تارانتینو، به زودی کتاب خود را منتشر خواهد کرد

خونریزی، این‌بار در ادبیات

کوئنتین تارانتینو بعد از جنجال‌هایی که با فیلم‌هایش به‌پا کرده، راهی دنیای ادبیات می‌شود تا در آنجا هم سروصدا به راه بیندازد.
کد خبر: ۱۲۳۲۹۶۲

این فیلمساز در تازه‌ترین اقدام خود، دست به کار نگارش یک اثر ادبی زده است. تارانتینو هنوز نامی برای آن انتخاب نکرده و در مراحل ابتدایی نگارش قرار دارد. با وجود این، مشخص شده که اولین نوشته ادبی او چه حال و هوایی دارد. داستان نول در دوران جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و یکی از کهنه‌کاران جنگ، شخصیت محوری آن است.
زمانی که تارانتینو در حال چت کردن با مارتین اسکورسیزی بود، خبر نوشتن داستان به بیرون درز کرد. تارانتینو که علاقه خاصی به سبک فیلمسازی اسکورسیزی دارد، درباره کتابش با او صحبت کرده و از فیلمساز کهنه‌کار نیویورکی درخواست کمک و راهنمایی می‌کند. ظاهرا اسکورسیزی هم راهنمایی‌های لازم را به تارانتینو می‌کند. با این حال، اطلاعی از کم و کیف صحبت دو طرف در دست نیست و معلوم نشده اسکورسیزی به همکار جوان‌تر خودش چه نصیحت‌هایی کرده است.
به گفته تارانتینو: «در این لحظه، سخت مشغول نوشتن داستانی هستم که تمام هوش و حواسم را مشغول خودش کرده است. تمام سعی‌ام این است که این کتاب را هرچه زودتر تکمیل کرده و به پایان برسانم. شخصیت اصلی داستان یکی از سربازان قدیمی است که حضور تعیین‌کننده‌ای در نبردهای خونین جنگ جهانی دوم دارد. او کشت و کشتارها را از نزدیک دیده و تجربه می‌کند و با خواننده کتاب درباره‌شان حرف می‌زند. زمانی که سرباز خسته و درهم شکسته به خانه برمی‌گردد، دیگر هیچ اشتیاقی برای سینما رفتن و تماشای فیلم‌ها ندارد. این در حالی است که او قبل از عزیمت به جبهه‌های جنگ، طرفدار آتشین فیلم و سینما بوده است. تجربیاتی که در دل جنگ کسب کرده، فیلم‌ها و داستان‌هایشان را به چشم او کم‌اهمیت و مسخره کرده است. حالا او به این باور رسیده که فیلم‌های هالیوودی فقط یک مشت فیلم هستند که ارتباطی به واقعیت‌ها ندارند. در چنین شرایطی است که او ناگهان فیلم‌های کوروساوا و فلینی را کشف می‌کند و اوضاع عوض می‌شود.»
با توجه به اظهارات تارانتینو، منتقدان ادبی و سینمایی می‌گویند کتاب او بار دیگر نگاهی انتقادی به هالیوود و محصولات دهه 50 میلادی‌اش دارد. فیلمساز در تازه‌ترین ساخته سینمایی خود «روزی روزگاری در هالیوود» هم نگاهی انتقادی به هالیوود دهه 70 میلادی دارد. گفته می‌شود تارانتینو کتابش را برای انتشار در بهار یا تابستان سال آینده میلادی آماده خواهد کرد. منتقدان مشتاقانه در انتظار آن هستند تا کتاب او روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گیرد تا ببینند تارانتینو در دنیای ادبیات چگونه عمل کرده و اثرش از ارزش‌های ادبی برخوردار است یا نه. برخی می‌گویند این اثر به احتمال زیاد بیشتر از این که حال و هوای ادبی داشته باشد، شبیه یک فیلمنامه سینمایی خواهد بود. اما دسته دیگری از منتقان ادبی عقیده دارند تا زمان انتشار کتاب باید منتظر ماند و بعد از مطالعه آن، درباره محتوای کار و نوع نگارش فیلمساز نظر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها