشنهاد می‌کنیم حتما به سمت کرانه شرقی جزیره بروید. اینجا، جایی است که هرکس از گشت و گذار در جزیره خسته می‌شود به آنجا می‌آید تا در زیر درختان تنومندش آرام بگیرد.
پارک ساحلی مرجان هم یکی دیگر از سواحل تفریحی جزیره کیش منطقه پارک ساحلی مرجان است که دارای آبی پایان‌ناپذیری از دریاست و تصویری ماندگار از جریزه کیش و دیدنی‌های این جزیره را نشانتان می‌دهد. حتما در طول سفر به کیش از پارک ساحلی مرجان در این جزیره دیدن فرمایید. بعد از تماشای آب‌های زلال پارک ساحلی مرجان به سمت بازار مرجان بروید و در آنجا خریدتان را انجام دهید. پس از خرید، دوباره به پارک برگردید و به تماشای غروب دیدنی آفتاب در این ساحل بنشینید.

سفر با طعم ورزش‌های آبی

از هیجان‌انگیزترین ورزش‌های آبی در کیش، شاتل سواری است که هم به صورت دسته‌جمعی و هم تک‌نفره امکان‌پذیر است. شما در این ورزش سوار یک تیوب می‌شوید و با قایق‌های تندرو با سرعت بسیار بالا روی سطح دریا کشیده می‌شوید و هیجان وصف‌ناپذیری را تجربه خواهید کرد. شاتل سواری ورزشی پر از هیجان و لذت بخش است. توصیه ما به شما این است اگر قصد سوار شدن به شاتل را دارید، باید ماهیچه‌های قوی داشته باشید تا موقع دور زدن قایق‌های تندرو از روی تویوب داخل آب نیفتید.
اسکوتر زیر دریایی کیش هم یکی از جدیدترین تفریحات آبی کیش اسکوتر زیردریایی است. این دستگاه امکان تجربه غواصی را برای همه افراد فراهم کرده است و بدون این‌که فرد نیازی به تجربه غواصی داشته باشید. می‌توانید به‌راحتی از این دستگاه بدون نیاز به حمل وسایل غواصی یا گواهینامه‌های مربوط و حتی بدون بلد بودن شنا در آب استفاده می‌شود.
فلای بورد کیش هم جذابیتی است که البته در صورت نترسیدن از ارتفاع می‌توانید سراغش بروید. فلای بورد یکی از ورزش‌های آبی است که با اتصال به یک جت اسکی شخصی روی هوا معلق نگه داشته می‌شود و با پمپاژ و فشار آب امکان مانور دادن و انجام حرکات نمایشی را می‌دهد.
و اما باید این را هم گفت که بزرگ‌‌ترین کیبل اسکی دنیا در جزیره کیش ایران قرار دارد، از همین‌رو این ورزش آبی توانسته جزیره کیش را در سطح جهان مطرح کند. این ورزش آسان، ایمن و لذتبخش، محدود به سن خاصی نیست و همه سنین می‌توانند از آن لذت کافی را ببرند. پارک کیبل اسکی کیش یکی از بهترین تفریحات کیش است که در تور کیش به‌راحتی نمی‌توان از آن گذشت.
پاراسل! یکی از لذتبخش‌‌ترین و محبوب‌‌ترین ورزش‌های آبی در کیش در بین کسانی است که می‌خواهند یک ورزش آبی جذاب را تجربه کنند. شما هنگام استفاده از این ورزش آبی همراه دوستان یا خانواده خود سوار بر چتر پاراسل می‌شوید و به وسیله قایق با سرعت کشیده می‌شوید و در آسمان آبی کیش اوج می‌گیرید. چتر پاراسل می‌تواند ارتفاعی بین
300ـ 150متر بالاتر از سطح دریا را برای شما فراهم کند. یکی از فعالیت‌هایی که بر خلاف تمامی موارد که تاکنون ذکر شد سبب می‌شود تمرکز شما بیشتر شود و آرامشی بی‌نظیر سراغتان بیاید، ماهیگیری است. این فعالیت را می‌توانید در کلوپ‌های دریایی کیش انجام دهید و حسابی لذت ببرید. البته این کلوپ‌ها تجهیزات لازم را هم در اختیارتان قرار می‌دهند. در این روش طعمه‌ای را با ریسه لیدر (نخی از جنس فلز با روکشی از پلاستیک) به نخ اصلی می‌بندند و پس از متصل و ثابت کردن چوب ماهیگیری روی قایق، شروع به کشیدن آن می‌کنند.
البته این را هم بگوییم کلی تفریح آبی دیگر در کیش وجود دارد که ما فقط به مهم‌‌ترین و معروف‌‌ترین آنها پرداخته ایم. مراکز خرید را هم که گذاشتیم کنار و می‌دانیم خودتان می‌گردید بهترین‌هایش را پیدا می‌کنید. راستی غروب خورشید در کیش رویایی است. سعی کنید حتما تجربه‌اش کنید و یک دل سیر ترکیب زرد و طلایی‌ها را با دریا تماشا کنید.

زینب مرتضایی‌فرد
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها