پیاده‌روی اربعین یک سابقه تاریخی دارد که در گذر زمان فراموش نشده هر چند در طول تاریخ شدت و ضعف‌هایی داشته است.
کد خبر: ۱۲۳۳۵۲۲

از اولین باری که جابر بن عبدا... انصاری، صحابی جلیل‌القدر پیامبر اسلام(ص) در سال 61 هجری اولین بار به زیارت مزار مطهر اباعبدا... (ع) رفت حکومت‌های جائری مانند امویان و عباسیان تلاش کردند جلوی این حرکت را بگیرند که اوج آن هم در دوره صدام بود ولی به برکت امام‌حسین(ع) موفق نشدند و ما امروز شاهد گسترش و اوج‌گیری پیاده‌روی اربعین هستیم.
در این شرایط مهمترین رسالتی که رسانه‌ها دارند آن است که پیام‌ها و اهداف این حرکت عظیم حسینی را تبیین و تشریح کنند و این مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش رسانه‌ها است. از طرفی دیگر اربعین هم صرفا یک مراسم شیعی نیست بلکه یک مراسم اسلامی و انسانی است کما اینکه در خود زیارت اربعین می‌خوانیم امام حسین(ع) جان خود را برای بیداری انسان‌ها از خواب جهالت و نجات از گمراهی فدا کرده است و برای همین هم دشمنان بشریت با یکدیگر هم‌دست می‌شوند تا این نور جهانی نشود. بنا بر این اربعین یک پیام فطری و انسانی دارد و امروزه هم ما می‌بینیم که چقدر مردم جهان سردرگم‌اند و رسانه‌ها هم تا چه میزان عامل این سردرگمی شده‌اند و در همین شرایط ظالمان و مستکبران به جور و تعدی خود ادامه می‌دهند. در این شرایط پرداختن به روح حاکم بر مراسم اربعین و پیام‌های مستتر در آن از رسالت‌های بزرگ رسانه‌ها است.
دوستی، آزادی و آزادی‌خواهی، مبارزه با استکبار، اتحاد جهان اسلام و زمینه‌سازی برای ظهور و آمدن موعود از جمله پیام‌هایی است که در این حرکت عظیم مستتر است.
از سوی دیگر ما شاهد خباثت رسانه‌ای هستیم که با بایکوت و تقدس‌زدایی از مراسم اربعین قصد کمرنگ کردن آن دارند. به همین جهت سازمان صدا و سیما هم در همه بخش‌ها تلاشش را به کار گرفته و با راه‌اندازی پنج قرارگاه رسانه‌ای، کارها را هم قبل از اعزام زائران و هم در حین حرکت عظیم مردمی به سوی کربلای معلی سامان داد. رسانه ملی در همین راستا با اعزام بیش از
200 خبرنگار و تیم تولیدی به کشور عراق نسبت به پوشش کامل و همه‌جانبه این رویداد بزرگ اقدام کرده است.
راه‌اندازی رادیو اربعین هم که به صورت تخصصی به راهپیمایی اربعین می‌پردازد یکی دیگر از اقدامات رسانه ملی در جهت همراهی با زائران حسینی بوده است.
یک مساله مهم دیگر هم که باید در رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد پرداختن به محتوا و فلسفه اربعین در شرایط سیاسی اجتماعی امروز منطقه و جهان اسلام است و از سوی دیگر میزبانی شایسته و فداکاری مردم عراق در این مراسم عظیم هم شایسته قدردانی است که رسانه ملی تلاش کرده در برنامه‌های خود به این موضوعات بپردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرمضان موسوی مقدم

قائم‌مقام رسانه ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها