کمتر کسی است که در روابط اجتماعی خود با دیگران این مطلب را نشنیده باشد که «بشین، بفرما و بتمرگ» هر سه برای یک کار استفاده می‌شوند، ولی بدون شک تاثیر هر سه کلمه در کیفیت روابط ما یکسان نیست و از میان سه کلمه بالا «بفرما»، بار معنایی مثبت تری دارد که نشانه احترام به طرف مقابل ماست.
کد خبر: ۱۲۳۱۹۲۸

استفاده از کلمات مثبت در روابط‌مان با دیگران حس بهتری به افراد می‌دهد که این حس خوب می‌تواند روابط محترمانه را تقویت کند. کلماتی که بار معنایی منفی دارند معمولا در کیفیت روابط تاثیر منفی می‌گذارند. به عنوان مثال وقتی به کسی گفته می‌شود: «دهن بین» است در مقابل این که گفته شود «منعطف است» یک نوع واکنش نشان نمی‌دهد.
واکنش منفی مقابل «دهن بین» بسیار بالاست، بنابراین لازم است مراقب باشیم که از کلمات با بار معنایی منفی استفاده نکنیم. گاهی بی‌توجهی به این موضوع باعث می‌شود خیلی از افراد را از خودمان برنجانیم و حتی ممکن است در روابط خود با ما تجدید نظر کنند. یا جملاتی شبیه این را شنیده‌ایم که«این قدر قلنبه سلنبه» صحبت می‌کند که نمی‌فهمیم چه می‌گوید یا چه می‌خواهد. در واقع این نوع برداشت از صحبت‌های گوینده مطلب در کیفیت گفت‌وگو میان افراد تاثیر بسیار منفی خواهد داشت، چرا که یکی از مولفه‌های مهم در ارتباط با دیگر انسان‌ها و لذت بردن از این ارتباط فهم درست آن کلماتی است که بین شان رد و بدل می‌شود. برخی از افرادی که قلنبه سلنبه حرف می‌زنند ممکن است بخواهند دانش خود را به رخ دیگران بکشند که این هم در روابط‌مان تاثیر منفی خواهد گذاشت. فراموش نکنیم همه مخاطبان ما سطح دانش یکسانی ندارند و ساده حرف زدن برای هیچ‌کس ایراد نیست، بلکه یک مزیت و قابلیت است. برخی افراد بر این باورند که الزاما باید از کلمات لاتین در صحبت‌های خود استفاده کنند تا نشان دهند که چقدر سواد دارند در حالی که آدم با سواد الزاما کسی نیست که این‌گونه صحبت کند. من فکر می‌کنم آدم با سواد کسی است که بتواند سخت‌ترین و تخصصی‌ترین مطالب را به ساده‌ترین شکل منتقل کند که قابل فهم برای دیگران باشد. بعضی در مقابل کسانی که این‌گونه صحبت می‌کنند به طعنه یا طنز می‌گویند «دیپلم به بالا حرف نزنید» چون متوجه نمی‌شوم. در روابط مان با دیگران بهتر است از نامشان استفاده کنیم و از به‌کار بردن لقب‌ها و عنوان‌هایی که حاوی تمسخر و توهین است، خودداری کنیم. گاهی برای این که به فرد مقابل خود بگوییم چیزی نمی‌داند می‌گوییم: پروفسور، دانشمند و... همین کلمه‌ها کافی است تا فرد در روابط با ما آزرده خاطر شود.

دکترحسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها