امروز 8/8/98 است و اعداد رند تقویم خیلی از والدین را وسوسه کرده است تولد کودکشان را به تاخیر بیندازند یا پیش از موعد دست به عمل سزارین بزنند؛ اتفاقی که 7/7/97 نیز کم خبرساز نشد، این درحالی است که بازی با تاریخ تولد نوزاد به گواه متخصصان به نوعی بازی با زندگی مادر و نوزاد است.
کد خبر: ۱۲۳۵۰۷۹

به گزارش ایسنا، انتخاب تاریخ تولد رند برای نوزاد تنها به این چنین تاریخ‌هایی ختم نمی‌شود؛ طوری که گاهی مشاهده می‌کنیم پدر و مادر اصرار دارند فرزندشان در تاریخ خاصی مانند سالگرد ازدواج و... به دنیا آید. در این بین برخی معتقدند این‌گونه زایمان‌های انتخابی در تاریخ‌های خاص عموما در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شود و زایمان به این شکل در بیمارستان‌های دولتی را شاهد نیستیم.‌
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از افزایش زایمان سزارین در برخی تاریخ‌های خاص در بیمارستان‌های خصوصی انتقاد می‌کند و می‌گوید: بیشترین تکامل مغزی جنین در چند هفته آخر حاملگی است و این درحالی است که در کشور ما به طور میانگین در ۳۸ هفتگی سزارین انجام می‌شود و به این ترتیب جنین، دو هفته از رشد مغزی محروم می‌شود. همچنین در صورت تمایل والدین به تولد نوزاد در تاریخی خاص یا روزهای مناسبتی، به دلیل سزارین زودرس، نوزادان بیشتر در معرض نارسایی تنفسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این خود مادر نیز دچار عوارض متعدد جراحی، بیهوشی و طبی می‌شود.
علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز دستکاری در تاریخ تولد نوزادان یا همان تولدهای تقویمی را فاجعه می‌خواند و می‌گوید: متاسفانه مشکلی که در برخی جوامع به ظاهر مترقی می‌بینیم این است که افراد تمایل دارند تاریخ زایمان و تولد نوزادشان را تغییر دهند و مثلا طبق روز ازدواج یا تاریخ دیگری که مد نظرشان است، زایمان را تنظیم کنند. اما این کار فاجعه است و واقعا این طور رفتار کردن با سلامت نوزادان و نسل آینده کشور نگران‌کننده است.
به گفته او دست‌کاری در تاریخ زایمان‌ها، میزان بستری نوزاد در NICU و حتی مرگ نوزادان را افزایش می‌دهد.‌
زهره داوودی‌مقدم، متخصص زنان، زایمان و ناباروری نیز در این‌باره می‌گوید: زایمان پیش از هفته ۳۹ و پس از هفته ۴۰ می‌تواند خطراتی داشته باشد که سلامت مادر و نوزاد را به خطر می‌اندازد.
او با تاکید بر این‌که پزشک نباید حتی با اصرار مادر تاریخ زایمان را برای تولد نوزاد در تاریخ یا روز خاص جلو اندازد، ادامه می‌دهد: این که برخی مادران این تقاضا را از پزشک خود دارند به آن علت است که به طور علمی نسبت به عوارض این اقدام آگاهی ندارند، اما پزشک موظف است با توضیح تمام موارد به مادر او را از انجام این کار منصرف کند.
‌ داوودی مقدم بروز مشکلات تنفسی برای نوزاد را از جمله عوارض این تصمیم اشتباه می‌داند و می‌افزاید: چون نوزاد در جریان زایمان سزارین از مجرای زایمان رد نمی‌شود، مایع داخل ریه‌اش به خوبی تخلیه نمی‌شود و به‌همین دلیل در نوزادانی که به روش سزارین به‌دنیا می‌آیند احتمال بروز مشکل تنفسی حتی به شکل گذرا مشاهده می‌شود؛ حال در نظر بگیرید که قرار است سزارین پیش از موعد هم اتفاق افتد؛ پس بروز مشکل تنفسی به‌هیچ‌عنوان دور از انتظار نخواهد بود.
به گفته او زردی، مشکلات گوارشی و کولیک‌های نوزادی و افت قندخون در نوزادانی که زودتر به دنیا می‌آیند، بیشتر مشاهده می‌شود. نکته قابل توجه آن است که افت قندخون می‌تواند به بروز تشنج نوزادی منجر شود که عوارض درازمدتی با خود به همراه دارد.
مورد دیگری که شاید سال‌ها بعد به اثبات علم هم برسد این است که بچه‌هایی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند، در سنین دبستان نسبت به دیگر همسالان خود با مشکلات بیشتری برای یادگیری مواجه می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها