دهیار روستای بندوی عسلویه از اجرای طرح ویژه گردشگری با هدف کسب درآمد پایدار در این روستا می‌گوید

بنــــدوی عســـــــــل!

با این‌که خیلی‌ها عسلویه را فقط با گاز و نفت و کار می‌شناسند، با همه آن سازه‌های فلزی بلندی که در چندسال گذشته روی زمین قد کشیده اند و چهره‌ای امروزی و متفاوت به این شهرستان داده‌اند، اما برای ما عسلویه فقط به این تصاویر خلاصه نمی‌شود! برای ما عسلویه یعنی مسیر رسیدن به روستای بندو، به آخرین روستای استان بوشهر، منطقه‌ای بکر و زیبا که اسمش را از کلمه بند گرفته که در زبان مردم منطقه که همه عرب هستند، یعنی سد. بندو روستایی متفاوت از دیگر روستاهای منطقه است، روستایی که به‌خاطر فعالیت‌های خاص دهیاری‌اش، چندباری در سطح کشور برگزیده شده و تابستان امسال رتبه سوم جشنواره طرح‌های برگزیده دهیاری‌های کشور را از آن خودش کرده است. پای صحبت‌های خالد سالمی، دهیار 43 ساله این روستا که می‌نشینیم، به این نتیجه می‌رسیم که وجود یک دهیار دغدغه مند و پای کار، دهیاری که هدفش توسعه روستاست، برای هر روستایی یک غنیمت است؛ غنیمتی که از سال 85 نصیب اهالی این روستا شده و سالمی با طرح و برنامه‌های ویژه‌ای که برای بندو داشته، سعی کرده در حد توانش، این روستا را از بقیه روستاهای منطقه متمایز کند، که بندو فقط به‌عنوان آخرین روستای استان بوشهر شناخته نشود؛ او البته معتقد است این اتفاق‌ها جز با مشارکت و همراهی مردم روستا، اعضای شورا و مسؤولان بخشداری و فرمانداری و استانداری بوشهر امکان‌پذیر نبوده و نیست.
کد خبر: ۱۲۳۳۱۸۴

بندو روی نقشه کشورمان، در شهرستان عسلویه قرار گرفته، در بخش چاه مبارک، با 800 نفر جمعیت و 170 نفر خانوار. ما این را از قول سالمی می‌نویسیم که از 13سال پیش دهیار روستاست، یکی از آن دهیارهای خاص که مشکلات را می‌بیند اما دست روی دست نمی‌گذارد و برای حل شدنشان به فکر راه چاره و مسیر جایگزین می‌افتد:« قبلا بیشتر اهالی روستای ما دامدار و کشاورز بودند، اما متاسفانه به خاطر این‌که سه معدن بزرگ در اطراف روستای ما توسط صنایع و معادن واگذار شد، فعالیت این معادن و برداشت‌های بی‌رویه از آنها به روستای ما ضربه زد. چون ما تا کوه فقط 700 متر فاصله داریم و برداشت‌های بی‌رویه باعث شد آبی که از این کوه به سمت زمین‌های کشاورزی روستای ما سرازیر می‌شد به سمت معدن و گودال‌های آن تغییر مسیر بدهد و به همین دلیل زمین‌های زیادی در حاشیه روستای ما خشک شد و کشاورزی از رونق افتاد.»
دهیار روستای بندو همین جا بود که به فکر ایجاد یک درآمد پایدار برای اهالی اش افتاد و طرح دهکده گردشگری روستای بندو که در جشنواره طرح‌های برگزیده دهیاری‌های کل کشور هم منتخب شد، نتیجه این تلاش است:«به خاطر نزدیکی روستای ما به منطقه پارس جنوبی، همیشه کارگران زیادی از روستای ما عبور می‌کردند، از طرف دیگر من می‌دیدم که روستای ما با ساحل فقط 10 دقیقه فاصله دارد و همین جا بود که به فکر راه اندازی یک درآمدزایی پایدار برای مردم روستا افتادم و نتیجه این شد که ما یک دهکده گردشگری به فاصله 700 متری روستا در پای کوه به صورت پلکانی احداث کنیم به شکل کاملا سنتی و مطابق با بافت خانه‌های منطقه.»
حالا که ما این گزارش را می‌نویسیم 70 درصد کار ساخت این دهکده گردشگری جلو رفته ؛ دهکده‌ای که با همان بودجه اندک دهیاری آجر به اجر ساخته شده ولی نویدبخش روزهایی پررونق و پردرآمد برای روستاست:« این دهکده واقعا در بحث گردشگری و جذب گردشگر می‌تواند موثر باشد مخصوصا به خاطر طبیعت و آثار تاریخی خوبی که ما در اطراف روستا داریم که دقیقا به همین دلیل در سال 97، اسم روستای ما جزو 24 روستای استان بوشهر که هدف گردشگری هستند مطرح شد. در این روستاهای هدف گردشگری سیاست این است که زیرساخت‌های روستا برای جذب توریست توسعه پیدا کند و این اتفاقی است که در روستای ما درحال رخ دادن است، ما در این دهکده گردشگری، یک بازارچه برای فروش صنایع دستی و غذاهای محلی در نظر گرفته‌ایم، 25 اتاق برای اسکان و استراحت و همین طور یک پارک و محوطه بازی و فضای سبز برای تفریح و سرگرمی گردشگران ساخته‌ایم و واقعا چون هدف ما اشتغالزایی است می‌خواهیم چیزی را برای روستا بسازیم که ماندگار باشد و برای نسل‌های بعدی هم بازدهی داشته باشد.»
به‌جز این سالمی برای رونق دوباره دامداری در روستایش هم به فکر راه چاره بود و در نهایت یک ایده خوب را در روستا اجرا کرد: «به‌خاطر از بین رفتن مراتع دامداری هم در روستای ما درحال از بین رفتن بود و به همین دلیل ما آمدیم با همکاری منابع طبیعی 1500 هکتار مرتع برای دامداران روستا ثبت کردیم تا معادن به این قسمت‌ها اجازه ورود نداشته باشند و تخریبی در آنها انجام نشود. در خود روستا هم 1500 متر جا را برای اسکان کل دام‌های روستا در نظر گرفتیم و به این ترتیب، سعی کردیم جلوی از بین رفتن دامداری را در روستایمان بگیریم.»
یک کمربند سبز در حاشیه روستا
این ما اولین‌بار نیست که نام بندو به خاطر فعالیت دهیارش رسانه‌ای می‌شود و سه سال پیش هم خالد سالمی در جشنواره کشاورزی استان بوشهر به‌عنوان مجری برتر و نمونه مدیریت منابع جنگلی انتخاب شد. ماجرایی که درباره‌اش می‌گوید: «ما به‌خاطر این‌که از پیشروی معادن به سمت روستا جلوگیری کنیم با همکاری منابع طبیعی، یک کمربند سبز دور روستا ساختیم به این شکل که در ابتدا در سال 95 ده هکتار جنگل در حاشیه روستا کاشتیم و در مرحله بعدی در سال 96 هم، ده هکتار دیگر را به این مجموعه اضافه کردیم. قبل از این، فضای سبز روستا کم بود و ما با این کار به سرانه فضای سبز روستا هم اضافه کردیم، برای این جنگلکاری هم از درخت‌های بومی و اصیل منطقه استفاده کردیم، مثل کهور و کنار. این درخت‌ها با مشارکت اهالی کاشته شدند و حتی آبیاری‌شان با مشارکت خود مردم و از چشمه‌ای که مختص اهالی است، انجام می‌شود. به‌جز این با رایزنی‌هایی که انجام شد منابع طبیعی توانست موافقت منطقه ویژه را برای اختصاص اعتبار به کاشت درخت در 13 هکتار دیگر در حاشیه روستا جلب کند و به این ترتیب در مجموع 33 هکتار جنگلکاری انجام شد که بازدهی‌اش برای خودم مردم روستاست و یکی از اتفاقات خوبی است که برای روستای ما افتاده.»

ازدواج آسان به سبک بندویی‌ها
بندو را حالا شما هم می‌شناسید، یک روستای خاص در د‌ورترین نقطه استان بوشهر که مردمش با مشارکت در امور مختلف می‌خواهند آینده‌ای خوب برایش رقم بزنند. یکی از سنت‌های خوب اهالی بندو، سنت ازدواج دسته‌جمعی است، موضوعی که دهیار این روستا درباره‌اش می‌گوید: «خوشبختانه این سبک ازدواج الان در شهرستان عسلویه و بیشتر روستاهایش متداول است، به این شکل که چند زوج جمع می‌شوند و با هم یک مراسم ازدواج مشترک برگزار می‌کنند، مهمان‌ها دعوت و پذیرایی می‌شوند و واقعا با کمترین هزینه، مراسم ازدواج برگزار می‌شود. ما برای این مراسم همیشه در خود روستا یک کمیته تشکیل می‌دهیم از خود جوان‌های روستا، افراد داوطلب پای کار می‌آیند و مسؤولیت برنامه‌ها را به‌عهده می‌گیرند. حتی از خیرین و افراد نیکوکار کمک جمع کرده و سعی می‌کنیم با کمترین هزینه این مراسم برگزار شود.»

مینا مولایی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها