گزارشی درباره اظهارات عجیب جهانگیری

آیا رهبری لوایح FATF را تایید کرده‌اند؟

در شرایطی که بحث و اظهارنظر درباره تکلیف لوایح اف.ای.تی.اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان ادامه دارد معاون اول رئیس‌جمهور دیروز در اظهار نظر عجیبی مدعی شد این لوایح از سوی رهبر انقلاب مورد تایید قرار گرفته‌ است.
کد خبر: ۱۲۳۴۲۷۲

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هم‌اندیشی با علما و روحانیون گفت: با توجه به تصویب لوایح اف.ای.تی.اف در جلسه سران سه قوه و تایید رهبر معظم انقلاب، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریع‌تر این لوایح را تصویب کند.
این اظهار نظر جهانگیری در حالی صورت گرفته که چند ماه قبل وقتی خبر نامه برخی وزرا و معاون اول رئیس‌جمهور به رهبر انقلاب درباره لوایح اف.ای.تی.اف منتشر شد برخی منابع، پاسخ رهبر انقلاب به نامه را منتشر کردند که تطبیقی با آنچه جهانگیری گفته است، ندارد.
در همان مقطع، پرویز داوودی که رئیس دفتر آیت‌ا... شاهرودی، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود با رد ادعای موافقت رهبری با پیوستن به این کنوانسیون‌های بین‌المللی بیان کرد: در نامه شش وزیر و دو معاون رئیس‌جمهور و نیز نامه اخیر آقای جهانگیری به رهبر معظم انقلاب با محتوای لزوم پیوستن به برنامه اقدام مالی و این کنوانسیون‌ها،
رهبر معظم انقلاب در این باره هیچ‌گونه اظهارنظر صریحی انجام ندادند بلکه پی نوشت کردند که برای تشخیص مصلحت به مجمع ارسال شود و مجمع با دقت و «امعان نظر» نسبت به این مساله تصمیم‌گیری کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما وی گفت: برداشت ما از این پی نوشت رهبر معظم انقلاب این بود که دیدگاهشان این است که در این خصوص مسیر قانونی طی شود که ابتدا در مجلس بررسی و تصویب شد، اما شورای نگهبان مخالفت کرد و بعد به‌عنوان لایحه اختلافی به مجمع ارجاع شد و ما اکنون باید برحسب مصلحت در این‌باره تصمیم‌گیری کنیم.
در همان مقطع روزنامه کیهان هم به نقل از یک منبع نوشت که رهبر انقلاب در پاسخ به نامه وزرا نوشته‌اند اگر لوایح مورد اشاره تصویب بشود آیا مشکلی را حل خواهد کرد؟
اکنون پس از چند ماه که فرصت مجمع تشخیص برای رسیدگی به پالرمو پایان یافته، جهانگیری از تصویب این لوایح در جلسه سران قوا و تایید آن از سوی رهبر معظم انقلاب خبر داده است.
البته شاید منظور جهانگیری از این صحبت تایید کلی رهبر انقلاب نسبت به مصوبات جلسه سران قوا باشد چنان‌که پیش از این رئیس‌جمهور گفته بود رهبر انقلاب فرمودند هرچه در جلسه سران قوا تصویب کردید بلافاصله ابلاغ کنید و من از آن حمایت می‌کنم.
با این‌حال این سوال مطرح است در شرایطی که این لوایح در حال طی مراحل قانونی خود هستند و دیدگاه رهبر انقلاب نسبت به آنها قبلا منتشر شده آیا بررسی آنها در جلسه سران قوا، محلی از اعراب دارد و اگر این‌گونه است و این لوایح در جلسه سران قوا تصویب شده، چه دلیلی دارد که جهانگیری از مجمع تشخیص مصلحت نظام بخواهد این لوایح را سریع‌تر تصویب کند.
در همین حال غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که با توجه به سخنان معاون اول رئیس‌جمهور درباره موافقت سران قوا و رهبری انقلاب با تصویب لوایح FATF علت تصویب‌نشدن این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست، تاکید کرد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این لوایح اتفاق تازه‌ای رخ نداده است.
به گزارش آفتاب‌نیوز وی افزود: رهبر معظم انقلاب در این زمینه هیچ دستوری را به ما ابلاغ نکرده‌اند. ایشان اگر تشخیص بدهند خودشان موضوع را به ما اعلام می‌کنند. ما هم در همه امور تابع فرمایشات ایشان هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها