سه ضلع یک رابطه شیطانی

در پرونده‌هایی‌که در آن یک زن متاهل، وارد رابطه با مرد متاهل یا مجرد دیگری می‌شود و مرد دوم، همسر زن را به قتل می‌رساند، انگیزه‌های متفاوتی مطرح است. پیش از پرداختن به این موضوع، باید گفت در چنین زندگی‌هایی، زن و شوهر به لحاظ قانونی و ظاهری زیر یک سقف زندگی می‌کنند، اما نه با یکدیگر تعامل دارند، نه مسائل و مشکلات‌شان را با هم مطرح می‌کنند و نه درک مشترکی از موضوعات دارند. به همین دلیل به سمت فرد دیگری می‌روند و مسائل خود را با او مطرح می‌کنند که در مواردی منجر به قتل همسر زن می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۱۳۴۸

آمار وقوع این نوع قتل‌ها در کشور ما بالا نیست و به همین دلیل نمی‌توان به عدد و رقم خاصی اشاره کرد، اما می‌توان گفت در چند سال گذشته 30 تا 40 مورد قتل شوهر توسط مرد دیگری در سطح کشور رخ داده که به محاکمه و صدور حکم منجر شده است.
بحث دیگر در خصوص این نوع روابط و قتلی که در پی آن اتفاق می‌افتد، وجود نوعی کج فهمی در مورد حریم خصوصی است که به‌تازگی در جامعه ما جا افتاده است. در نظر این افراد، برقراری این رابطه یک امر طبیعی است، در حالی که در جوامع غربی که هنجارهای متفاوتی با ما دارند، حریم خصوصی به آن معنا وجود ندارد؛ مثلا در آمریکا، یک زوج حق دارند در مورد روابط‌شان از یکدیگر سوال کنند و مانند یک فرد مجرد حریم شخصی ندارند.
درخصوص انگیزه‌ها، در مردان بحث جنسی و مالی مطرح است، اما رابطه زن متاهل با یک مرد غریبه لزوما به رابطه جنسی منجر نمی‌شود و اگر هم شود، خواست قلبی زن نیست و هدف باج‌گیری مرد قرار گرفته است. مردانی که مرتکب چنین قتل‌هایی می‌شوند، اغلب درگیر بیماری‌های روانی شدید مانند شیزوفرنی هستند یا ردپای مصرف مواد مخدر صنعتی در آنها مشاهده می‌شود. در عین حال در گذشته در برقراری رابطه با جنس مخالف خود نیز ناکام بوده و عقده‌های روانی زیادی دارند. انجام چنین قتل‌هایی، به نوعی بی‌پروایی نیاز دارد که زمینه آن را شیزوفرنی، مصرف مواد مخدر صنعتی، ناکامی و... فراهم می‌کند.
در مورد مجازات مرتکبان نیز باید در نظر داشت آیا رابطه آن زن متاهل با مرد دیگر، منجر به برقراری رابطه جنسی شده است یا خیر؛ زیرا اثبات زنای محصنه بسیار دشوار است.
درخصوص قاتل؛ قانون مجازات قصاص را برای او در نظر گرفته است، اما برای آن زن، علاوه بر رابطه نامشروع، بحث تحریک به قتل و معاونت در قتل نیز مطرح است که طبق قوانین جاری کشور، مجازات پنج تا ده سال حبس برای آن زن صادر می‌شود.

آرش حقیقت فرد
جرم‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها