موفقیت زنان کارآفرین نه تنها از لحاظ اقتصادی برای آنها مفید است، بلکه منافع بسیاری را نیز برای جامعه در پی دارد؛ زیرا وقتی به زن به‌عنوان نیرویی فعال و موتور رشد نگاه شود، نیمی از جامعه می‌تواند با انگیزه‌ای مضاعف به فعالیت بپردازد که این موضوع تاثیر بسزایی نیز در پویایی اقتصادی کشور به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۳۲۹۹۴

بنابراین توجه هرچه بیشتر به توانمندسازی زنان و حمایت از بانوان کار آفرین اثرات مثبتی را در جامعه ایجاد خواهد کرد. با این حال، تجربه نشان داده است که بعضی از زنان، حتی وقتی هیچ حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد و در تنگنا و مشکلات مختلفی قرار گرفته‌اند، بازهم دست از تلاش برنمی‌دارند و برای خود و دیگر بانوان اشتغالزایی می‌کنند.
ربابه دهقان، یکی از همین زنان است. بانویی اهل روستای سَرقَل شهرستان قُروِه که با وجود همه سختی‌ها، روی پای خودش ایستاده است و زمانی که در شرایط دشوار مالی قرار داشت، تصمیم گرفت دست به کاری بزند تا مسیر زندگی‌اش را عوض کند. این اتفاق در حالی افتاد خیلی‌ها ربابه را با سه فرزند تنها گذاشته بودند و همسرش نیز ناچار بود برای کسب لقمه‌ای نان از روستایشان به پایتخت مهاجرت کند.
ربابه 46 سال دارد، به قول خودش 46 سال مفید که از کودکی تا امروز حتی یک لحظه از عمرش را تلف نکرده و سراسر زندگی‌اش به کار و تلاش مشغول بوده است. با این همه وقتی بعد از سال‌ها تلاش به جایی نمی‌رسد و زندگی هر روز بیشتر از دیروز برای او و خانواده‌اش سخت‌تر می‌شود، تصمیم می‌گیرد دست به کاری نو بزند و با وام و قرض و فروش چند گوسفند، باغی کوچک بخرد تا در آن هم کار کند، هم زندگی.
این بانوی کارآفرین معتقد است مهم‌ترین نکته‌ای که زنان را به موفقیت می‌رساند، این است که به خود و مهارت‌هایشان باور داشته باشند و بعد از هر راهی که می‌شناسند، بسترهای کسب درآمد را فراهم کنند.
او در این زمینه خود را مثال می‌زند و می‌گوید: «من خود شرایط و بسترهای لازم را برای کسب درآمد فراهم کردم. الان هم که چند سال از باغداری‌ام می‌گذرد، دائم در فکر باغ و محصولاتم هستم. صبح‌ها سماور را برای فرزندانم روشن می‌کنم و می‌روم دنبال کار تا بتوانم زندگی‌ام را بچرخانم.»
ربابه در هفت سال گذشته درخت‌های فراوانی در باغش کاشته است که محصولات بسیاری برایش به ارمغان می‌آورد. او بخشی از باغش را نیز به کاشت گوجه و خیار اختصاص داده و اتفاقا مهم‌ترین منبع درآمدش نیز همین بوته‌ها است؛ چرا که ربابه بعد از برداشت این گیاهان، آنها را به رب و خیارشور خانگی تبدیل و بعد به بازار عرضه می‌کند؛ محصولاتی باکیفیت که اتفاقا مشتریان بسیاری نیز در روستاهای مختلف شهرستان قُروه‌دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها