سر و صداها در رابطه با اعطای نوبل ادبیات به پیتر هانتکه ادامه دارد. از جمله این‌که احتمالا گزارش ما را هم روز شنبه دراین‌باره خواندید و متوجه شدید مفصل به این اشاره کردیم که منتقدان چرا هانتکه را شایسته دریافت جایزه نوبل ادبیات نمی‌دانند.
کد خبر: ۱۲۳۲۹۶۳

حالا یکی از رسانه‌ها درباره او می‌نویسد ایسنا به رابطه پیتر هانتکه و سینما پرداخته است. ایسنا نوشته: برنده مهم‌ترین جایزه ادبی جهان شده است، کارنامه مهمی هم در عالم سینما دارد و علاوه‌بر فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی چند فیلم، تجربه بازیگری نیز دارد.
به گزارش ایسنا، پیتر هانتکه نویسنده ۷۶ساله اتریشی که امسال موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد، علاوه‌بر دنیای ادبیات، در عالم سینما نیز به عنوان کارگردان، فیلمنامه‌نویس و حتی بازیگر چهره‌ شناخته‌شده‌ای است.
او ابتدا سریال تلویزیونی «شرح وقایع جاری» را در سال ۱۹۷۱ با فیلمنامه‌ای از خودش ساخت و سپس اولین فیلم بلندش را به نام «زن چپ‌دست» در سال ۱۹۷۸ با اقتباس از رمانی به همین نام از آثارش مقابل دوربین برد که در اولین نمایش جهانی خود در بخش رقابتی جشنواره کن آن سال رونمایی شد و در ادامه توانست مدال طلای سینمای هنری آلمان را در سال ۱۹۸۰ کسب کند.
فیلم بعدی هانتکه به نام «زمان مرگ» به نویسندگی و کارگردانی خودش در جشنواره کن ۱۹۸۵ در بخش رقابتی یکی از نامزدهای نخل طلا بود. «غیبت» نیز سومین فیلم بلند سینمایی او بود که در بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۹۲ حضور داشت.
ویم وندرس، سینماگر نامدار آلمانی تهیه‌کنندگی هر دو فیلم «زن چپ‌دست» و «غیبت» از ساخته‌های پیتر هانتکه را بر عهده داشته و برونو گانتس، بازیگر معروف سوئیسی نیز نقش اصلی آنها را ایفا کرده است.
همکاری پیتر هانتکه و ویم وندرس در سینما به اینجا ختم نمی‌شود؛ او در نگارش فیلمنامه نسخه سینمایی «ترس دروازه‌بان از پنالتی» بر اساس داستان خودش با وندرس همکاری کرد و در ادامه نیز در نگارش فیلمنامه‌ حرکت اشتباه (۱۹۷۵) و فیلم‌های معروف زیر آسمان برلین (۱۹۸۷) و روزهای زیبای آرانخوئز (۲۰۱۶) را با وندرس نوشت.
او تاکنون نگارش متن ۱۹ فیلم سینمایی و تلویزیونی و نمایش را بر عهده داشته که برخی از آنها اقتباس از آثار خودش بوده است.
نویسنده در مقابل دوربین
هانتکه در عالم بازیگری نیز تاکنون در سه فیلم زمان مرگ (۱۹۸۵) به کارگردانی خودش، از روح زمان (۱۹۸۵) ساخته ویرجیل ویدریش و روزهای زیبای آرانخوئز به کارگردانی ویم وندرس مقابل دوربین رفته است.
این چهره مطرح فرهنگی در اتریش در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن در سال ۱۹۸۷ یکی از داوران بخش رقابتی بود.
ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی، داستان کودکان، بر فراز دهکده‌ها، پیمودن دریاچه کنستانس، نامه کوتاه، وداع طولانی، ماجراهای مداد و زن چپ‌دست مهم‌ترین کتاب‌های نوشته پیتر هانتکه هستند که جوایز متعدد و مهمی چون جایزه «گئورگ بوشنر» (۱۹۷۳) و جایزه «فرانتس کافکا» در سال ۲۰۰۹، جایزه بین‌المللی «ایبسن» برای نمایشنامه‌نویسی در سال ۲۰۰۴ و در نهایت نوبل ادبیات ۲۰۱۹ را برای او به ارمغان آورده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها