هم زمان با شروع دادگاه نتانیاهو ، بنی گانتس نیز از مذاکره با او سر باز زد

سقوط، تنها گزینه نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نه تنها نتوانست کابینه خود را تشکیل دهد بلکه به دلیل فرا رسیدن موعد مقرر مجبور شد وکلای خود را روانه دادگاه کند. این درحالی بودکه بنی گانتس رقیب او نیز در آخرین دقایق، ملاقات دیروز با نتانیاهو را به تعلیق در آورد تا پیش از رسیدن به هرگونه توافقی در درجه اول، تکلیف نتانیاهو در دادگاه معین شود. حالا رئیس رژیم صهیونیستی در آستانه این تصمیم قرار گرفته که تشکیل کابینه را به بنی گانتس بسپارد یا همچنان در تعلیق سیاسی به‌سر برده و منتظر نظر دادگاه در باره نتانیاهو بماند . ناظران می گویند در صورتی که نتانیاهو نتواند کابینه اش را تشکیل دهد او باید به جای نخست وزیری، زندگی در پشت میله های زندان را تجربه کند .
کد خبر: ۱۲۳۱۴۲۴

روزگذشته بنیامین نتانیاهو وکلای خود را برای رسیدگی به پرونده‌های فسادش به دادگاه فرستاد . جلسه دیروز دادگاه درباره پرونده فساد ۴۰۰۰ بود . نتانیاهو همچنین قرار است اوایل هفته آینده یعنی طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در دادگاه حضور پیدا کند تا به دو پرونده دیگر او رسیدگی شود . منابع صهیونیستی گزارش کردند روز گذشته درحالی که وکلایش را به دادگاه فرستاده بود خود مشغول آخرین رایزنی ها برای تشکیل کابینه بود. انتخابات در فلسطین اشغالی حدود دو هفته پیش برگزار شد، اما نتایج آرا به گونه‌ای بود که به بن‌بست سیاسی و تضعیف بنیامین نتانیاهو منجر شد. در این انتخابات حزب لیکود به رهبر نتانیاهو فقط توانست 32 کرسی از 120 کرسی پارلمان را بدست آورد . در مقابل ائتلاف آبی سفید توانست 33 کرسی را به‌دست آورد . اما هیچ کدام از دو حزب رقیب تا اینجا نتوانسته اند ائتلافی حداکثری ( بیش از 61 کرسی ) را برای معرفی کابینه تشکیل دهند. رئیس رژیم صهیونیستی هفته گذشته به اجبار و به صورت آزمایشی نتانیاهو را مأمور تشکیل کابینه کرد و امیدوار بود او بتواند به توافقی با احزاب دیگر برای تقسیم قدرت دست پیدا کند اما تا لحظه تنظیم این گزارش خبرهای رسیده حاکی از ناکامی نتانیاهو بوده و نشان می دهد که وی در این ماموریت کاملا شکست خورده است . خبرگزاری رویترز نوشت در صورتی که نتانیاهو در رسیدن به چنین توافقی شکست بخورد، رئیس رژیم صهیونیستی این بار احتمالا از گانتس درخواست خواهد کرد کابینه تشکیل دهد.
لحظات سرنوشت ساز برای نتانیاهو
به نوشته وبگاه روزنامه «گاردین» جلسات دادگاه نتانیاهو به این شرح است که پیش از جلسه اصلی قرائت کیفرخواست از سوی دادستان کل برگزار می‌شود، پس از آن به مدت چهار روز دادگاه به طول می‌انجامد و قرار است پشت در‌های بسته نتیجه تحقیقات سه ساله پلیس درباره فساد مالی، کلاهبرداری و خیانت در امانت نتانیاهو را مشخص کند. جلسه مقدماتی، شامل احضاریه دادگاه برای نتانیاهو حضور وی نیست بلکه به وکلای او آخرین فرصت را می‌دهد تا دادستانی کل را قانع کند پرونده را مختومه اعلام کرده یا محکومیت‌ها را تقلیل دهد.
فرآیند بررسی جرائم نتانیاهو در دادگاه می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها نیز طول بکشد اما به دلیل این‌که طبق قوانین رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیری که در حال محاکمه در دادگاه است تا زمان محکومیت نهایی نیازی به استعفا ندارد، احتمال کنار گذاشته شدن وی به دلیل این پرونده‌های فساد پایین است. با این حال «آویخای مندلبیت» دادستان کل رژیم صهیونیستی و دایره تحقیقات پلیس این رژیم خواستار محکومیت‌هایی در سه پرونده موسوم به ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ علیه نتانیاهو شده‌اند. با این‌که این جلسات تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت اما مندلبیت می‌تواند اعلام تصمیم نهایی را تا ماه دسامبر یا حتی بعد از آن به تعویق بیندازد.
پلیس رژیم صهیونیستی سه پرونده درخصوص فساد دولتی و مالی علیه نخست وزیر خود تشکیل داده و طی یک سال اخیر از منابع مختلفی شامل دستیاران و وزیران پیشین کابینه، بازجویی کرده است. اولین مورد موسوم به «پرونده ۱۰۰۰» است که در آن نتانیاهو به دریافت مستقیم رشوه و رانت‌‌خواری متهم است.
پرونده دوم فساد مالی نتانیاهو موسوم به «پرونده ۲۰۰۰» درباره سوء استفاده از قدرت و جایگاه خود جهت تحت فشار قرار دادن «آرنون موزس» صاحب‌امتیاز نشریه «یدیعوت آحارانوت» برای ارائه پوشش بهتر از اخبار نخست‌وزیری است. او همچنین در «پرونده ۴۰۰۰» متهم است به «شائول ایلوویچ» مالک شرکت «بِزِک» میلیون ها دلار تسهیلات مالی پرداخت کرده تا پایگاه خبری «واللا» وابسته به این سرمایه دار صهیونیست از او و همسرش حمایت رسانه‌ای بهتری داشته باشد.
برگ برنده گانتس
روز گذشته قرار بود نمایندگان حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، با نمایندگان حزب آبی-سفید به رهبری بنی گانتس دیدار کنند و بعد از آن نیز دیداری میان نتانیاهو و گانتس برگزار شود. اما ائتلاف آبی سفید با لغو این دیدار بیانیه ای را صادر کرد و در آن گفت: شروط اصلی که باید برای برگزاری مذاکراتی خوب میان دو تیم مذاکره کننده فراهم باشد هنوز فراهم نشده است درنتیجه امروز هیچ نشستی برگزار نخواهد شد. در ادامه بیانیه این حزب آمده است: زمانی که شرایط مناسب باشد موعد نشست این هفته یا هفته بعد مشخص خواهد شد.
هرچند حزب گانتس شروطی را که باید برای برگزاری نشست فراهم باشد، توضیح نداد اما ناظران می گویند بنی گانتس هم اکنون برگ برنده را در اختیار دارد و می تواند با اندکی صبر و تحمل شاهد سقوط نتانیاهو باشد. ائتلاف آبی سفید به روشنی می داند که نتانیاهو نمی‌تواند قبل از حل و فصل مشکلاتش با دستگاه قضایی نخست وزیر شود و کابینه خود را تشکیل دهد .
او در شرایطی قرار گرفته است که دیگر نمی‌تواند مانند گذشته نماینده تمام احزاب راست‌گرا باشد.
حزب لیکود در واکنش به بیانیه حزب گانتس اعلام کرد از تصمیم لغو دیداری که قرار بود میان نتانیاهو و گانتس برگزار شود و دیدار میان تیم‌های مذاکره‌کننده غافلگیر شده است.نتانیاهو در این بیانیه از گانتس خواست به مسئولیت خود درباره ممانعت از برگزاری انتخابات جدید عمل کرده و دیدار را لغو نکند.
بحران مشروعیت
برگزاری دو انتخابات ظرف 5 ماه در سال 2019، تعطیلی پارلمان (کنست) رژیم صهیونیستی در دو مقطع 4 و 3 ماهه و حضور دولت موقت طی 10 ماه گذشته نشان می دهد نظام حاکم بر سرزمین های اشغالی مشروعیت خود را در داخل از دست داده است . عدم ثبات سیاسی، نبود دستگاه قانونگذاری، وجود دولت موقت و خودمحوری نتانیاهو فضای سیاسی رژیم صهیونیستی را با بحران مواجه کرده است.برگزاری یک دور دیگر از انتخابات نیز می‌تواند این بحران مشروعیت را بیش از پیش تقویت کند و درکل رژیم صهیونیستی را در یک کمای عمیق سیاسی فرو برد .
در انتخابات اخیر یک پدیده جدید هم به بحران های سیاسی رژیم صهیونیستی اضافه شد و آن این‌که احزاب بزرگ‌تر افول کردند و اقبال شهرک‌نشینان به آنها کمتر شد. ائتلاف آبی-سفید که باید آن را ائتلاف 4حزبی نامید تنها 33 کرسی کسب کرد و حتی از چند ماه پیش نیز عقب تر افتاد .
لیکود هم با وجود آن‌که «کولانو» به‌ریاست «موشه کحلون» را به خود الحاق کرده بود و با توافقی که با «زحوت» کرده بود 2 کرسی این حزب را هم با خود داشت تنها 32 کرسی به دست آورد، یعنی «لیکود» بدون این دو حزب تنها 26 کرسی به دست آورده است، چرا که «زحوت» 2 کرسی در نظرسنجی‌ها داشت و «کولانو» هم در انتخابات آوریل، 4 کرسی به‌دست آورده بود، این در حالی بود که میزان مشارکت در انتخابات سپتامبر 2.5درصد بیشتر از آوریل 2019 بود. معنای این آمار این است که آرای شهرنشینان بین احزاب کوچک‌تر توزیع شده است و احزاب بزرگ‌تر اقبال مردم را از دست داده‌اند. ناظران با توجه به این حقایق می گویند اگر رژیم صهیونیستی به سمت انتخابات سوم برود در آن زمان وضعیت بدتر از این خواهد شد. به همین دلیل است که مقامات این رژیم به هر دری می‌زنند تا اختلافات سیاسی را از طریق گفت‌وگو حل کنند و درنهایت مجبور به انتخابات سوم نشوند.

رحیم محمدی

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها