اگر آیین‌نامه‌های سکونت در خوابگاه‌های دانشجویی را بررسی کنیم، می‌بینیم که زوجین باید مدارک و شرایط خاصی داشته باشند که اگر مشمول این شرایط و ضوابط خاص بودند، می‌توانند در صف دریافت واحد مسکونی مخصوص برای زوج‌های دانشجو قرار بگیرند، اما واقعیت این است که زندگی در خوابگاه بدون مشکل نیست. من صحبت‌های زیادی از زوجین دانشجو و کسانی که روزهایی را در خوابگاه‌های متاهلی گذرانده‌اند، شنیده‌ام. چیزی که مشخص است این است که آنها از لحاظ سکونت تحت فشار شدید هستند. آن‌قدر که باید شیرآلات را عوض کنند، واحد را رنگ کنند و لوازم زیربنایی واحد مسکونی را خودشان تهیه کنند تا آن واحد قابلیت سکونت یک زوج جوان را پیدا کند و خب طبیعتا این موضوع فشاری اضافه بر زوج دانشجو تحمیل می‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۲۷۵۴

معضلات دیگری هم وجود دارد؛ مثلا گاهی اوقات آقا یا خانم درسش تمام می‌شود و طبق یکی از شرط‌ها، باید خوابگاه را به زوج بعدی تحویل بدهند. حالا تصور کنید باید دنبال خانه دیگری برای زندگی باشند، در حالی که یکی از زوجین، درسش هنوز تمام نشده است و قطعا فشار و استرس زیادی را متحمل می‌شود. حالا باید دنبال کار و خانه بگردند تا بتوانند شرایط را برای ادامه زندگی در حالی که یکی همچنان به تحصیل ادامه می‌دهد، مهیا کنند. در این میان، دانشجوهای متاهل در دو گروه قرار می‌گیرند. طبق صحبت‌هایی که من با زوج‌های دانشجوی ساکن در خوابگاه‌ها داشتم، بعضی از آنها می‌گویند که این شرایط سخت زندگی، ما را آبدیده و استحکام زندگی‌مان را بیشتر می‌کند؛ باعث می‌شود خانه‌دار شویم و برای ایجاد شرایط بهتر، بیشتر از قبل تلاش کنیم. اما در مقابل گروهی هم هستند که تحمل شرایط این چنینی را ندارند و نمی‌توانند آن را تحمل کنند و در مواردی، کارشان به متارکه هم می‌کشد.
واقعیت این است بودجه‌هایی که مسؤولان برای دانشجوها از لحاظ اقتصادی در نظر می‌گیرند، کفاف زندگی متاهلی‌شان را نمی‌دهد، اما براساس آیین‌نامه، توانشان در همین حد است. راه‌حلی که وجود دارد این است که زوجین باید سعی کنند در این چند سال دانشجویی، توقع‌شان را به حد معقول برسانند تا این سال‌ها را به‌خوبی و خوشی سپری‌ کنند. بهتر است از لحاظ روحی، دانشجوهای متاهل را برای فشاری که قرار است تا حدودی آن را تحمل کنند، آماده کنند تا بتوانند در طول این چند سال، با دید بهتری آن را بگذرانند.

دکتر ابراهیم ایرجی
روان‌شناس بالینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها