تاریخچه زیارت اربعین را همه می‌دانید و حتما خبر دارید که در دوره حکومت صدام، به دلیل سختگیری‌های پیچیده به شیعیان عراق، این زیارت و پیاده‌روی ممنوع شده بود.
کد خبر: ۱۲۳۳۶۰۷

به همین‌خاطر دوستداران امام حسین(ع) سعی می‌کردند از بیراهه‌ها و روستاها خودشان را به کربلا می‌رساندند. صدام که سقوط کرد این مشکلات از بین رفت و به مرور زمان شرایط شیعیان در عراق بهتر شد اما اشغال این کشور توسط آمریکا مشکلات خاص خودش را ایجاد کرده بود. با همه این احوال بعد از خروج آمریکایی‌ها شرایط بهتر شد و سال‌ به سا‌ل‌ این مراسم به شکل شکوهمند‌تری برگزار شد اما اوج حضور زوار و به خصوص ایرانی‌ها به سال‌های اخیر باز می‌گردد.
در این سال‌ها مردم کشورمان از تمامی مناطق حتی از دورترین نقاط نسبت به مرز عراق مثل میرجاوه و زاهدان هم راهی عراق می‌شوند و به‌رغم سختی‌های بسیار زیاد هر سال به شکوه این آیین افزوده می‌شود.
به همه اینها اضافه کنید که امسال روادید عراق برای دارندگان گذرنامه ایرانی برداشته شده و خود این مساله باعث شده مردم با شوق و راحتی بیشتری راهی پیاده‌روی اربعین شوند. آمارهای رسمی و غیررسمی هم گواهی می‌دهند که رکورد زوار ایرانی در پیاده‌روی اربعین جابه‌جا شده است اما مثل همیشه خیلی‌ها هستند که بنا به دلایل مختلف از این سفر جا مانده‌اند. خیلی‌هایی که احتمالا مخاطب همین روزنامه و ضمیمه نیز هستند. این شماره از چمدان هم مخصوص این افراد است.
این شماره ‌از چمدانی که در دست دارید سعی دارد پیشنهادهایی برای جاماندگان اربعین ارائه کند تا شاید حال و هوای این زیارت به شما منتقل شود. درست است که نتوانستید راهی کربلا شوید اما ناامید نباشید تا بتوانید استفاده بهتری از این مناسبت کنید.
کتاب‌ها، فیلم‌های مستند و حتی مراسم‌های نمادین، جایگزین قابل قیاسی برای پیاده‌روی اربعین نیستند اما حقیقت آن است که همین‌ها می‌تواند باعث التیام درد بازمانده‌ها شود و کاری کند که اگر فردی جامانده حداقل دلش را راهی کربلا کند و بتواند استفاده‌ای حداقلی از این روز مهم داشته باشد.

سیدمیلاد ناظمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها