سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
معایب
1. فرآیند شارژ باتری
شارژ دوباره باتریهای خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای بنزینی که فقط چند دقیقه برای پر کردن باک خودرو لازم است، زمان زیادی میگیرد. در واقع بیشتر خودروهای الکتریکی برای شارژ کامل به چهار ساعت زمان نیاز دارند و شارژ برخی از این خودروها، ۱۵ تا ۲۰ ساعت وقت میگیرد. حتی برخی از سریعترین ایستگاههای شارژ برای اینکه بتوانند حداقل ۸۰ درصد باتری خودرو را شارژ کنند، نیمساعت وقت لازم دارند. رانندگان خودروهای الکتریکی باید پیش از حرکت، برنامهای درست برای خود ترتیب دهند. زیرا در صورت خالیشدن باتری خودرو، مشکلشان را نمیتوانند به سرعت پمپ بنزینها حل کنند.
مشکل دیگر شارژ باتری، دسترسی نداشتن به ایستگاههای شارژ است. با اینکه تعداد ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی، نسبت به گذشته (بهویژه در دو تا سه سال گذشته) بسیار بیشتر شده است، اما دسترسی به ایستگاههای شارژ هنوز در بیشتر مناطق امکان ندارد. شرکت خودروسازی تسلا، میلیاردها دلار خرج و در شبکه جادهای خود برای خودروهای الکتریکی، ایستگاههای شارژ بنا کرده است. اما آنها هنوز کافی نیستند و به همین دلیل رانندگان خودروهای الکتریکی تسلا، فقط یکبار در روز میتوانند خودروی خود را در ایستگاههای مخصوص (Supercharger) شارژ کنند.
البته تامینکنندگان الکتریسیته دیگری به این مجموعه وارد شدهاند، اما تقاضا بسیار فراتر از عرضه است. به نظر میرسد پنج تا ده سال لازم است تا این مشکل برطرف شود.
2. محدودیت پیمایش مسافت
ممکن است از سرعت خودروی الکتریکیتان لذت ببرید. اما این لذت خیلی طول نمیکشد. زیرا مسافتی که این خودرو با یک بار شارژ باتری میتواند طی کند، نسبتا کم است. در واقع بهترین مدلهای خودروهای الکتریکی در هر بار شارژ، مسافتی بین ۹۵ تا ۱۹۰ کیلومتر را طی میکنند. اما خودروهای بنزینی زمانی که باک آنها پر از بنزین است، میتوانند مسافتی معادل ۴۸۰ کیلومتر را برانند سپس به سوختگیری نیاز پیدا کنند. بنابراین اگر میخواهید به سفرهای طولانی بروید، خودروی الکتریکی بدترین انتخاب خواهد بود.
3. قیمت بالا
از آنجا که بستههای باتری بهکار رفته در خودروهای برقی بسیار گران است و این باتریها در طول عمر یک خودروی الکتریکی بیش از یک بار باید تعویض شوند، قیمت این خودروها بسیار گران تمام میشود. به طور کلی خرید این خودروها، مانند هر خودروی دیگر، باتوجه به نیاز فردی ارزیابی میشود. با توجه به صرفهجویی در هزینهها و کاهش انتشار آلایندهها این خودرو به نظر مقرونبهصرفه میآید. اما اگر مجبور باشید، باتریهای این خودرو را تعویض کنید، دیگر خودرویتان ارزان نخواهد بود. بنابراین هنگام خرید باید این مورد را در نظر بگیرید.
4. مدلهای کمتر
این روزها شاهد مدلهای بیشتر خودروهای الکتریکی نسبت به گذشته هستیم، اما این خودروها هنوز مانند خودروهای بنزینی متنوع نیستند. وقتی به ظاهر و زیبایی این خودروها توجه کنید، متوجه میشوید که این خودروها مانند خودروهای رایج فعلی چندان زیبا نیستند. البته زمانی که تولید این خودروها گسترده شود، تنوع مدلهای آن هم بیشتر میشود.
مسلما وضع بازار و شدت استقبال از این خودروها در متنوعترشدن و هر چه بزرگتر شدن بازارشان موثر است.
مزایا
1. هزینه نگهداری
از مزایای خودروهای الکتریکی باید به هزینه پایین نگهداری آنها اشاره کرد. در واقع نگهداری این خودروها ارزان تمام میشود. به عنوان مثال، تعمیر قسمتهای مکانیکی درون وسایل نقلیه دارای موتور احتراق داخلی، بسیار گرانتر از خودروهای الکتریکی تمام میشود. کمتر پیش میآید که خودروهای الکتریکی از نظر مکانیکی از کار بیفتند. این خودروها فقط به موتور برقی و جعبهدندهای تکسرعته مجهز هستند و انواع و اقسام قطعاتی که در خودروهای بنزینی دیده میشود در خودروهای برقی وجود ندارد.
همچنین نگهداری معمول موتورهای بنزینی، مانند تعویض روغن موتور، فیلتر هوا، رادیاتور، بررسی منظم جعبهدنده، تسمه تایم و موارد دیگر برای خودروهای الکتریکی نیاز نیست و بیشترین هزینهای که برای این وسایل نقلیه لازم میشود، تعویض باتری است.
از طرفی مصرف سوخت خودروهای بنزینی با توجه به قیمت بنزین، نسبت به خودروهای الکتریکی گرانتر است. حتی بهصرفهترین خودروی بنزینی از نظر مصرف بنزین میتواند سالانه هزینه زیادی برایتان داشته باشد. اما هزینه مصرف برق خودروهای الکتریکی تقریبا نصف هزینهای است که بابت خودروهای بنزینی میپردازید.
2. موتور بیسروصدا
آیا تا به حال سوار یک وسیله نقلیه الکتریکی بودهاید؟ در این صورت حتما تجربهای کاملا متفاوت خواهید داشت. در واقع هیچ نوع صدایی از موتور خودرو شنیده نمیشود. تمام چیزی که میشنوید، صدای باد و جاده است. البته برخی از افراد عاشق شنیدن صدای موتور خودرو هستند که در این زمینه راهحلهای مختلفی وجود دارد. برای مثال در خودروی الکتریکی جگوار، هنگام شتابگیری، صدایی مصنوعی تولید میشود تا صدای موتور این خودرو شبیه خودروهای بنزینی شود. اما اگر ترجیح میدهید، بیسروصدا برانید و شتابگیریتان آرام باشد، خودروهای برقی مناسبتان هستند.
در ضمن در موتور برقی برخلاف خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی، تمام گشتاور در لحظه حرکت در دسترس است و شتاب اولیه بالا از ویژگیهای خودروهای برقی است. این خودروها بسیار سریع است و به محض فشردن پدال گاز، آنها از هر خودروی بنزینی سریعتر حرکت میکنند. اگر دوست دارید شتاب صفر تا صد خودرویتان عالی و در عین حال بیصدا باشد، سراغ خودروهای الکتریکی بروید.
3. انتشار آلاینده صفر
کاهش انتشار آلاینده، از جمله کاهش مصرف سوخت، مزیت دیگری است که خودروهای تمامالکتریکی نسبت به خودروهای رایج دارند. از آنجاییکه این خودروها به باتریهای شارژی مجهز هستند، راندن یک خودروی الکتریکی، هیچ انتشار آلایندهای ندارد. منظور همان آلایندههایی است که منبع اصلی آلودگی هوا در بیشتر مناطق دنیاست. خودروهای بنزینی انواع آلایندههای ناشی از مصرف بنزین و دیگر مایعاتی که برای حرکت خودرو لازم است را در هوا منتشر میکنند که برای محیطزیست خطرناک است. البته باتری هم وقتی از کار میافتد، برای محیطزیست مشکلاتی به وجود میآورد اما صنعت خودروسازی الکتریکی برای این مشکل راهحلهایی از جمله روشهای بازیافت این باتریها را ارائه داده است.
از طرفی الکتریسیته با استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند باد، آب و خورشید تولید میشود. اما فرآیند تولید بنزین سخت و مشکل است.
4. مقرون به صرفه از نظر مصرف انرژی
کارایی انرژی به آن مقدار انرژی اشاره دارد که برای به حرکت درآوردن چرخهای خودرو به انرژی واقعی تبدیل میشود. باتریهای خودروهای الکتریکی بسیار بیشتر از وسایل نقلیه بنزینی از نظر مصرف انرژی، مقرون به صرفهتر است. در واقع باتری این خودروها ۵۹ تا ۶۲ درصد انرژی برق را به انرژی مورد نیاز حرکت وسیله نقلیه تبدیل میکند؛ در حالی که وسایل نقلیه بنزینی فقط ۱۷ تا ۲۱ درصد انرژی حاصل از بنزین را به انرژی مورد نیاز حرکت موتور بنزینی تبدیل میکنند. بنابراین خودروهای الکتریکی از نظر مصرف منابع انرژی نسبت به موتورهای بنزینی، مقرون به صرفهاند.
5. مستقل از نظر انرژی
وسایل نقلیه بنزینی برای تامین انرژی خود به پمپبنزینها وابسته هستند. در واقع تنها راهی که میتوانید سوخت خودروی بنزینی را تامین کنید، پمپبنزینهاست. اما یک خودروی الکتریکی را راحت و بدون دردسر میتوانید به یک شبکه برق در هر کجا که هستید مثلا به ایستگاه شارژ خودرو یا پریز برق منزلتان بزنید و آن را شارژ کنید. مهمتر از همه شما میتوانید با استفاده از صفحههای خورشیدی، الکتریسیته مورد نیاز خودروتان را تولید کنید و از نیاز به اتصال به شبکه برق کاملا مستقل شوید.
نادیا زکالوند
دانش
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد