گزارشی از آخرین تلاش‌های پژوهشگران و صنعتگران حوزه نانوفناوری در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو

رشد 50 درصدی تولیدکنندگان نانو

از زمانی که صنایع با تکیه بر یک تخصص ویژه می‌توانستند محصولی باکیفیت تولید کنند خیلی وقت است فاصله گرفته‌ایم. اکنون برای حل برخی مشکلات فناورانه فقط متخصصان یک حوزه نمی‌توانند راه‌حل مناسبی ارائه کنند و به همفکری و همکاری‌های تحقیقاتی با سایر متخصصان نیاز دارند. این همکاری‌ها موجب شده در دو سه دهه اخیر حوزه جدیدی با عنوان علوم بین‌رشته‌ای جای خود را میان رشته‌های تخصصی باز کند. فناوری نانو از علوم بین‌رشته‌ای بسیار کاربردی است که در سال‌های اخیر توانسته با معرفی خواص جدیدی از ذرات در مقیاس بسیار کوچک، این خواص را به خدمت رفع نیازهای روزمره و حتی برخی معضلات بزرگ صنایع در بیاورد. با توجه به اهمیت این حوزه در آینده دنیای فناوری، پژوهشگران ایرانی در دو دهه اخیر همگام با پژوهشگران کشورهای صنعتی و پیشرو در حال کوشش برای توسعه این فناوری پیشرفته هستند؛ تا جایی که امروز ایران در رتبه چهارم فناوری نانو در دنیا قرار گرفته است. ستاد ویژه توسعه نانو فناوری به عنوان متولی توسعه این فناوری جدید در کشور در کنار اقدامات جدی آموزشی، ترویجی و توسعه فناوری از سال 1387 اقدام به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی از دستاوردهای محققان ایرانی کرده است. امسال دوازدهمین دوره از این نمایشگاه با حضور پژوهشگران، فناوران و فعالان حوزه نانو با رونق و وسعت بیشتر نسبت به سال گذشته از 18 تا 21 مهر 98 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. جنب و جوش فضای نمایشگاه، افزایش غرفه‌های ارائه‌کننده محصولات نانو در حوزه‌های مختلف و امضای قراردادهای بزرگ تجاری در نمایشگاه امسال حاکی از آن بود که این فناوری پیشرو به مرحله بلوغ و شکوفایی خود در کشور نزدیک شده است.
کد خبر: ۱۲۳۳۷۰۱

دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو با حضور 125 شرکت فناور، 67 آزمایشگاه و مراکز و نهادهای ترویجی و گروه‌های اقتصادی و تجاری از شش کشور آسیایی و آفریقایی با افزایش مساحت دو برابری نسبت به سال گذشته در چهار روز به ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقات و تجاری فناوران ایرانی پرداخت. دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن اشاره به افزایش استقبال فناوران حوزه نانو از نمایشگاه امسال بیان کرد: هر سال بیش از سال‌های پیش نمایشگاه نانو به سمت صنعتی شدن و ارائه محصولات تجاری می‌رود. امسال نیز تعداد شرکت‌های تولیدی نسبت به سال گذشته افزایش 50 درصدی داشت. به همین دلیل فضای نمایشگاه را به دو سالن ارتقا دادیم.
وی می‌افزاید: طی چند دهه فعالیت ستاد نانو فناوری توانسته‌ایم این فناوری پیشرو را به شرکت‌ها و صنایع بزرگ معرفی کنیم و پس از سال‌ها تلاش امروز شاهد استقبال صنایع از این فناوری برای افزایش کیفیت و ارتقای بازده محصولاتشان هستیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به اهمیت سهم محصولات نانو در سبد صادراتی کشور تصریح می‌کند: تمرکز ستاد نانو در سند ده ساله دوم بر صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی با توجه ویژه به توسعه صادرات است و برای دستیابی به این مهم و افزایش تولید محصولات نانو در تلاش هستیم. در کنار برگزاری نمایشگاه بین‌المللی که فرصت خوبی برای برقراری ارتباط میان پژوهشگران و صنعتگران داخلی و خارجی است، با فراهم کردن امکان شرکت در نمایشگاه و رویدادهای خارجی و همچنین با ایجاد دفاتر همکاری در سایر کشورها به دنبال افزایش صادرات این محصولات با کیفیت و ارزآوری برای کشور هستیم.
در نمایشگاه امسال مانند سال‌های گذشته در کنار غرفه‌های شرکت‌های تجاری، چند بخش ترویجی برای برقراری حلقه ارتباطی میان صنعت و فناوری به منظور جذب سرمایه‌گذار برای محصولات نانو و همچنین فراخوان همکاری برای حل مشکلات موجود در صنایع مختلف فراهم شده بود. اختصاص فضای مناسب برای برگزاری جلسات اولیه میان فناوران و مشتریان بالقوه نیز به اتصال هرچه بهتر این دو گروه در روزهای برگزاری نمایشگاه کمک کرد.
بازدیدهای گروهی دانش‌آموزان و دانشجویان، برگزاری جلسات آموزشی و کارگاه‌ها در کنار غرفه دستاوردهای این نوجوانان و جوانان پرانگیزه از دیگر بخش‌های پر رونق نمایشگاه امسال بود. در کنار محل برگزاری رویدادهای مختلف و فضاهای نمایشی دسته‌بندی شده، تابلوهای نظرسنجی برای بازدیدکنندگان نیز قرار داشت که نتیجه نهایی آنها در روز پایانی نمایشگاه می‌تواند کلید روشنگری برای بهبود کیفیت نمایشگاه در دوره‌های بعدی باشد. همچنین در نمایشگاه شش قرارداد مهم میان فناوران و صنعتگران بزرگ در حوزه‌های مختلف کاربری نانو مانند تولید پوشش‌های آنتی‌باکتریال، ظروف مقاوم به ضربه و دستکش‌های آنتی‌باکتریال منعقد شد.

عسل اخویان طهرانی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها