گعده پیرمردهایی که بعد از 60-50 سال دوباره هوای دبستان می‌کنند

اولین جمعه مهر یادت نره

کد خبر: ۱۲۳۰۸۲۹

دلمان خوش است در روزی از روزهای بهار یا پاییز و زمستان یا حتی شب‌‌های داغ تابستان یک سر برویم باغ فردوس که چند سالی است تبدیل شده به موزه سینما.دلمان خوش است که روی پله‌های آن عمارت زیبا بنشینیم یا بایستیم و عکس یادگاری بگیریم با گچبری‌هایی که دلبری می‌کنند بر ایوان این عمارت.
بعدش هم چرخی بزنیم در حیاط زیبای باغ فردوس و بعد برویم بنشینیم روی صندلی‌های کافه‌هایی که در باغ فردوس راه‌اندازی کرده‌اند و دلمان خوش باشد که برای ساعتی هوای باغ فردوس را تنفس کرده‌ایم.
باغ فردوس که روزی روزگاری یکی از محله‌های شمرون بوده البته تهرانی‌‌ها به شمرون می‌گویند، شمیران ! اما خود اهالی اصیل و قدیمی شمرون بر این باورند که شمرون منطقه ییلاقی خوش آب و هوایی بوده که تهرانی‌ها آرزو داشته‌اند حتی اگر شده سالی یک روز از آب و هوای این منطقه استفاده کنند و شاید همین حسرت بوده که تهرانی‌ها نرم نرمک آنقدر به قسمت شمالی شهر نزدیک شده‌اند که حالا دیگر شمرون به تهران چسبیده و تهرانی‌ها حتی به کوه‌های شمرون هم رحم نکرده‌اند و در آنها خانه و ویلا ساخته‌اند... شمرونی‌‌ها به این مهاجمان می‌گویند «کوه خوار» اصطلاحی که الان همه با آن آشنا هستند !
کاخی که مدرسه بود
شمرونی‌های اصیل هنوز به آداب و سنت‌های قدیمی پایبندند و سبک زندگی و رفاقت‌هایشان همان است که از قدیم بوده، ظاهر شمرون عوض شده، تهران عوض شده، ایران کلا عوض شده اما شمرونی‌ها هنوز هم دورهمی‌های دوستانه را برگزار می‌کنند حتی اگر شده سالی یکبار.شاهد این ادعا دورهمی ای است که بچه‌های مدرسه شاهپور قدیم اولین جمعه مهر ماه هر سال در باغ فردوس برگزار می‌کنند.سنتی که از سال 76 شروع شده و همچنان ادامه دارد. آنهایی که روز جمعه ، پنجم مهر به باغ فردوس رفته بودند این اجتماع را دیدند.مردانی که سن برخی از آنها 90سال می‌رسید و جوان‌‌ها و نوجوان‌ها ، دختر و پسر که نوه‌های آنها بودند.بچه های مدرسه شاهپور قدیم که بعد از پیروزی انقلاب به جلال آل احمد تغییر نام داد.
با همه اینها واقعا باورتان می‌شود، عمارت باغ فردوس با آن همه زیبایی و چشم‌نوازی و هیبت روزی روزگاری مدرسه بوده و دخترها و پسرهای شمرونی در آنجا درس می‌خوا‌نده‌اند.همان عمارتی که برای چندین سال مرکز آموزش فیلمسازی هم بود و خیلی‌ها هنوز از درس خواندن در این کاخ خاطره دارند و شاید خیلی‌ها که برای بازدید از موزه سینما می‌روند باورشان نشود این قصر دوره ناصرالدین شاه روزگاری کمی دور مدرسه بوده و تا همین چند سال قبل مرکزی برای آموزش سینما.
مدرسه شاهپور سال 1310 در باغ فردوس راه‌اندازی می‌شود.این را فرهاد فوقانی می‌گوید که بچه شمرون است و پدرش که الان حدود 85سال سن دارد در مدرسه شاهپور درس خوانده.فوقانی درباره این مدرسه می‌گوید: آن زمان بیشتر مدرسه‌های شمرون و تهران به سبک مکتبخانه اداره می‌شد اما مدرسه شاهپور به سبک نوین به بچه‌ها آموزش می‌داده.
دانش‌آموزانش هم بچه‌های محلی بوده‌اند و هم بچه‌های شاهزاده‌ها و پولدارهای تهران که در شمرون هم خانه‌ و باغ داشتند و وقتی مدرسه شاهپور تاسیس شد ترجیح دادند بچه‌هایشان در آنجا درس بخوانند.پدرم تعریف می‌کرد که بیشتر روزها بچه‌ پولدارها برای ناهار پلو و خورشت می‌آوردند مدرسه و ما آبگوشت.آنها آرزوی خوردن آبگوشت داشتند و ما پلو و خورشت برای همین در شرایطی کاملا مسالمت آمیز ناهارهایمان را با هم عوض می‌کردیم.
نقل مکان به مدرسه جدید
فوقانی می‌گوید: سال 1325 در پایین کوچه طوس مدرسه‌ای ساخته می‌شود که معماری ظاهری‌اش خیلی شبیه عمارت باغ فردوس است و مدرسه شاهپور منتقل می‌شود به آنجا.بعد از پیروزی انقلاب نام مدرسه به جلال آل احمد تغییر می‌کند.
به این دلیل که آقای آل احمد در این مدرسه معلم بوده و داستان مدیر مدرسه را هم براساس خاطراتش از همان مدرسه می‌نویسد.از دیگر معلم‌هایی که در این مدرسه تدریس کرده‌اند می‌توان به زنده یاد جلال مقدم اشاره کرد.شخصیت‌های معروفی مانند آقایان فرهاد آئیش، رضا رویگری هم درس‌خوانده مدرسه جلال هستند.
زنده‌یاد محمد نوری، خواننده پرآوازه ایرانی هم جزو دانش‌آموزان مدرسه شاهپور بوده.
گردهمایی دوستانه
فرهاد فوقانی که تحصیلکرده رشته گرافیک است و عکاسی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند و کارگاه تولید بوم نقاشی دارد درباره اولین دوره گردهمایی بچه‌های شمرون مدرسه شاهپور می‌گوید: سال 76 بود که آقای نعمت کُدیری که در مدرسه شاهپور درس خوانده بود به گروهی از دوستان قدیمی‌‌اش گفت اول مهر برویم باغ فردوس،.دور هم جمع شویم به یاد گذشته.بعد فکر کردند که شاید اول مهر به دلیل مشغله کاری برخی نتوانند بیایند، قرار شد این دورهمی بشود اولین جمعه مهر.سال اول حدود 50 نفر جمع شدند و سال دوم حدود 150 نفر و امسال حدود 600 نفر آمدند.
حالا دیگر همه شمرونی‌های قدیمی می‌دانند که باید اولین جمعه مهرماه ، باغ فردوس را فراموش نکنند.حالا دیگر چند نسل در این روز دور هم جمع می‌شوند، متولدان دهه 20 و 30 و بچه‌ها و نوه‌ها و گاهی نتیجه‌های آنها که متولد دهه 60 به بعد هستند.این دورهمی را می‌توان یکی از بی‌نظیرترین دورهمی‌های ایران دانست.
سبکی بسیار دوست‌داشتنی که کم کم دارد از یاد‌ها می‌رود.دوستان قدیمی دور هم جمع می‌شوند بدون هیچ مراسم رسمی و خاصی.هدف فقط دیدار است و احوالپرسی.برخی از این دوستان در خارج از کشور زندگی می‌‌کنند اما سفر به ایران را جوری برنامه‌ریزی می‌‌کنند که اولین جمعه مهر در ایران باشند و بروند باغ فردوس.شما هم اگر دوست داشتنید انشاء ا... سال آینده بیایید و این مراسم را از نزدیک تماشا کنید و ببینید شمرونی‌‌های قدیم چطوری یاد ایام را زنده نگه می‌دارند و سبک زندگی ایرانی را حفظ می‌کنند.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها